T
Checka gärna så dom flyttar den översta raden av pannorna rätt, får max vara 375mm cc avstånd på dina pannor.
 
optimum
Kolla även att de fäst två rader pannor runt om taket.
Se Benders instruktioner.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Otur för dig och tur för firman.
Förr eller senare kmmer fogen att släppa ifrån teglet, så titta till den då och då.

Staffan
Har jobbat som plåtslagare i många år och rivit av otaligt många skorstenar utan trappade skorstensbeslag, dessutom många med ”gammal” standard där uppvik mot skorsten ibland är så låg som 50mm och utan tätningsmassa.. de enda gångerna det varit faktiska skador runt skorsten är om den varit placerad i ett extremt utsatt läge t.ex längst ner på ett takfall gärna i en vinkelränna mellan två huskroppar.

Du har rätt i att husama säger det ska trappas och vikas in i fogarna. Men branschstandarden ser helt annorlunda ut, inte många som trappar. Antagligen av den anledningen att det känns onödigt dyrt och tidskrävande för ett vad som uppfattas som icke-problem.

Du verkar rätt övertygad om att det är ett framtida problem dock, så du får gärna om du har bilder eller annan dokumentation visa på dessa skorstenar/tak som fått vattenskador efter ej trappade skorstensbeslag.
Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet och jag gör själv raka beslag med inspårad list istället då utseendet oftast går hem bättre hos kund än trappat, men ändå erhåller någon form av ”säkrare” tätning än ankant och fog.
 
  • Gilla
Siljansplat och 3 till
  • Laddar…
Strax över en vecka har gått sedan besiktningen.
Har ännu inte fått någon som helst respons från min kontakt på takfirman.

Har idag mailat för att stämma av och se om de har för avsikt att åtgärda punkterna. Ej fått svar än.

Hur lång tid ska man ge dem?
Vad är nästa steg, ARN?
 
  • Arg
Lilsun och 1 till
  • Laddar…
Hur var det, har du innehållit några betalningar så att du har lite hållhake på dem?
 
K Kane skrev:
Hur var det, har du innehållit några betalningar så att du har lite hållhake på dem?
Ja, jag har en ”liten” slutfaktura kvar. Det återstår 28kkr att betala.

Samt att de har dragit av 6000kr ROT på slutfakturan.
Ska jag kontakta Skatteverket om de 6000kr, och förklara att jag bestridit fakturan och att jobbet inte är slutfört?
 
  • Gilla
Lilsun
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Ja, jag har en ”liten” slutfaktura kvar. Det återstår 28kkr att betala.
Samt att de har dragit av 6000kr ROT på slutfakturan.
Ska jag kontakta Skatteverket om de 6000kr, och förklara att jag bestridit fakturan och att jobbet inte är slutfört?
Bra, då finns ett (dock litet kanske) incitament för dem att göra färdigt.
Ring Skatteverket och fråga on ROT'en.
 
  • Gilla
Lilsun
  • Laddar…
N
S Swebfn skrev:
Strax över en vecka har gått sedan besiktningen.
Har ännu inte fått någon som helst respons från min kontakt på takfirman.

Har idag mailat för att stämma av och se om de har för avsikt att åtgärda punkterna. Ej fått svar än.

Hur lång tid ska man ge dem?
Vad är nästa steg, ARN?
ARN är helt meningslöst. De kan inte göra något praktiskt.

Se mina tidigare inlägg i tråden för mina rekommendationer.
 
Man har 2 månader på sig att åtgärda besiktningspunkter som entrepenör

till dess håller du på pengarna
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Glöm inte kolla positionen på hängrännorna, på visa bilder ser det ut som att första bästa snöras kommer dra med sig hängrännorna ner i backen...
Det är stor risk för det, det ser ut som om det är minst,, en meter mellan krokarna, och det ska vara max 60 cm,,
 
S Swebfn skrev:
Hej,

Har anlitat en firma för komplett takbyte inkl nya plåtar, rännor och stuprör.
Gammalt spåntak som har fått takpapp på sig och Benders Candor-pannor.

Pannorna lades om för ca 5 veckor sedan och nu i veckan kom plåtslagaren och slutförde takbytet.
Jag tycker att jag har hittat vissa punkter som jag inte riktigt är nöjd med.

Vad tycker ni om följande punkter?

Skorsten, glipa mellan plåt och pannor, pannor ligger även lite för långt ner så det blir en glipa mellan pannorna. Brukar blåsa från kamerans håll mot skorsten, och det lär med största sannolikhet blåsa in regnvatten.

[bild]

[bild]

Glipa i plåten. Kan förbättras, eller är det bra nog?
[bild]


Jag tycker att det är lite väl stora glipor/öppningar vid ventilationshuven samt att pannorna inte ligger rätt i sina spår:
[bild]
[bild]

Får in hela handen här, då kan ju tex även fåglar flyga in?

[bild]




Här är huven för avluftning till toaletten.
[bild]


Vatten står still i hängrännan och rinner inte till stupröret:
Ena sidan av vårt matsalstak, fallet ska vara till vänster.
[bild]

Andra sidan av taket, fallet ska vara bortåt, från kameran, men det står vatten i rännan och hörnet som är vid kameran.
[bild]

Plåten vid takkupan lutar åt fel håll, borde den inte luta inåt istället för utåt? Nu kommer väl vattnet från stupröret rinna ut på plåten och fortsätta ut mot höger och droppa ner till nästa tak?

[bild] [bild]

Takpappen tejpad lite klumpigt?
[bild]


Nedersta raden med pannor lutar mer än övriga taket, något som påtalades när takläggarna var klara och fick då till svar att plåtslagaren löser det. Påtalade det när plåtslagaren kom, men det är fortfarande fel/mer lutning på nedersta raden.
[bild] [bild]

Hål/glipa in under vindskivan, man ser regelverket/väggen, kanske borde sitta en plåt där?

[bild] [bild]



Takpannor ligger inte korrekt vid takkupan.
[bild]

Trasig panna:
[bild]

Spikhålen på översta raden vid nock synliga, gör det något, eller tätar man dem bara? Eller växer de igen av mossa/skit?
[bild]


Är jag petig? Eller tycker ni att punkterna bör åtgärdas av takfirman?
Har delbetalt en faktura, har en ytterligare faktura att betala, har ej fått den ännu då plåtslagaren precis var här och gjorde det sista.

Tacksam för synpunkter eller tankar.
Hålen vid nocken i pannorna : där ska pannorna vara skruvade i bärläktet och ska inte synas när nockpannorn ligger på plats!
 
Uppdatering.

Har blivit lovad av takfirman att punkterna ska åtgärdas, och det skulle kommit en kille förrförra veckan, kom aldrig, fick sedan info om att det skulle komma en kille under förra veckan. Det dök inte upp någon.
Fick ny info om att det ska komma en idag, och idag skedde det.

Idag har det jobbats på taket, bland annat har raden med pannor närmast nock flyttats upp, och sen har arbetet med att göra om stuprören vid vår finentré påbörjats.
Långt ifrån klart alltså, fallet i hängrännorna återstår samt lite målning och fix med ett par pannor och vinkeln på nedersta raden kvarstår att fixa.
 
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Uppdatering.

Har blivit lovad av takfirman att punkterna ska åtgärdas, och det skulle kommit en kille förrförra veckan, kom aldrig, fick sedan info om att det skulle komma en kille under förra veckan. Det dök inte upp någon.
Fick ny info om att det ska komma en idag, och idag skedde det.

Idag har det jobbats på taket, bland annat har raden med pannor närmast nock flyttats upp, och sen har arbetet med att göra om stuprören vid vår finentré påbörjats.
Långt ifrån klart alltså, fallet i hängrännorna återstår samt lite målning och fix med ett par pannor och vinkeln på nedersta raden kvarstår att fixa.
Vinkeln på nedersta raden är lätt att fixa, bara att sätta nedersta läktet
i rätt höjd hela vägen
 
Då kommer en uppdatering i sedvanlig ordning.

Har under förra veckan haft en kille från takfirman på besök, varit här två halvdagar och fixat lite.
Har väl bockat av listan från besiktningsprotokollet rätt så bra, när jag nu har fått en påminnelse om min slutfaktura så har jag gått runt och tittat på taket, och även fallet i hängrännorna..

Här kommer ett par bilder, tog med ett vattenpass för att visa att fallet till och med är åt fel håll.
I övrigt är de andra punkterna åtgärdade, vad jag kan se.

Har bestridit fakturan åter igen.

Vattenpass visar fel lutning på en hängränna under ett rött taktegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass visar fel lutning på en hängränna med snö på takpannor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenpass på hängränna visar fel lutning på taket med röda tegelpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hängränna med felaktigt lutning och vattenpass som visar problemet, under takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass på hängränna visar fel lutning på taket över ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Ledsen
Lilsun och 1 till
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Då kommer en uppdatering i sedvanlig ordning.

Har under förra veckan haft en kille från takfirman på besök, varit här två halvdagar och fixat lite.
Har väl bockat av listan från besiktningsprotokollet rätt så bra, när jag nu har fått en påminnelse om min slutfaktura så har jag gått runt och tittat på taket, och även fallet i hängrännorna..

Här kommer ett par bilder, tog med ett vattenpass för att visa att fallet till och med är åt fel håll.
I övrigt är de andra punkterna åtgärdade, vad jag kan se.

Har bestridit fakturan åter igen.
[bild] [bild]

[bild] [bild] [bild]
S Swebfn skrev:
Då kommer en uppdatering i sedvanlig ordning.

Har under förra veckan haft en kille från takfirman på besök, varit här två halvdagar och fixat lite.
Har väl bockat av listan från besiktningsprotokollet rätt så bra, när jag nu har fått en påminnelse om min slutfaktura så har jag gått runt och tittat på taket, och även fallet i hängrännorna..

Här kommer ett par bilder, tog med ett vattenpass för att visa att fallet till och med är åt fel håll.
I övrigt är de andra punkterna åtgärdade, vad jag kan se.

Har bestridit fakturan åter igen.

[bild] [bild]

[bild] [bild] [bild]
Har du kollat om rännkroken är knäckta med fall? Om du inte ser för fotplåten så går det nog att se om du mäter från nederkanten på fotplåten till rännan eller bakom upp mot fotplåten.. Bör vara 5 mm / m i fall. Kan vara svårt att se med ditt korta vattenpass, lägg i något som är längre och rakt å lägg passet på så blir det mera rätt. Ser ut som att det går att få ner rännan lite till vid stupröret. Har de vik ner någon droppnäsa på rännan vid omvikningskupan (stupröret)? Normalt som plåtslagare så väger man aldrig av taket om det är i våg eller ej utan utgår från att huset är i våg/lod, utan man knäcker kroken med 5 mm/m i fall. Svårt att se men det ser misstänkt att vara lite fall hos dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.