Har problem med kondens insida SP fönster och fönsterdörrar i ett nybyggt/tillbyggt sovrum på 25kvm. Ibland är det så fuktigt så det rinner ner på golvet.
Är så less att torka vatten varje morgon så tänkte höra om någon har tips på lösning?

Huset är en enplansvilla med källare byggt ~1950. Sovrummet/tillbyggnaden stod klart 2019. Hela huset är totalrenoverar senaste 5 åren.
Har monterat mekanisk frånluft som går konstant i badrummet. Satt tillluft i samtliga rum.
Har inte problem med kondens på annat fönster i huset. Under varje fönster sitter element förutom i sovrummet där det är golvvärme (vattenburen). Har ca 20-21 grader i sovrummet.
Fönstersmyg är 13 cm. Sover med stängd dörr (pga katt) med glipa under dörren.

Har provat haft fönsterventiler helt öppna, halvt öppna, stängda, övriga tilluft i huset stängda osv osv. Har även provat satt två datorfläktar som antingen suger eller blåser vid fönsterdörrarna - Ingenting hjälper.

Skulle det bli bättre om man flyttar in fönster/dörrar?
Kan det hjälpa att sätta frånluft mellan sovrum till vardagsrum?

Tacksam för tips. Bilder är tagna när det är -3 grader ute och inte några gardiner fördragna på 2 timmar.
 
  • Kondensbildning i nedre hörnet av ett isolerglasfönster med utsikt till ett träd, visar fuktproblem beskrivet i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med kondensproblem som visar en utsikt över en trädgård utan synliga gardiner vid -3°C väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens och vattendroppar på insidan av ett fönster vid fönstersmygen i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterdörr med synlig kondens, leder till en träaltan och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två datorfläktar på trägolv anslutna via kablar för att minska kondens vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ventilaton och värme ok så ska det inte bli sådär, är det även drevat ordentligt?
Kan ju vara så att det är läckage i glaskasetten!?
 
J Jörgen Ö skrev:
Är ventilaton och värme ok så ska det inte bli sådär, är det även drevat ordentligt?
Kan ju vara så att det är läckage i glaskasetten!?
Snickaren som installerade fönster/dörr drevande med skum. Bör väl funka eller kan det vara där problemet sitter?
Läckage i glaskasetten, kan du vidareutveckla tack?
 
sunnis
Forcerad frånluft i enbart badrummet är ju alldeles för lite för ett helt hus. Inte säkert att tilluftsventilerna går åt rätt håll heller när det är så lite ventilation...

Gissar på att huset har konverteras om från fastbränsleeldning till något form av VP?
 
sunnis sunnis skrev:
Forcerad frånluft i enbart badrummet är ju alldeles för lite för ett helt hus. Inte säkert att tilluftsventilerna går åt rätt håll heller när det är så lite ventilation...

Gissar på att huset har konverteras om från fastbränsleeldning till något form av VP?
Beror väl kanske på hur stort huset är? Jag tycker det flåsar på rätt bra i ventilerna i fönster/dörr i sovrummet, speciellt då jag testat och stänga övriga tilluft.

Huset hade oljepanna konverterad till pellets när jag flyttade in för några år, senaste åren är det fjärrvärme.
 
Jag har märkt att på våra 3-glas fönster som inte har varmkant får vi invändig kondens nedtill glasrutan men på fönster som har varmkant uppstår inte detta problem
 
Du får väl pröva med en överluftning från sovrummet till angränsande rum. Den där lilla glipan under dörren lär inte vara tillräckligt för att ventilera ut fukten ordentligt från sovrummet
Eller så monterar du en mini FTX i sovrummet.
https://soliduct.se/alnor-ftx-aggregat-vagg.htm
kan ju inte bli sämre alla fall.
 
Med golvvärme får man inte så mycket värme under fönstret för att mota kallraset. Värmen är ju spridd över hela rummets golvyta. Radiatorer under förnster är bättre på detta. Drar man samtidigt för gardinerna på natten så blir det för lite cirkulation. (går dina gardiner hela vägen ner till golvet så är det tyvärr ännu sämre). Har du en friskluftsventil i rummet som är öppen så kan man inte göra mer. Låta gardinerna glipa lite kanske?
 
I InsidersUnited skrev:
Med golvvärme får man inte så mycket värme under fönstret för att mota kallraset. Värmen är ju spridd över hela rummets golvyta. Radiatorer under förnster är bättre på detta. Drar man samtidigt för gardinerna på natten så blir det för lite cirkulation. (går dina gardiner hela vägen ner till golvet så är det tyvärr ännu sämre). Har du en friskluftsventil i rummet som är öppen så kan man inte göra mer. Låta gardinerna glipa lite kanske?
Yes gardinerna går hela vägen ner. Därför jag provat med datorfläktarna (under gardinerna) i sista bilden för att skapa cirkulation. Men det hjälper inte. Borde bli bättre än att lämna glipa.
 
GoC GoC skrev:
Du får väl pröva med en överluftning från sovrummet till angränsande rum. Den där lilla glipan under dörren lär inte vara tillräckligt för att ventilera ut fukten ordentligt från sovrummet
Eller så monterar du en mini FTX i sovrummet.
[länk]
kan ju inte bli sämre alla fall.
Tack för tips. Om jag sätter överluftning från sovrum till angränsade rum antar jag att den bör sättas högt på väggen?
 
Inget svar på din fråga, men garantierna på fönstren gäller inte om du skummar Sp fönster
 
Känns som ni har för mkt fukt i sovrummet. Dock ska ju inte fönstren släppa igenom så mkt kyla så de där inträffar. Känns som för dåligt isolerat runt fönster tillsammans med för dålig ventilation inomhus. Vi har 10 liter/sekund tilluft i vårt stora sovrum. Tror inte man bör ha mindre än det.
 
F frasbrallan skrev:
Tack för tips. Om jag sätter överluftning från sovrum till angränsade rum antar jag att den bör sättas högt på väggen?
Om inte annat blir det snyggare. Sätt den t.ex över dörren
 
  • Gilla
frasbrallan
  • Laddar…
F fönsterpåven skrev:
Inget svar på din fråga, men garantierna på fönstren gäller inte om du skummar Sp fönster
Åfan, det ska jag hälsa snickaren som installerat.
 
J Joonazz skrev:
Känns som ni har för mkt fukt i sovrummet. Dock ska ju inte fönstren släppa igenom så mkt kyla så de där inträffar. Känns som för dåligt isolerat runt fönster tillsammans med för dålig ventilation inomhus. Vi har 10 liter/sekund tilluft i vårt stora sovrum. Tror inte man bör ha mindre än det.
Tack. Jag ska ta och mäta ventilationen, tycker som sagt att det blåser in rätt bra i fönsterventilerna men kanske inte tillräckligt. Jag har inget annat tilluft i sovrummet förutom ventilerna på fönster och dörr.
Kanske bör stänga fönsterventilerna och sätta in tilluft i väggen? Jag tänker att fönsterventilerna om de är öppna blåser in kalluft och kyler ner insidan av fönstret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.