L
Då vi håller på att bygga fritidshus, bl.a för uthyrning kollade jag upp restriktioner. Det är endast om huset har FLER än 8 bäddar som det räknas som hotellverksamhet och ska anmälas. Troligen pga krav på utökad brandsäkerhet mm.
Sen måste man såklart deklarera inkomster men det är ju en helt annan fråga.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Dagens I-landsproblem. F-n så tröttsamma och bittra en del är. Hotellverksamhet??? Han har väl inte startat en hel stugby?
Då kan ni sätta begränsningar på Max en bil per hushåll och de som får gäster få be dem promenera sista biten.

Har du/verkligen inga större problem i livet?

Kanske borde fundera på att skaffa en stuga ute i skogen istället så slipper du ha så mycket bekymmer kring medmänniskor och grannar. Sorgligt!
(Har inte läst hela tråden, bara första sidan, det räckte)
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.

Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?

Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
varför skulle man inte få det?????

Som vanligt, prata med grannen om slitaget på vägen.
 
F Freddeman skrev:
Dagens I-landsproblem. F-n så tröttsamma och bittra en del är. Hotellverksamhet??? Han har väl inte startat en hel stugby?
Då kan ni sätta begränsningar på Max en bil per hushåll och de som får gäster få be dem promenera sista biten.

Har du/verkligen inga större problem i livet?

Kanske borde fundera på att skaffa en stuga ute i skogen istället så slipper du ha så mycket bekymmer kring medmänniskor och grannar. Sorgligt!
(Har inte läst hela tråden, bara första sidan, det räckte)
Jag bor i skogen. Om du visste vilken trafik det är nu när fyra jaktlag jag älg och detta är knutpunkten. Jag tror jag skall kräva att dom som är med betalar mer på vägen.
 
  • Gilla
  • Haha
Glad_Amatör2 och 5 till
  • Laddar…
M Moisam skrev:
Är du säker på att du inte förstorar upp detta problem?
Tror det är jantelagen som är framme

Eller "jag bor på landet men nu är det plötsligt en massa FOLK här!!!"

:D
 
  • Haha
  • Gilla
dinos och 1 till
  • Laddar…
I inlägg #11 skriver TS som svar på ett inlägg han inte håller med om:
Nonsenskommentar beaktas ej.

likaså kommentar #13 som är den sista där TS återkommit där han säger att han inte har koll på exakt vad som står i stadgarna men ”ungefär”.

Det säger väl en del om TS.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Vi har ett stall i ena änden av vägen. De betalar samma andelstal som oss andra trots elever och hästtransporter som åker dit. Faktum är att jag fick betala mer än stallet nu när det var dags att göra om vägen.
Gnäller jag på stallet för det?

Nä. jag gillar mina grannar och de som driver stallet är supertrevliga och har gjort i ordning skogsvägen genom skogen till badplatsen. Så gungor och karuseller. Det jag betalar lite för att stallet kör mer på vägen får jag igen på andra sätt :)

Framförallt försöker jag att vara glad och inte bitter. Tror att livet blir lite müsigare så.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 18 till
  • Laddar…
F fäboden skrev:
FY SKÄMS PÅ DIG!! du har rätten att hyra ut hur du vill detta är ingen "verksamhet" du är lika pinsam som den som startade denna tråd usch!! angiveri och skvaller!! fy!!
Hej!

Man har rätten att hyra ut inom vissa riktlinjer se ovan inlägg.

Mvh
 
J j-o75 skrev:
Jag bor i skogen. Om du visste vilken trafik det är nu när fyra jaktlag jag älg och detta är knutpunkten. Jag tror jag skall kräva att dom som är med betalar mer på vägen.
Vi har bärplockare här i skogarna då det är rent enorma mängder bär.... En del av bärplockarna är dessutom UTLÄNNINGAR! :mad::crysmile:
Nästan alla är glada och hälsar. Tycker snarare det är bra att folk tar hand om det som finns. För även om jag plockar 100 liter finns det sånna extrema mängder kvar. :)

Nu var det även jaktlagen. Men då vi har problem med vildsvin och annat är de mer än välkomna. Hälsade glatt och frågade när de hade sin jakt när jag vandrade förbi ett jakttorn. Så kan jag hålla mig undan under den veckan. (Eller ha varselkläder då).
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tycker att det låter som att problemet är något annat.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Nonsenskommentarer beaktas ej.
Med tanke på att det är otroligt många som inte anser att det är en nonsenskommentar kanske du borde beakta den. Att du inte gillar vad andra tycker borde snarare vara irrelevant i sammanhanget.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 3 till
  • Laddar…
H
L Mariaa_lh skrev:
Då vi håller på att bygga fritidshus, bl.a för uthyrning kollade jag upp restriktioner. Det är endast om huset har FLER än 8 bäddar som det räknas som hotellverksamhet och ska anmälas. Troligen pga krav på utökad brandsäkerhet mm.
Sen måste man såklart deklarera inkomster men det är ju en helt annan fråga.
Kan ju vara olika i olika kommuner men det är ju lätt att kolla upp med kommunen för var och en.
 
Kul att ni har en driftig granne som förhoppningsvis kan tjäna lite extra och ha trevliga gäster som besöker er del av världen. Kan du inte glädjas med andras framgångar istället och kanske ta lärdom om hur du själv kan bli något lyckligare?
 
  • Gilla
eliroo och 6 till
  • Laddar…
L
H HEM2121 skrev:
Kan ju vara olika i olika kommuner men det är ju lätt att kolla upp med kommunen för var och en.
Det är till kommunen man anmäler där det kanske skiljer sig åt, men även till polisen vilket borde vara nationellt (Lagen om hotell- och pensionatrörelse)
Men ett attefallshus är definitivt lugnt om man inte lyckas klämma in fler än 8 bäddar eller 4 sovrum. Den planlösningen vill jag se!
 
Redigerat:
Svenska avundsjuka.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.