En allmän fundering:

Jag funderar på att installera en vattenmantlad kamin. Frågan är hur man bäst gör rördragningen för nödkylningen. Det är ju vatten som kommer vara stillastående i rumstemperatur ett bra tag, så hur gör man egentligen för att förhindra legionellatillväxt i den ledningen?

Man skulle ju kunna lägga SYR-ventilen så nära kallvattenledningen som möjligt, och sedan ha ett längre rör till själva kaminen. Då blir ju "blindtarmen" så kort som möjligt (ner till obefintlig). Men slangen till temperaturavkännaren är ju inte så lång, bara någon meter max, så hur får man till det?

Har man typ en kökspanna blir det ju lite enklare, då man har kallvattenledningar precis i närheten, men om man har en kamin i tex vardagsrummet så är det ju lite knepigare.

Hur har ni som har vattenmantlade kaminer löst det här med nödkylning?
 
Måste man ha nödkylning då?
Övertrycksventil vet jag om, men måste man nödkyla med vatten?
 
Måste vet jag inte, jag kan inte regelverket, men många vattenmantlade kaminer som säljs har ju slingor för det, så någon anledning finns det väl. Jag skulle nog vilja ha det om jag installerar en vattenmantlad kamin även om man inte måste.

Vår gamla oljepanna (som vi såklart inte eldar i iofs) har iaf en dylik, så frågan är ju relevant för mig även i nuläget.
 
Många pannor är förberedda för att montera kylslinga men jag har aldrig hört talas om att de har monterats, någonsin i Sverige.

Finns fall där man behöver det.... om jag inte mins fel är om man monterar eldstaden i en flerbostadshus.
 
Hm, ok. Jag har sett det, bla här på byggahus, men även i andra byggbloggar och forum. Men jag har egentligen ingen uppfattning om hur utbrett det är. Jag hade fått för mig att det var standard. Som sagt, vår installation med oljepanna från -99, som sannerligen inte är något speciellt, har en.

Hur som helst så sitter den där nu, så det skulle ju vara kul om man kunde utvärdera legionellarisken den eventuellt medför (kanske lite sent efter drygt tjugo år, men ändå).

Och jag tänker nog ändå installera nödkylning om jag någonsin installerar något dylikt.
 
Vid slutet system brukar man använda syrventil på vedpanna, vid öppet system är det ovanligare.
 
Ok, ja, jag har ju ett slutet system. Men frågan kvarstår: hur skall man tänka kring placeringen av den?
 
Ok, förstår det som att (efter att ha läst på nätet) att man behöver SYR-ventil men pannkylning (med eller utan slinga) om man inte har öppet system med expansionskärl på vinden.
Alltid lär man sig något!
 
Vattnet som spolas genom nödkylningen ska ju gå direkt ner i ett avlopp, så det spelar egentligen liten roll om det finns legionella i den lilla volymen. Det finns ju ingen stor risk att man får i sig det vattnet.
 
B BrokenArrow skrev:
Vattnet som spolas genom nödkylningen ska ju gå direkt ner i ett avlopp, så det spelar egentligen liten roll om det finns legionella i den lilla volymen. Det finns ju ingen stor risk att man får i sig det vattnet.
Jo, det förstår jag också :) Det som jag "oroar" mig för är vattnet "på andra sidan" SYR-ventilen, dvs sidan mot kallvattenmatningen. Där blir det ju en "blindtarm" från stället man förgrenar sig från kallvattenledningen fram till SYR-ventilen där vattnet kommer att stå helt stilla. Och detta vatten står ju i direkt kontakt med vattnet man duschar i.

Men det är klart, det är väl egentligen inte värre än en matning till, säg, en utkastare, som kanske är stängd i fem månader under vintern. Det blir ju också en sådan "blindtarm". Och det står ju i rumstemperatur, så det är väl inte värsta tänkbara legionellahärd, men ändå.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, det förstår jag också :) Det som jag "oroar" mig för är vattnet "på andra sidan" SYR-ventilen, dvs sidan mot kallvattenmatningen. Där blir det ju en "blindtarm" från stället man förgrenar sig från kallvattenledningen fram till SYR-ventilen där vattnet kommer att stå helt stilla. Och detta vatten står ju i direkt kontakt med vattnet man duschar i.

Men det är klart, det är väl egentligen inte värre än en matning till, säg, en utkastare, som kanske är stängd i fem månader under vintern. Det blir ju också en sådan "blindtarm". Och det står ju i rumstemperatur, så det är väl inte värsta tänkbara legionellahärd, men ändå.
Tror att man installerar ett återströmmningsskydd.
 
Ja sätt en backventil vid avsticket mot ventilen om du är orolig.
 
Tja, jag vet inte om jag är orolig egentligen, jag har en känsla av att det inte är någon fara att tala om, det var mer eftertankens kranka blekhet som kom över mig bara.

Har man backventil antar jag att det blir än viktigare att motionera det hela någon gång per år, så att backventilen inte kärvar den gången det är skarpt läge.
 
Staffans2000
I min vedpanna har jag ingen Syrventil överhuvudtaget. Därför att det går åt väldigt mycket energi för att koka bort vatten.med din annons lilla vedmängd, är det rent kontraproduktiv att joxa till det med överflödig utrustning, eftersom du inte slänger in hundra femtio liter ved, för att sedan gå och lägga dig.

Som sagt: -Joxa inte till det!

Staffan
 
joakim_j joakim_j skrev:
Tja, jag vet inte om jag är orolig egentligen, jag har en känsla av att det inte är någon fara att tala om, det var mer eftertankens kranka blekhet som kom över mig bara.

Har man backventil antar jag att det blir än viktigare att motionera det hela någon gång per år, så att backventilen inte kärvar den gången det är skarpt läge.
Just backventilens funktion behöver du inte tänka på, att den skulle kärva så den inte öppnar är osannolikt vanligare i så fall lite backflöde vid större difftryck. Den svaga komponenten är själva SYR-ventilen som kan börja läcka genom lite, det är inte bra och något att se upp med. Att de ska kunna öppna för funktion är däremot bättre ordnat med dubblering av bulber för termiska mekanismen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.