T
Vad anser ni om att glidgjuta imkanalen ?
Har märkt att spisfläkten läcker någonstans.
Problemet för mig är dels att det är många "veck" på imkanalen, sen är kanalen väldigt fet och kladdig av 70 års matlagning, klarar bruket av att fästa ?

Sen när jag läser er beskrivning undrar jag om man inte ska fukta upp teglet först så att man får bättre grepp ?
 
dom som gled gjöt min kanal vattnade inte skorstenen utan dom körde på bara.. vet inte hur dom gör med köksfläkt kanalen dock...
 
Jag funderar vidare...

Skumgummibiten:
Den ska alltså vara så trång som möjligt och med en platta under att fästa viren i.
Ska man eftersträva en "konform" uppåt för att bruket ska rinna ut mot kanterna eller blir den så automatiskt pga att den är trång?
Är man orolig för att skumgummit ska fastna borde man ju kunna "torrdra" utan bruk för att se att det funkar.
Hur hög ska skumgummibiten vara?
Räcker det med 1-2dm eller ska den vara 5dm ?

En övningsdragning är nog inte så dumt så man får in snitsen med konsistensen på bruket.
Man kanske ska låna en skorsten att provdra i ::) Eftersom jag har två ventilationskanaler i skorstenen som verkar vara pluggade nertill och inte används har jag ju perfekta övningsobjekt egentligen ;)

Jag är också av den åsikten att jag kan pyssla rätt mycket om jag kan glidgjuta för 100kr/m istället för 1500kr/m.

Det vore ju såklart inte bra om man misslyckas och måste bila upp hålet igen :( Men med helt raka pipor borde det inte vara helt omöjligt att bila upp hålet igen om det skulle behövas.
 
T
Då de riktiga säckarna som används liknar konform borde även skummgummit ha samma form, dock är väl risken stor att skummgummit blir lite av en "strumpa" som knycklas ihop när den kommer till ett veck.

Själv hade jag tänkt att ta en sån där trädgårdsspruta som man fyller med 5L vatten och pumpar upp, koppla en lång slang till pistolhandtaget och sätta munstycket längst fram och sen "förvattna" hela pipan för att få bästa vidhållning med bruket vid glidgjutning.

Har just bättrat på utsidan av skorstensstocken och det var ljusåras skillnad på att förvattna och stryka på putsen-mot att blaska på putsen direkt.

Bästa resultat utanpå var:
förvattna rikligt-stryck på tunt-vänta c:a 5-10 min, ny strykning-vänta 10 min till, sen jämna ut med spackelspaden.
 
Ja det ursprungliga är väl att använda en säck av juteväv men både kompisen jag hjälpte och "proffset" hos mina föräldrar använde skumgummimadrass, två bitar vill jag minnas, alltså ~20 cm tjockt.
Tight madrass måste ju ge ett tunnare lager, dock bättre inpressat i fogar och sprickor, glapp madrass borde kunna ge för tjockt lager samt sämre inpressat i skrymslen å vrår, alltså väldigt tight madrass och 2-3 dragningar tror jag mest på.

Förvattning tror jag inte på eftersom ingen jag sett dra pipor förvattnat något, när jag kände på bruket där pipan blev uppbilad för kamin så hade det bitit fast rent häpnadsväckande, tror faktiskt det bruket suger fast bättre på torrt underlag.
 
T
Ubbe skrev:
Jag fick ett PM, med en länk..

[länk]
Urklipp från Ubbe:s PM.

Kanalen skall först noggrant rengöras med krejs eller urfräsning beroende på typ av beläggning. En vajer förs ner i kanalen från ett spel till den nivå där dragningen skall börja. Verktyget, bestående av en krejs överdragen med skumgummi och en duk, ansluts till vajern och sätts på plats. Blandningen hälls ner i kanalen till en nivå av minimum 25 cm över verktyget. Sedan kan dragningen påbörjas. Under hela dragningen fylls blandningen på så att nivån av blandning inte understiger 25 cm över verktyget. Proceduren upprepas tills en jämn beläggning uppnås. Sista dragningen görs med våt skumgummidyna, utan påfyllning av massa, för att erhålla en jämn yta.

Jag tyder detta som att det krävs mer än att bara sota pipan innan gjutning (helst fräsning enl PM). Skumgummi-idén verkar utmärkt, frågan är vad som händer vid ev veck inuti pipan. Att förvattna kanske man ska undvika, har själv sett att teglet suger som bara den när man sprutar på vatten på utsidan när jag bättrade på putsen-däremot verkar det som det är mycket bråttom att göra gjutningen inom utsatt tid för brukets fästförmåga (stod visst 1 tim enl PM).

Slutligen-kanske en tokidé, vad anser ni:
Skumgummits uppgift är som sagt att pressa in bruket i springor-vilket en jutesäck gör klart sämre, men om man då först drar in rikligt med bruk med skumgummi alt jutesäck-därefter snabbt drar ned en stor gummislang, i pipan (typ som används för bildäck) pumpar upp den med en vanlig handpump så att bruket trycks in rejält-sen släpper ur luften och drar direkt en gång till med skummgummi-kan det vara något eller blir det bara en överkurs i detta ämne ?
 
  • bilad_panel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl självklart bättre ju renare man kan få rökkanalen. All form av föroreningar som finns i kanalen påverkar nog vidhäftning och funktion negativt.

Har man t.ex. tjärbeläggningar bör nog dessa tas bort ..

Noterade på en av bilderna ("tillbehör") något som liknar verktyget som används för dragningen. Verkar ha lite av formen som en ståk*k ::)

produkt-map.jpg
 
Intressant detta! Vad är det för bruk man ska använda?
 
Om man ex. har tvåplans hus, och en anslutning på varje våning i samma kanal, finns inte risken att man täpper till det övre??
 
gluecifer skrev:
Om man ex. har tvåplans hus, och en anslutning på varje våning i samma kanal, finns inte risken att man täpper till det övre??
Jo visst gör man det, men vanligtvis har man väl en eldstad per pipa........eller har jag fel ???
 
Det är nog inte tillåtet med eldstäder på olika plan som är anslutna till samma pipa.
 
haha...då var det bara i vårt hus det var gjort så, men iofs så sa sotaren att vi måste mura igen den ena :)
 
Glidgjuta lät intressant. Hellre det än att gjuta in ett rör. Med ett rör och isoleringsmaterial runtså har jag hört att man kan få problem om murstocken går igenom en oisolerad vind. Murstocken kommer alrdig att ritkigt torka ur och kommer att samla fukt vilket gör att risk för att murstocken ytterligare försämras då fukt och minusgrader inte är någon bra kombination i en murstock. Någon annan som har hört detta?

MVH / Anders
 
kajakmannen skrev:
Med ett rör och isoleringsmaterial runtså har jag hört att man kan få problem om murstocken går igenom en oisolerad vind. Murstocken kommer alrdig att ritkigt torka ur och kommer att samla fukt vilket gör att risk för att murstocken ytterligare försämras då fukt och minusgrader inte är någon bra kombination i en murstock. Någon annan som har hört detta?

MVH / Anders
Javisst, man stöter ibland på det argumentet, att det kan vara en nackdel att dra rör eftersom man går miste om den bra "spillvärmen" som annars värmer och torkar ut ouppvärmda delar av huset.

Problemet är bara att om man har en murstock av 1700-talsmodell, med en enda gigantisk rökgång längst upp som sedan delar sig alltmer och sticker iväg till olika eldstäder nere i huset, så går det inte att glidgjuta. Jämntjocka rökgångar krävs nämligen, såvitt jag förstår.

Är murstocken då så dålig som den är hos oss så finns det enligt vår murare bara tre alternativ:

1. Låta bli att elda (uteslutet!), 2. Dra rör eller 3. Riva rubbet och bygga upp helt ny murstock (uteslutet det också!).

Så jag vet i ärlighetens namn inte vad alla förståsigpåare menar att man ska göra istället? Är det alternativ 1 eller 3 man förespråkar då?

För övrigt så kommer muraren i morgon och börjar knacka hål i murstocken i köket för att kolla hur rökgångarna går där och vad som finns bakom (hoppas hoppas på en bakugn ;D). Sen ryker(!) den öppna spisen från 70-talet. Inom några veckor hoppas jag att vi har såväl rör i skorstenen som fungerande vedspis och kamin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.