halper halper skrev:
Man ska ju få beröm för ansträngningen och inte resultatet, och i så fall så … i regn och äcklig lera har jag geggat runt med stenar. Svårt att hitta ”rätt” stenar. Ofta blev det lite knasiga val, men jag får väl bygga om den om den rasar. Kommer nog ändå plantera lite bärbuskar framför den så jag är glad så länge den håller. ”Inuti” muren ligger en hel del småsten som jag tacksamt blev av med.

Sedan orkade jag inte göra det helt på riktigt. På båda sidor kan man se där jag sparat den gamla muren. På vänster sida ligger en bumling bara och väger på en bit jord, halvt i luften. Lyckades kila in några stenar där med en hand (spettet i andra) och det kan vara så att det håller.
Att bygga kallmur är en konst. Kan ge dig beröm för jag har sett flera murar i mitt jobb lagda av "proffs" som är sämre än din. Utan något att lyfta med är det supersvårt.
Bra jobbat!
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Att bygga kallmur är en konst. Kan ge dig beröm för jag har sett flera murar i mitt jobb lagda av "proffs" som är sämre än din. Utan något att lyfta med är det supersvårt.
Bra jobbat!
Tack! Skönt att inte vara värst :D Ja, det var verkligen lite jobbigt. Och så lerigt halt så man inte riktigt får grepp + lite härliga trånga vinklar där man kommer på sig själv halvvägs att lyfta med ryggen :thinking:
 
Gallrat lite bland maskrosorna i landet och kört över det med jordfräsen. Trädgårdsland med nyfräst jord och en skottkärra fylld med maskrosor på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfräst jord där det tidigare var maskrosor i en trädgårdsland med trädgårdsgång och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Gallrat lite bland maskrosorna i landet och kört över det med jordfräsen.[bild] [bild]
Ser ut att vara fin jord där! Maskrosorna får bo annorstädes (y)
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ser ut att vara fin jord där! Maskrosorna får bo annorstädes (y)
Jag gallrade väldigt hårt. En och en halv skottkärra med ogräs på komposten blev det.
 
Ett halvt ton torvblock, lika mycket löstorv. Nu känns kroppen ganska mör. Under torven ligger markduk, tidningar och en livstids kamp mot parksallad...
På bilden syns en trädgård med ett pågående markarbetesprojekt som involverar torvblock och löstorv. En person arbetar i det dämrande ljuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
Poolen är redo för vintern.
Slangar isärkopplade och dränerade. Lite grejer kvar att ställa in i värmen i garaget bara.
Uppvärmd pool vid skymning, täckt av löv med kopplade slangar och ett öppet poolhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
FredrikR FredrikR skrev:
Poolen är redo för vintern.
Slangar isärkopplade och dränerade. Lite grejer kvar att ställa in i värmen i garaget bara.
[bild]
Skulle göra samma sak idag men vädret tyckte att jag skulle stanna inne.
Full storm med hagel.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Skulle göra samma sak idag men vädret tyckte att jag skulle stanna inne.
Full storm med hagel.

Stickan
Här slapp vi haglet, mestadels sol men nära på storm. :rolleyes:
 
Jag har tyvärr hittat rätt mycket glasbitar och en del rostiga spikar, för att inte tala om allehanda metallgrunkor, medan jag grävt upp ett område i trädgården som varit vilt i vad jag gissar är decennier. Idag hittar jag en ny grej. Jag stod och sållade bort rötter och sten från matjorden som jag håller på att lägga tillbaka, och hörde något plinga lite bland stenarna. Gissade att det var ännu en glasbit men hittade istället den här. Otroligt liten … typ 1–2 cm lång.
 
  • En liten, rostig metallbit, cirka 1–2 cm lång, på en stenig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Tog bort ett torrt gammalt plommonträd idag. Är det för sent på året att sätta ett nytt träd? Bor i Närke.
Grävmaskinskopa tar bort ett fallfärdigt plommonträd i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin som tagit upp ett gammalt plommonträd med rötterna synliga, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske inte för sent, det är ju fortfarande varmt och ingen tjäle och det ser ut att fortsätta så ett bra tag men jag skulle vänta till våren. Utbudet av hyfsade träd lär vara begränsat, de som återstår hos plantskolorna är de som blivit bortvalda av tidigare kunder och stått i sina krukor väldigt länge. Säkert med massivt rotsnurr i krukan som måste hanteras.

Att tänka på - plantera inte ett nytt träd av samma sort på exakt samma plats, jorden lider av jordtrötthet.
 
Ja, det har du rätt i. Utbudet är nog inte det bästa. Jag väntar till våren. Vi har grävt bort en stor del jord och tänkte ersätta med ny, går det att sätta ett plommonträd igen då? Eller gör vi säkrast i att välja ett annat fruktträd?
 
Införskaffat lite möbler från lokal restaurang som ville ha bort sina sommarmöbler
Uteserveringsmöbler bestående av en brun träbänk och matchande bord på en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.