T Trutvtorparn skrev:
Avlopp i garage förutsätter väl oljeavskiljare?
Nej, men förmodligen om du vill koppla på det kommunala avloppsnätet. Men har du andra lösningar är (var) det inte krav i min kommun tidigare.
 
7/10 är jag nöjd med. Det bästa med dessa quiz är att jag lär mig saker om det jag inte kunde. Jag svarade som exempel att en laddbox är bra. Nu skall jag ta reda på varför trefas är ett bättre svar för elbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
7/10 är jag nöjd med. Det bästa med dessa quiz är att jag lär mig saker om det jag inte kunde. Jag svarade som exempel att en laddbox är bra. Nu skall jag ta reda på varför trefas är ett bättre svar.
För då kan man använda riktig svets och kompressor :cool:
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Man ser till att ha något lackskydd som skiten lägger sig utanpå, det är då mest en utseendefråga om man regelbudet tar bort svartstänken under vintern eller låter det vara till våren och bara spolar ur saltet Jag vidhåller att hälla avfettning över bilen mår den inte bra av, det tar fö med sig lackskyddet också. Sen ska man då inte göra det hemma på garageupfartan...
PS.
Klarlacken är ditt lackskydd. Man lägger på extra skydd om man vill ha halare yta eller mer glans. Du behöver inte lägga på något om du faktiskt har klarlack.

Jag tillhör den som lägger till extra då jag gillar hala lacker som är lättvättade. Och avfettning använder jag vid behov. Dvs när det sitter asfalt/tjära eller avfall från träd. Brukar max bli en halvliter kallavfettning per år och kanske halvliter alkalisk.
Tipset är att du inte häller en enda droppe kallavfettning ovanför fönsterlister då de rinner ner innanför dörrarna. Har du en tysk så låt bli baklyktorna även med lätt dimma.

Kan dock erkänna att jag tvättar hemma men det vattnet rinner inte ut i några avlopp. Men jag vägrar att köra 3-6 mil för att tvätta bilen. Tror till och med det är 4.5 mil enkel resa till en tvätthall. Borste använder inte jag, svart bil :p
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
PS.
Klarlacken är ditt lackskydd. Man lägger på extra skydd om man vill ha halare yta eller mer glans. Du behöver inte lägga på något om du faktiskt har klarlack.
Nä, klarlack är inget lackskydd, klarlack är lack.

Extra skydd för lacken är vax eller annan typ av lackförsegling (ex. Ditec-behandling)

Klarlacken ger däremot ett extra skydd för den färgade lacken mot oxidering (om du har en solid färg) och om du har en metallic-färg är den nödvändig för att dels binda metallicpigmenten vid bilen (förenklad beskrivning) dels ge en jämn yta och glans vilket också gör att bilen glittrar ännu mer.

Tycker man om en matt yta på bilen kan man lägga mattpasta i klarlacken.
 
R Rkarlsson skrev:
P Borste använder inte jag, svart bil :p
Silvermetallic på bruksvagnen.:cool:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nä, klarlack är inget lackskydd, klarlack är lack.

Extra skydd för lacken är vax eller annan typ av lackförsegling (ex. Ditec-behandling)

Klarlacken ger däremot ett extra skydd för den färgade lacken mot oxidering (om du har en solid färg) och om du har en metallic-färg är den nödvändig för att dels binda metallicpigmenten vid bilen (förenklad beskrivning) dels ge en jämn yta och glans vilket också gör att bilen glittrar ännu mer.

Tycker man om en matt yta på bilen kan man lägga mattpasta i klarlacken.
Min poäng är att om man tror att man måste behandla sin bil med något extra (inte gammal nu) så tror man fel.
Men det är trevligt dock att behandla bilen.
Men om man har helt ny bil bör man fråga innan man pillar med lacken.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Silvermetallic på bruksvagnen.:cool:
Jag kan säga att detta är min första och sista helsvarta bil =) Blir röd eller silver på nästa.

Den hade bara tvättats i tvätthall med roterande borsta. Men de fick jag bort nästan allting.
 
Jag har haft en svart bruksbil, en mercadiesel med 199 blauschwartzmetallic. Ägnade man en söndageftermiddag åt grundlig tvätt, skinnade den torr och gärna en lätt polering med åtföljande vaxning var den grann som en solnedgång. När man klev ur på jobbet måndag morron såg den lika j-lig ut igen...det är snyggt med svarta bilar. En stund, en liten stund.
 
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Jag har/har haft 2 svarta bilar(ena har jag kvar, den jag inte har kvar blev dessutom nylackad i min ägo), och det är ett rent h-e att hålla dom fina. Man hinner typ 2 meter ifrån tvätten så ser den lika jävlig ut igen :D (lite överdrivet, givetvis).
Svart är riktigt fint, men grymt otacksam att försöka hålla ren och fin.
 
Jag är inte riktigt med på hur det är ok att bygga garage om 30kvm.

Så som jag har förstått det så är det endast möjligt om Attefallsbyggnad blir komplementbostad, är ett garage det?
 
M
Det kan väl omöjligt vara miljövänligt att hugga ner en massa träd för att bygga ett garage!

Och sedan så måste man stå och måla det med en massa elaka kemikalier titt som tätt för att det inte skall ruttna.

Det måste vara bättre att bygga ett ordentligt hus av sten, det lärde jag mig redan i småskolan när jag såg filmen om de tre grisarna och vargen...
 
M
P primpa skrev:
Jag är inte riktigt med på hur det är ok att bygga garage om 30kvm.

Så som jag har förstått det så är det endast möjligt om Attefallsbyggnad blir komplementbostad, är ett garage det?
Det är ändrat sedan i somras, nu får alla komplementhus vara 30m2
 
  • Gilla
primpa
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det är ändrat sedan i somras, nu får alla komplementhus vara 30m2
Nja om man ska ha 30 kvm ska det vara ett komplementbostadshus alltså bostadshus ej garage , för då gäller 25kvm utan bygglov
 
M
H Hans.alex skrev:
Nja om man ska ha 30 kvm ska det vara ett komplementbostadshus alltså bostadshus ej garage , för då gäller 25kvm utan bygglov
Och det var just det som ändrades i somras, i början av året blev det ok med hela 30m2 för bostad men vår snåla regering behövde ytterligare ett halvår på sig för att släppa igenom 30m2 för alla Attefallare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.