Hej,
Vi köpte en Miele-diskmaskin i juni (modell G7107SCUXXLCLST)

Efter bara någon dag började vi fundera på om det var något fel, eller om det var en funktion att den var "trögstartad".

När den stått en längre tid (knappt dygn typ) i standby (stängt av sig efter avslutat program alltså) behöver man ofta trycka två och ibland tre gånger på power-knappen för att den ska tända upp displayen.
Då den vid ett andra försök (På-Av-På) startade direkt var det inte helt lätt att testa det, då man bara hade ca en chans per dygn och ibland startade den direkt. Man kan ju till en början tro att man missat vid tryckningen.

Men efter ett tag blev vi mer säkra på att något måste vara knas.

Se video här när min fru försöker trycka igång den och den tänder upp displayen på tredje försöket.



Ibland när tänder upp kommer det upp en stor text "Miele" och ibland gör det inte det.

Vi funderade på om det skulle vara så att man behövde trycka två gånger, för att den gått i något djupare sleep mode, eller för att inte hoppa igång så lätt i onödan när man torkar av eller lutar sig mot den eller nåt sånt.
Men det tillsammans med att Miele-loggan bara kom ibland fick mig ändå att tycka att det var konstigt och jag kontaktade Mieles support.
De ville inte kännas vid att detta skulle vara en funktion, utan sa att det måste vara ett fel.
De skickade ut en tekniker för en garantireparation och han bytte hela klumpen med knappar, display och ett långt kretskort. Efter det uppdaterade han mjukvaran och fick köra ytterligare någon uppdatering för att nya kortet skulle få svenska som språk.
Jag frågade teknikern hur ofta Miele-loggan ska komma, men han visste inte.

Nu har det gått en vecka och minst tre gånger har jag fått trycka två gånger på power-knappen för att den ska tända upp displayen. Miele-loggan kommer även fortfarande sporadiskt, eller i alla fall kan inte jag se något mönster för när den kommer upp.
Det är svårt att veta hur det ska vara när tekniker och support inte verkar veta säkert och man bara har en maskin att testa på och det bara händer när den stått avstängd många timmar.

Det känns ju som ett riktigt långskott att två kretskort skulle ha samma fel...men det känns ändå inte rätt...

Är det någon som har upplevt något liknande på Miele-diskmaskiner eller någon som har en likadan maskin och kan berätta om hur den fungerar?
 
A
dessa kretskort är nog inte så bra
har varit ute för fel, men kretskorten är för dyra för att bytas.
är denna tjeckisk byggd?
 
electroluxaren skrev:
dessa kretskort är nog inte så bra
har varit ute för fel, men kretskorten är för dyra för att bytas.
är denna tjeckisk byggd?
ska kolla ursprung ikväll
 
electroluxaren skrev:
dessa kretskort är nog inte så bra
har varit ute för fel, men kretskorten är för dyra för att bytas.
är denna tjeckisk byggd?
"Made in Germany"
 
electroluxaren skrev:
dessa kretskort är nog inte så bra
har varit ute för fel, men kretskorten är för dyra för att bytas.
är denna tjeckisk byggd?
Mieles serviceavdelning och tekniker har i alla fall varit väldigt trevliga och tillmötesgående och vill komma och göra ett nytt försök att få ordning på den.
Hoppas vi har sån tur att de hittar ett bra kort i högen då....
 
Det är inte fel på själva fronten?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är inte fel på själva fronten?
fel på fronten...hur menar du nu?
När man trycker på knappen hörs ett tycligt "klick"...menar du att något skulle skeva så att den inte tar? Vet inte...svårt att se utan att öppna och det får tekniker göra då maskinen har garanti...
 
Har du garanti så ska du låta teknikerna fixa det. Tänkte bara att eftersom bytt kretskortet så kan ju felet ligga i knappdisplayen.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Har du garanti så ska du låta teknikerna fixa det. Tänkte bara att eftersom bytt kretskortet så kan ju felet ligga i knappdisplayen.
Jo, jag tänker absolut inte pilla på något.
Men de bytte hela "klumpen" bakom frontpanelen, den som innehåller kretskort, "knapparna bakom knapparna" och display.
 
På vår Miele måste knappen hållas inne någon bråkdels sekund (mer än ett snabbt klick). Det gäller oavsett hur länge den varit avslagen.
 
A Adelson skrev:
På vår Miele måste knappen hållas inne någon bråkdels sekund (mer än ett snabbt klick). Det gäller oavsett hur länge den varit avslagen.
ok
på våran har vi testat riktigt långa (3-5 sekunder) bestämda tryck, men det hjälper inte.
Det verkar vara mest när den i inte varit igång på närmare ett dygn eller mer som den är trög...
 
A Adelson skrev:
På vår Miele måste knappen hållas inne någon bråkdels sekund (mer än ett snabbt klick). Det gäller oavsett hur länge den varit avslagen.
Tror nog det är samma på vår. Det är väl ett skydd mot oavsiktlig power on.
 
K Kane skrev:
Tror nog det är samma på vår. Det är väl ett skydd mot oavsiktlig power on.
det funderade ju vi också på, men Miele säger att det inte är så...
 
nu säger Miele att de ska byta ett kort på sidan av maskinen, där "strömmen kommer in". Hoppas det hjälper...
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.