Idag har vi ett nytt quiz om garage, med tio frågor om detta lilla hus för bilen.

Quiz: Kan du bygga garage? https://www.byggahus.se/quiz/204-kan-du-bygga-garage

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Garagebygge under konstruktion med trästomme och takstolar på landsbygden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på Mikael_L:s garagebygge.
 
10/10!

Woho! men sen är jag lycklig ägare av ett dubbelgarage också ;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
9/10 :oops: borde vart 10/10, men tydligen tycker bilaskrället och jag olika om fördelen med ett uppvärmt garage..
 
harry73
8 av 10, men Attefallsbyggnad är för losers. Kommunen tycker att jag får bygga 50kvm utan bygglov och utan anmälan.
Dessutom är det bättre att inte veta priser för färdiga dubbelgarage om man vill bygga själv
 
F
Så man får inte tvätta bilen inomhus i alla kommuner, men man får släppa ut vattnet från tvätt och diskmaskinen i alla kommuner. Tvättar man bilen utomhus så kommer ju troligtvis vattnet att hamna i en dagvattenbrunn
 
Finns ingen kommun som kan hindra avlopp inomhus, dock kan dom kräva oljeavskiljare om du ska ha det.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Brukar vara krav på oljeavskiljare för brunnar i garage. Osäker på om det faktiskt är så att man ansluter dem till dagvattnet.
De flesta kommuner är även emot tvätt på gatan.
 
9/10
Älvsbyhus har aldrig tilltalat mig och än mindre prissättningen. ;)
 
I min bok så är fråga 7 fel.

Du får lov att ha golvbrunn och tvätta i samtliga kommuner, däremot krävs oljeavskiljare. Men svaret är fortfarande ja, bara att det krävs viss teknisk utrustning för att göra det tillåtet (y)
 
harry73
J Jarlsgård skrev:
I min bok så är fråga 7 fel.

Du får lov att ha golvbrunn och tvätta i samtliga kommuner, däremot krävs oljeavskiljare. Men svaret är fortfarande ja, bara att det krävs viss teknisk utrustning för att göra det tillåtet (y)
Nej, det finns absolut kommuner som inte ger bygglov för garage med golvbrunn
 
Var tydligen inte min form av quiz.. :p

Men sen å andra sidan har jag inga planer alls på att (flytta eller) bygga nytt garage, och absolut inte nåt nyckelfärdigt pyttegarage..
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, det finns absolut kommuner som inte ger bygglov för garage med golvbrunn
Även med oljeavskiljare? Hur kan det skilja? Det ska ju tillämpas enligt pbl, MB, mfl. som är den samma för alla kommuner...? :thinking:
 
Ja, det verkar konstigt att en kommun konsekvent kan underkänna alla typer av tekniska lösningar för att ta hand om spillvattnet?
Att man ställer olika krav förstår jag, men det måste väl alltid gå att lösa på något sätt?
 
Ja, jag tror inte på det uttalandet faktiskt.

För i så fall finns det kommuner som man inte kan ha bilrekond, tvättstationer, bilverkstäder etc? För varför skulle de få tillåtelse men inte privatpersoner under förutsättning att man har rätt utrustning?

Så jag står fast vid att fråga 7 är felaktig
 
OJ!
Du fick 9 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 297 personer (79%) av de 373 som gjort quizet.
Visste inte att olika kommuner har olika regler för avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.