AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Storleken är det inget större problem med, men hade gärna fått kosta mindre :) men det är de där priserna som gäller tyvärr
Frågan är, som du säger (och som diskuteras flitigt på forumet) - få bryr sig om fönstrens detaljutseende. Ska ni bo där i 5 år eller resten av livet? Är det en kortare tid, stå ut med de fönster som sitter där, för ekonomin och miljön. Tycker ändå de ser åkej ut på håll. Värre om det är som för mig, perspektivfönster istf spröjs. De har även satt karm i gamla karmen så det ser idiotiskt ut på insidan, så inte ens en fuskspröjs gör att det ser rimligt ut. Tittade inte jättenoga på bilderna, men tyckte det såg prydligt ut iallafall. Jag är nog mer allergisk mot "byggmax sockel och foder". Men även det går nog att leva med ett tag?
 
J JohanLun skrev:
Frågan är, som du säger (och som diskuteras flitigt på forumet) - få bryr sig om fönstrens detaljutseende. Ska ni bo där i 5 år eller resten av livet? Är det en kortare tid, stå ut med de fönster som sitter där, för ekonomin och miljön. Tycker ändå de ser åkej ut på håll. Värre om det är som för mig, perspektivfönster istf spröjs. De har även satt karm i gamla karmen så det ser idiotiskt ut på insidan, så inte ens en fuskspröjs gör att det ser rimligt ut. Tittade inte jättenoga på bilderna, men tyckte det såg prydligt ut iallafall. Jag är nog mer allergisk mot "byggmax sockel och foder". Men även det går nog att leva med ett tag?
Snickerier kan man ju byta ut pö om pö. Värre med fönster. :D jag tror jag kommer irretera mig som fan på de där fönstren så för min hälsa måst det nog ske fort :p
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snickerier kan man ju byta ut pö om pö. Värre med fönster. :D jag tror jag kommer irretera mig som fan på de där fönstren så för min hälsa måst det nog ske fort :p
Upplys gärna mig vad felet är med de fönstrena? Dom ser ju ändå ut att vara med riktiga spröjs och sidohängda så som passar in i en 20-tals villa.

Har lite svårt att förstå att allt måste vara gammalt. Då är det väl värre med helkaklade badrum i modernt snitt eller gud förbjude, rinnande vatten i köket?
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi är sugna buda på denna, men nya fönster som måste återställas, lär gå på halv mille och det kommer inte reflekteras i budgivningen
Hur kan det kosta en halv mille att byta fönster i en normalstor villa?
 
useless useless skrev:
Hur kan det kosta en halv mille att byta fönster i en normalstor villa?
Har du missat vem som är TS?
 
  • Gilla
  • Haha
Brainy och 1 till
  • Laddar…
Jo, men bara för att man har råd behöver man väl inte betala tre gånger mer än vad firman vill ha?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men bara för att man har råd behöver man väl inte betala tre gånger mer än vad firman vill ha?
Det kostar tyvärr sjuka pengar med gamla fönster. Okej, de som sitter kanske inte har fejkspröjs men de är heller inte tillverkade i helt gammal stil.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
måste ändå ha nära till vinlucher och krogmiddagar
Det förstår vi naturligtvis!

Skylt med texten "A meal without wine is called Breakfast" och bild av ett vinglas.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det förstår vi naturligtvis!

[bild]
Visdomsord om något!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kostar tyvärr sjuka pengar med gamla fönster. Okej, de som sitter kanske inte har fejkspröjs men de är heller inte tillverkade i helt gammal stil.
När du säger gamla, menar du nytillverkade i gammal teknik med "antikglas" eller beg munblåst glas?

Jag är rätt petig med utseende och detaljer, men tycker nog att träfönster i rätt proportioner med äkta spröjs, även om det är slätt glas och moderna beslag och gångjärn fungerar. Utifrån på ett par meters håll ser de åkej ut, inifrån kan man nog vänja sig. Har ju varit inne i diskussioner där många hävdar att man inte ser skillnad på 2+1 plastfönster med fuskspröjs och dreh kipp beslag och sidohängda träfönster, men där kan ju till och med en blind apa se skillnad så...

Men återigen. Är det ett hus där nästa flytt går till träfracken, eller ett hem att hänga hatten ett tag? För även om en blind apa ser skillnad så tror jag det stämmer att rätt många kanske ser skillnad men skiter i det. Så tyvärr tror jag inte värdet ökar lika mycket som kostnaden. Bytet åt andra hållet, dvs betala flera hundra tusen för att byta originalfönster till polska plastfönster är ju en ren förlustaffär på alla sätt. Men dessa tror jag många tycker är helt OK.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snickerier kan man ju byta ut pö om pö. Värre med fönster. :D jag tror jag kommer irretera mig som fan på de där fönstren så för min hälsa måst det nog ske fort :p
Fönster går ju faktiskt också byta ett rum i taget om man så vill, givet att proportionerna är rätt så man inte måste ändra hela fasaden...

När vi tittade på sekelskifteshus så var det nog 5 kategorier av status på hus
1) slitet, gammalt, men det mesta original (=drömläge)
2) original eller renoverat med rätt profiler, stil etc (=i princip omöjligt att hitta)
3) mycket original kvar, men mycket förstört och borta
4) helrenoverat av firma, ordentligt gjort men utan känsla för detaljer, det mesta gammalt utraderat och ersatt av moderna varianter (dörrar, fönster, foder)
5) renoverat av lekmän med tveksamt resultat

Kategori 1 tror jag man mest hittar i norra Sverige eller landsbygd där hus kan fått stå tomma eller använts som tillfälligt boende eller någon gammal tant bott där själv i 80 år. Kanske finns på andra ställen också, men i Stockholm så har jag då inte sett många sådana objekt.

Kategori 2 tror jag antingen är duktiga privatpersoner som renoverar själv, eller någon med obegränsad budget och smak. För oss fanns inte möjlighet att köpa av någon som haft obegränsad budget. Av alla hus vi tittade på var det knappt en handfull som hamnade i kategori 2. Med normala hantverkare går den nog knappt att uppnå, om man inte själv är otroligt engagerad.

Vi köpte en blandning av 3 och 5, men på sätt och vis bättre än kategori 4, där allt är renoverat, men gjort helt utan stil. Troligen är det svårare att få det bra, plus man betalar för att det är fräscht. Så man får betala 2 ggr. Gissar att i dyrare områden som Bromma är det ännu svårare att hitta kategori 1 eller 3.
 
J JohanLun skrev:
Fönster går ju faktiskt också byta ett rum i taget om man så vill, givet att proportionerna är rätt så man inte måste ändra hela fasaden...

När vi tittade på sekelskifteshus så var det nog 5 kategorier av status på hus
1) slitet, gammalt, men det mesta original (=drömläge)
2) original eller renoverat med rätt profiler, stil etc (=i princip omöjligt att hitta)
3) mycket original kvar, men mycket förstört och borta
4) helrenoverat av firma, ordentligt gjort men utan känsla för detaljer, det mesta gammalt utraderat och ersatt av moderna varianter (dörrar, fönster, foder)
5) renoverat av lekmän med tveksamt resultat

Kategori 1 tror jag man mest hittar i norra Sverige eller landsbygd där hus kan fått stå tomma eller använts som tillfälligt boende eller någon gammal tant bott där själv i 80 år. Kanske finns på andra ställen också, men i Stockholm så har jag då inte sett många sådana objekt.

Kategori 2 tror jag antingen är duktiga privatpersoner som renoverar själv, eller någon med obegränsad budget och smak. För oss fanns inte möjlighet att köpa av någon som haft obegränsad budget. Av alla hus vi tittade på var det knappt en handfull som hamnade i kategori 2. Med normala hantverkare går den nog knappt att uppnå, om man inte själv är otroligt engagerad.

Vi köpte en blandning av 3 och 5, men på sätt och vis bättre än kategori 4, där allt är renoverat, men gjort helt utan stil. Troligen är det svårare att få det bra, plus man betalar för att det är fräscht. Så man får betala 2 ggr. Gissar att i dyrare områden som Bromma är det ännu svårare att hitta kategori 1 eller 3.
Ettan är inte helt ovanlig i Bromma, dödsbon. Men vette fan om jag orkar ett projekt till :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ettan är inte helt ovanlig i Bromma, dödsbon. Men vette fan om jag orkar ett projekt till :D
Du får köra vinfrukost varje dag då, köpa nåt färdigt, så får du in det där franska mindsetet som gör att du kommer acceptera både att saker är lite feltänkt och slitet men ändå med en grandios vision.

Själv gillar jag det där orörda, slitna men inte trasiga - som tyvärr bara verkar gå att hitta i ödehus. Jag inser att jag aldrig kommer kunna få bo så om jag inte köper ett sommarhus på norrländsk lansbygd som helt eget projekt... Men så fort man renoverar nåt så blir den känslan ju förstörd.

Även dödsbon kan ju totalrenoverat på 40-50-60-tal så det är fördärvat redan då. Det som gjordes i vårt hus på 40-talet är riktigt bra gjort, även om jag inte gillar stilen - det är bra gjort, bra material, skulle hålla många år till. Det gjort mitten 60-tal och framåt är kvalité och detaljer inget vidare... Sämst var köket som nog bara var 20-25 år gammalt... Hus där inga större renoveringar gjorts sen 20-talet är nog otroligt ovanliga...
 
Var på byggfabriken och plockade upp lite trycken. Vad tror ni om dessa?

Svart och krom dörrhandtag monterat på en vit träpanel dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exostor och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var på byggfabriken och plockade upp lite trycken. Vad tror ni om dessa?

[bild]
Fint.
Är det svarta trä eller Bakelit?

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.