Nissens Nissens skrev:
Enklast är väl att registrera sig på Greenelys app och ge dem fullmakt att hämta dina data från din nätleverantör. Det är gratis. Dels får du fin statistik o koll på din förbrukning för varje timme i appen, men du kan oxå få all data exporterad och mailad till dig. Allt detta för noll(0)kr och ingen installation krävs.
Är man inte intresserad av realtidsdata så fungerar det. Flera nätbolag/elbolag erbjuder samma typ av statistik.

Fördelen med att använda P1 gränssnittet eller en riktig 3 fas mätare är att man kan se last per fas, el in och ut osv. Jag får all data var 10de sekund. Total kostnad 250kr, plug and play och helt lokalt.
 
  • Mobilskärm som visar app med realtidsdata för elförbrukning, ström per fas och elpriser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fn87 Fn87 skrev:
Är man inte intresserad av realtidsdata så fungerar det. Flera nätbolag/elbolag erbjuder samma typ av statistik.

Fördelen med att använda P1 gränssnittet eller en riktig 3 fas mätare är att man kan se last per fas, el in och ut osv. Jag får all data var 10de sekund. Total kostnad 250kr, plug and play och helt lokalt.
Ok, lokalt har inget värde för mig, vill jag ha det lokalt är det ju bara att exportera data. Att ha upplösningen per timme är helt ok. Hade varit kul att se varje fas möjligen, men eftersom huvudsäkringarna aldrig ryker så är det sannolikt hyfsad balans.
 
  • Skärmavbild av elanvändning över en dag med stapeldiagram som visar timvis förbrukning, totalt 38,8 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över elanvändning och temperatur den 20 oktober 2020 med timvis upplösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av mobilapp som visar elförbrukning i stapeldiagram och procentandelar för dag, kväll, natt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TheKangas
Så mycket plats i elskåpet! Jag är på jakt efter samma sak, få in det live i Home Assistant. Har köpt en Watty (har Tibber) som jag ska koppla in. Samt elbilsladdare. Min elektriker är med på tåget, men klurar på hur det ska få plats med ett eluttag och en PSA för elbilsladdaren.

Jag försökte mäta via P1-porten men min nätägare var helt ovillig till att öppna upp porten för att låta mig koppla in av dom icke godkänd utrustning. Så blev en watty....

Elskåp med automatsäkringar, energimätare och lediga utrymmen för ytterligare installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TheKangas
Fn87 Fn87 skrev:
Är man inte intresserad av realtidsdata så fungerar det. Flera nätbolag/elbolag erbjuder samma typ av statistik.

Fördelen med att använda P1 gränssnittet eller en riktig 3 fas mätare är att man kan se last per fas, el in och ut osv. Jag får all data var 10de sekund. Total kostnad 250kr, plug and play och helt lokalt.

Är det där Home Assistant på android? Jag har iphone. Och stör mig på att om man har mer än 3 ikoner så blir det scrollista bland ikonerna. Du ser ut att ha 8? Loggar du data via Grafana också?
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, lokalt har inget värde för mig, vill jag ha det lokalt är det ju bara att exportera data. Att ha upplösningen per timme är helt ok. Hade varit kul att se varje fas möjligen, men eftersom huvudsäkringarna aldrig ryker så är det sannolikt hyfsad balans.
Nä detta är mer villhöver snarare än behöver. Min 3de fas lever ett betydligt lugnare liv än sina kamrater, ska flytta över lite vitvaror till den vid nästa renoveringsomgång.
TheKangas TheKangas skrev:
Är det där Home Assistant på android? Jag har iphone. Och stör mig på att om man har mer än 3 ikoner så blir det scrollista bland ikonerna. Du ser ut att ha 8? Loggar du data via Grafana också?
Ja det är appen på Android. Anledningen till att jag har plats med så mycket är att jag kör Compact header och har tagit bort navigationen. Tyvärr finns inte det projektet längre utan man får hacka CSS via card-mod istället.

Allt går in i Grafana parallellt men måste erkänna att det används sällan då jag har det mesta jag behöver i HA.

Min el dashboard innehåller bland annat:
  • Graf rullande 30 dagar dyngsförbrukning och kostnad
  • Graf rullande 48 timmar på momentan förbrukning
  • Graf rullande 48 timmar med tim förbrukning och kostnad
  • Mätare för förbrukning och kostnad timme,dag,månad,år
  • Elpris
  • Bedömd förbrukning dygn
 
  • Översikt av en hushålls energiförbrukning med grafer och mätare för ström, spänning och kostnader, visas i en energiövervakningsapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
seistwa och 4 till
  • Laddar…
Jag har två tunna telefontrådar till elskåpet (sju meter långa), i elskåpet har jag enbart en fotoresistor. Telefontrådarna sitter sedan i en ESP8266 (NodeMCU mini) som jag har inomhus och som jag läser av förbrukningen från med min Domoticz. ESPn räknar blinken på elmätaren. Billigt enkelt och extremt effektivt.
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har två tunna telefontrådar till elskåpet (sju meter långa), i elskåpet har jag enbart en fotoresistor. Telefontrådarna sitter sedan i en ESP8266 (NodeMCU mini) som jag har inomhus och som jag läser av förbrukningen från med min Domoticz. ESPn räknar blinken på elmätaren. Billigt enkelt och extremt effektivt.

Perfekt lösning och vill man gå över till trådlöst är mysensors jätteenkelt och billigt

https://www.mysensors.org/build/pulse_power
 
  • Gilla
Hdt
  • Laddar…
En sak att tänka på är att de kan vara av intresse att sätta en larmbrytare på dörren till mätarskåpet.

Bryter tjuvarna strömmen kanske hela larmet slocknar


Fördelen med mysensors är att de går att Kombinera en givare så du kan mäta pulser samtidigt sätta dit en brytare för dörren och exempelvis tempsensor
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Min el dashboard
Jaja, vad snyggt, den där plankar jag rakt av!
 
  • Gilla
Burreb
  • Laddar…
TheKangas TheKangas skrev:
Min elektriker är med på tåget, men klurar på hur det ska få plats med ett eluttag och en PSA för elbilsladdaren.
Byt PSA till en som bara tar 1 modulplats. Byt elkopplaren för produktionsanläggningen till en som tar 2 moduler. Nu borde ett uttag få plats.
 
tommib
TheKangas TheKangas skrev:
Jag försökte mäta via P1-porten men min nätägare var helt ovillig till att öppna upp porten för att låta mig koppla in av dom icke godkänd utrustning. Så blev en watty....
Intressant åsikt av nätägaren. Det är inte valfritt för dem. Hänvisa till SFS 1999:716, närmare bestämt 27§. Fråga också vad de hänvisar till för "godkänd utrustning".

Borde för övrigt inte vara några som helst problem att klämma in både uttag och PSA i det där skåpet. Uttaget måste inte sitta på DIN-skenan, men det verkar finnas gott om plats där också.
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Installera egna energimätare framför valda grupper (uppvärmning, kök, boyta, garage...).
Skriv sen en app som pratar med dom via modbus, m-bus, profibus eller nåt kommunikationsprotokoll dom supportar.
Lagra i en databas.
Sen är det bara att göra rapporter i önskad "ledd".
 
Fn87 Fn87 skrev:
Nä detta är mer villhöver snarare än behöver. Min 3de fas lever ett betydligt lugnare liv än sina kamrater, ska flytta över lite vitvaror till den vid nästa renoveringsomgång.


Ja det är appen på Android. Anledningen till att jag har plats med så mycket är att jag kör Compact header och har tagit bort navigationen. Tyvärr finns inte det projektet längre utan man får hacka CSS via card-mod istället.

Allt går in i Grafana parallellt men måste erkänna att det används sällan då jag har det mesta jag behöver i HA.

Min el dashboard innehåller bland annat:
  • Graf rullande 30 dagar dyngsförbrukning och kostnad
  • Graf rullande 48 timmar på momentan förbrukning
  • Graf rullande 48 timmar med tim förbrukning och kostnad
  • Mätare för förbrukning och kostnad timme,dag,månad,år
  • Elpris
  • Bedömd förbrukning dygn
Snyggt! Vad är det för kort du använder för graferna som innehåller genomsnitt mm. Är det något custom card?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.