Krokben
F Fluxor skrev:
Ingår salning på insidan i "Listning insida"?
Som jag förstod det, ja!
 
A
Ta det på löpande då.
Om du inte kan acceptera ett fast pris så välj löpande.

Det är såhär.

Om jobbet beräknas ta 8 Tim x 2 man så offererar dem inte 16, fast pris.
Dem tar till, så enkelt är de !

Annars så finns de ju liksom ingen mening att bedriva verksamhet.

Tryggheten med fast pris är ju att man vet vad de kostar, inte att de ska bli billigare än löpande.
 
  • Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
Jag som är ovan satte i ett fönster plus salningar och foder invändigt på ca 7h, tegelhus, sen tillkom plåt på utsidan.
Förvisso pvc fönster men jag var själv, ca 100x100 fönster
 
  • Gilla
losskägg och 1 till
  • Laddar…
Sinnessjukt på alla sätt.

Ett tips är att beställa fönster från Sparfönster. Du landar nog på drygt hälften för fönstren.

Läs på lite och gör jobbet själv alt. ta någon på löpande. 2 man bör klara allt det där på en dag inkl. plåtar, annars är man inte snickare.
 
  • Gilla
Danilo Lisandro och 7 till
  • Laddar…
Krokben
F falkn skrev:
Sinnessjukt på alla sätt.

Ett tips är att beställa fönster från Sparfönster. Du landar nog på drygt hälften för fönstren.

Läs på lite och gör jobbet själv alt. ta någon på löpande. 2 man bör klara allt det där på en dag inkl. plåtar, annars är man inte snickare.
Så om jag skulle tacka nej till offerten och be om att ta det löpande så kan det omöjligt gå upp i 21 tusen i ren montagekostnad i vilket fall. Ska kolla mig omkring och se efter alternativ! Stort tack till alla som engagerat sig i frågan:D
 
  • Gilla
Danilo Lisandro och 2 till
  • Laddar…
Jag hade kollat med fler.

Vi bytte ett fönster förra året.
Det gamla var platsbyggt från 45 så det var mycket förberedelse att kapa gamla karmen, jag ville ha kvar fönsterbrädan då det inte finns något snyggt i min mening till mitt hus.

Effektiv tid exkl att hämta tex verktyg och lite reglar så gjorde vi det på ca 5 timmar från vi började till vi slutade. Räkna till kanske en timme för att hämta materiel och tippen.
Satte ett traryd trä, 120x130. 3glas, fick det för 4800kr.

Ska byta ett lika stort till våren/sommaren och räknar med att komma ner på under 4 timmar om det ser likadant ut.

Om du inte hitta någon som inte tar över 20 lök för att göra det så kolla upp bekantskapen om någon kan byta fönster och gör det ihop, lärorikt ändå.
 
  • Gilla
Snoopy32 och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Sinnessjukt på alla sätt.

Ett tips är att beställa fönster från Sparfönster. Du landar nog på drygt hälften för fönstren.

Läs på lite och gör jobbet själv alt. ta någon på löpande. 2 man bör klara allt det där på en dag inkl. plåtar, annars är man inte snickare.
Så man är inte en snickare om man inte gör plåtarbetet? Sett alltför många snickare snida till bleck etc med inte så snyggt resultat. Wissplåtsaxen går varm.

Ungefär som att fråga hur långt ett snöre är, allt handlar om förutsättningarna. Såga ur det gamla och skruva i ett nytt tar ju inte många minuter, det är allt annat som tar tid.

Sen kan jag tycka att det låter dyrt.
 
Henrik Nordlander skrev:
Ta det på löpande då.
Om du inte kan acceptera ett fast pris så välj löpande.

Det är såhär.

Om jobbet beräknas ta 8 Tim x 2 man så offererar dem inte 16, fast pris.
Dem tar till, så enkelt är de !

Annars så finns de ju liksom ingen mening att bedriva verksamhet.

Tryggheten med fast pris är ju att man vet vad de kostar, inte att de ska bli billigare än löpande.
Jag måste bara påpeka att det finns inget som hindrar någon från att offerera tiden de uppskattar att ett arbete ska ta...

Utöver det så verkar det vara någon småföretagaridé att man gör kunden en tjänst när man offererar fastpris, någon typ av "säkerhet". Samma sak gäller faktiskt åt andra hållet, där en företagare inte riskerar att stå med för mycket bemanning en halv dag för att det gick fortare än beräknat etc. Enhetspris är standard i de flesta branscher, och inte bara för att det ger förutsägbarhet för kunden.
 
  • Gilla
lkn02001
  • Laddar…
Tänk på att även ett uppskattat pris blir "fast" för en företagare, tack vare/på grund av Konsumenttjänstlagen.....

Ett påslag på kanske 30% för ett fast pris jmft med bästa uppskattningen på löpande räkning tycker jag är rimligt, dock verkar man jobba med helt andra procentsatser i denna kalkyl. Vad är timpenningen för denna typ av hantverkare? 650kr?
 
Den offerten var ruskigt dyr. Över 20000kr för att byta två fönster. Antingen åker de Lamborghini som firmabil eller kräver hammare av guld.
Jag har tidigare fått offert och då har priset varit runt 5000kr/fönster i material och arbete och även det är dyrt. Har själv bytt fönster med hjälp av en snickarvän och vi bytte ett helt hus med drygt 10 fönster och två balkongdörrar på en helg utan stress.
Då var inte invändigt och utvändigt färdigställt men nya fönster satt i. Jag hade även förberett allt med rivning så de gamla satt med någon skruv vardera bara.

Att byta ett par fönster ska inte ta så lång tid. Löpande är nog det bästa.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Första steg för ts är att avgöra om man ska beställa arbetet eller har som en möjlighet att göra det själv.
Att själv byta fönster i en tegelfasad kräver en del kunskap för att det ska bli rätt och snyggt.
Gäller beställa så är det de förutsättningar som ts ska utgå från, så har man fått ett pris som känns högt får man ta in flera kostnadsförslag/offerter.
Bytte förra året 5st 12"-13" modulers (Elit med aluminium) med samma förutsättningar som ts, betalade 70" (fastpris)
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben
Tydligen var det plåtslagare med i bilden, och kostnaden skulle sjunka om jag valde trä istället men då är det inte underhållsfritt såklart. Tanken är inte att jag ska dö i huset så trä istället för plåt är inte hela världen. Dock så vill man ju inte vara utan fönsterbläck i metall.
 
Låter märkligt om arbetstiden skulle bli lägre om du väljer träfönster. Däremot så blir väl materialkostnaden lägre, det är billigare fönster.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Krokben
H hempularen skrev:
Låter märkligt om arbetstiden skulle bli lägre om du väljer träfönster. Däremot så blir väl materialkostnaden lägre, det är billigare fönster.
Tydligen för att om jag väljer bort plåtarbeten så försvinner plåtslagaren helt, dvs ett huvud mindre att fakturera.
 
Krokben Krokben skrev:
Tydligen för att om jag väljer bort plåtarbeten så försvinner plåtslagaren helt, dvs ett huvud mindre att fakturera.
Men inplåtning av utsidan och fönsterbleck behöver du, oberoende av vilken sorts fönster du väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.