Krokben
Immobil Immobil skrev:
Men inplåtning av utsidan och fönsterbleck behöver du, oberoende av vilken sorts fönster du väljer.
Ja, blecket förstod jag i vilket fall att det var nödvändigt.
 
Men du måste ju även klä in fönstret på utsidan, du kan ju inte lämna glipor mellan karm och tegel!
 
Krokben
A AndersS skrev:
Men du måste ju även klä in fönstret på utsidan, du kan ju inte lämna glipor mellan karm och tegel!
Nej, såklart, alternativet hade ju varit att tagit trä istället för aluminium, då hade det väl bara krävts för bläcket, eller något jag har missat? Mina befintliga fönster har endast bleck i metall nänligen.
 
Redigerat:
Två snickare hjälpte mig att byta fönster i våras, totalt 17 fönster. Demontering av de gamla fönstren, montering av de nya, drevning, invändig listning gjordes och det kostade 21500 efter ROT.
Allt material köpte jag in själv, även plåtslagarn fakturerade mig direkt.
Så nog låter det som att det kommer bli betydligt mycket billigare på löpande räkning.

Från en gammal kollega som jobbat hela sitt liv inom bygg/anläggningsbranschen har jag fått höra att jobb under miljonen ska man alltid ta på löpande räkning för att det blir billigast i längden. Jag är beredd att hålla med om det, dock bör man alltid be om en kostnadsuppskattning.
 
  • Gilla
Snoopy32 och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Nej, såklart, alternativet hade ju varit att tagit trä istället för aluminium, då hade det väl bara krävts för bläcket, eller något jag har missat? Mina befintliga fönster har endast bleck i metall nänligen.
Jo, visst går det med trä. de var säkert spikade i dina gamla karmar. Men visst det finns andra fästmetoder.
Många fönstertillverkare gör spår i karmarna för att sticka i inklädnadsplåt och det kräver ju lite plåtarbete som tar tid men blir snyggt.
 
Risk att många jämför äpplen och päron?

Huset i tråden har tegelfasad. Kanske därav att det behövs annat jobb vid inklädning av sidorna av fönstret. I offerten står "-inplåtning runt om fönster utvändigt".

Jag har ingen aning om hur omfattande det är eller eventuell extrakostnad jämför med träfasad. Men det ska man nog ha med i beräkningen när man jämför med priser andra fått då det bytts fönster på en träfasad.
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Fullt normalt pris för 2 fönster i den storleken och om det är totalentreprenad det handlar om. Om det är P-märkta, 3-glas, trä/alu vill säga.
Man ska tänka på att fönsterbleck, anslutningsplåtar, och invändig listning, infästningsmtrl ingår.
Bortfrakt av byggmtrl brukar ingå också. Har du en riktig fönsterbytarfirma finns det säkert garanti även på montaget.
Om du istället köper alla olika komponenter själv och ordnar själv med snickare kostar det sannolikt minst det samma och du missar servicen och ett korrekt montage och tryggheten med det.
 
  • Gilla
RickardAvara och 2 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Räknar man med 625kr/tim blir det väl 33 timmar,låter galet mycket,max hälften vore mer rimligt.

33h är ju 2man i två dagar. Tycker inte att det låter så mkt om du tänker på att:
Fönster ska hämtas/transporteras till huset
Befintliga fönster tas ned
Smyg/foder/lister etc demonteras
Nya fönster monteras
Nya smyg/foder/lister
Fönsterbleck förmodligen..
Drevning
Städning/bortforsling

och allt arbete ska ske utan att skada eventuell tapet eller målad vägg/golv etc.

2dagars arbete i offerten för två gubbar är fullt rimligt enligt mig. Sen kanske det finns företag som debiterar mindre/h men många gånger får man det man betalar för.
 
  • Gilla
Racernalle
  • Laddar…
Det finns säkert leverantörer med lägre arbetskostnad och kanske inte har svenska som modersmål. Risk för missförstånd då och garantier på arbetet finns oftast inte. Det är med fönsterbyte som med det mesta. Man får vad man betalar för
 
  • Gilla
Racernalle
  • Laddar…
H
Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Är det Mockfjärd?
Ta in nya offerter från flera, det du fått nu är fantasipriser!
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Betrakta offerten som ett bud du kanske kan förhandla ner. Fråga om det är nybörjare som ska göra jobbet, eftersom de ska ta ta sådan tid på sig. Ta även in andra offerter och lägg ut på Internetsidorna. Sverige är nog fortfarande ett av de länder som har högst byggkostnader och i viss mån också hög kvalitet. Det har orsakats av olika stödsystem med bidrag, förmånliga lån och avdrag på skatten. Tyvärr leder sådana lösningar sällan till lägre kostnader för konsumenterna. I stället stiger priserna med avdragets etc belopp, så att konsumenten får betala samma pris i alla fall. Dessutom kan det bli ännu lite dyrare, eftersom ROT-avdraget är ett bra säljargument och folk tror att de får ett lågt pris fast det är tvärtom. Det brukar finnas bra hantverkare som inte höjer sina priser mer än rimligt och ändå har en bra utkomst eftersom de brukar vara fullbokade. Det finns också andra som helt förlorat markkontakten med sin uppfattning om vad de kan debitera. Då ligger timkostnaden inte sällan på 5000-10000 kr per timme eller mer för småjobb. Då och då ser man dem argumentera här gör sådana priser. När någon kräver sådana priser får du självklart inte vad du betalar för. Risken finns att de är slarviga även med jobbet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?

Ta in fler offerter!
Kolla vad fönster kostar och se om du kan byta själv.

Jag tog in offerter till hela huset (15 fönster)
Det högsta var 260 000kr (mockfjärd)
det billigaste 155 000 (lokal byggfirma som körde likvärdiga fönster)
samma arbete och resultat.
Sedan kollade jag fönsterpriser, det slutade med att jag köpte underhållsfria fönster med bättre isolervärde och härdade glas på bottenvåningen, lade till 5 fönster så att jag bytte på verandan också. det kostade 45 000.
Jag sparade minst 8000 per fönster.
fick lägga ca 10000 på en byggställning och verktyg, men det var ju enkelt avskrivet.
 
  • Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
Jag tycker det låter väldigt dyrt med arbetskostnaden. Har precis haft plåtslagare hemma som plåtat runt en dörr och satt fönsterbleck på ett fönster. Det tog honom 1,5 timme inkl att mäta ut, tillverka plåtarna och montera dit dem.

Fönster borde man kunna byta på mellan 1-2 timmar per fönster.

Det enda som jag kan tänka mig skulle ta lite tid är att fixa insidan. Det har jag aldrig anlitat hantverkare för, men att det skulle ta över 20 timmar låter orimligt.
 
  • Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
G
Grannen bytte ut 4st fönster till PVC nu.. TK Gruppen (Göteborgsområdet).
http://tkfonsterbyte.se/
Skulle gå på omkring 30.000 tror jag han sa där allt då ingår fönster, material och arbete och bortforsling av skräp mm. Fönsterna är ca 80x110.

Gillar man den kanske något annorlunda looken ett fönster får med PVC så är det ju lätt värt det tycker jag att få helt underhållsfria fönster. Tycker personligen inte det ser fulare ut med PCV, och det finns många olika varianter att välja mellan, olika energiklasser och U-värden mm. TK Energi, Superenergi och Nordic kallas dom olika typerna. Nästa gång vi byter fönster blir det PVC! Svärföräldrarna har haft sina nu i 5 år. Inte en fläck på dom, ser fortfarande nya ut 1f642.png

Arbetet för byte av alla fönster tog typ 3-4 timmar. Dom var typ 5 pers som utförde jobbet så dom gör nog detta på löpande band. Gick fort och såg professionellt ut, la ut matta inomhus att gå på som dom sen tog med sig mm !
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.