När vi byggde huset 2006 frågade jag vår erfarna snickare i 60års åldern som samordnade det mesta omkring vårt bygge. (Det är faktiskt korrekt beskrivet nedan)

”-Känner du några bra finsnickare? =ja flera”
”-Känner du några bra grundäggare? =ja flera”
”-Känner du några bra plåtslagare? =ja flera”
”-Känner du några bra målare? =ja flera”
”-Känner du några bra elektriker? =ja flera”
”-Känner du några bra rörmokare? =nej tyvärr...:thinking:

Det gjorde så att jag förstod hur svårt det är att få tag i bra rörmokare. Numera har jag dock träffat/använt ett par stycken som jag tyckt varit bra (och några som varit mindre bra) men det är alltid den kategorin hantverkare som känns svårast att få tag i eller som någon annan hantverkare inte vill/törs rekommendera.

Så när ni väl får tag i en seriös rörmokare som både är duktig på att kommunicera, kommer när de lovat och gör ett bra jobb rent tekniskt, var rädd om dom! Personligen betalar jag då dem hellre löpande det de normalt begär i timpris än att avkräva de ett fast pris.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Håller med någon som skrev att det är stress mm när man blir dragen till tingsrätt. Jag har två stämningar bakom mig där vi stod för en av dessa. Skitjobbigt men skulle inte tveka om det hände igen och jag vet att jag gjort rätt.

Se till att dokumentera allt som hänt.
Hoppas ni har detaljerat avtal... det hjälper!
Be om specad faktura om du inte redan fått det. Kanske lite svårt efter du redan betalat en del men försök ändå.
Fundera på att spela in ev samtal/möten med motparten.
etc etc

Viktigast av allt BETALA INTE MER!!!!
Som många säger, bestrid inkasso etc och det räcker gott med att skriva "jag bestrider". Undvik att beskriva varför, det kan användas och förvrängas mot dig senare.
Ta hjälp! Ibland räcker det med en kompis som har lite "sunt förnuft" men kanske värt att betala för rådgivning av jurist (dock jäkligt dyrt).
 
Enl säker vatten (som är brachstandard) så krävs provtryckning.
Tips läs på i säker vatten hur man skall gå tillväga för att utföra en fackmannamässig vattenistallation. Sedan kan du ta ut deras besman för att kolla om hantverkaren gjort rätt.

du har två val. Betala hantverkaren för att bli av med vederbörande och ta in en annan som gör rätt. bestrid alla fakturor skriftligen och bar berädd på att bli dragen inför tinget. I tinget är målet att komma till en förlikning. Håll alla summor under gränsen för småmål så är det värsta som kan hända Att du förlorar och får betala hela beloppet + en några mindre avgifter.
 
M mar22 skrev:
rörmokaren tog dubbelt betalt arbete i faktura. Tar betalt 1 timme för att resa 10 min för att hämta ett påstått glömt litet rör, som han borde ha sett saknades redan under pågående arbete två morgnar i följd. Släpper sedan inte på vattnet o testar inte vattnet i sina monterade rör och nymonterade toalett, och blandare i badrum, när arbetet är klart. Däremot kräver han efteråt, efter att den första fakturan är skickad, att få tillträde till huset för att anteckna vilka rör han monterat. Han står 10 min och tittar. Utan avtal debiterar han sedan 1,5 timme i ny faktura för detta. Tar sedan bort avtalat rotbidrag i ny fakturan när kund kräver specificering i fakturan av typ utfört arbete och tid enligt skatteverkets mall för ROT-avdrag. Han har dragit tre ledningar för nära varandra, skriver ingenjör, igenom en bärande bjälke. Bjälken måste nu förstärkas . Rörmokaren skriver att det är "byggherrens fel", det vill säga jag.
Leverera fel typ varmvattenberedare, hämtar den sen, men installerar inte den nya. Han gör sedan inget avdrag i fakturan för felaktigt debiterat arbetstid en hel eftermiddag, för fel typ av varmvattenberedare, trots att han inte ville montera den nya varmvattenberedaren. Inge ny rörmokare vill nu ta på sig att testa rören, installationerna i badrummet eftersom det är denna rörmokares ansvar. Han tål inte invändning, blir otrevlig och kallar kunden saker till ARN. Skickar efteråt en faktura till kunden för skrivtid 4 timmar a 850kr/timme plus moms, totalt 5500kr för att ha svarat till ARN, en sida. Hur försvarar jag mig? jag vågar inte släppa på vattnet själv till badrummet ifall något rör läcker. andra rörmokare vill släppa på vattnet, jag kan därför inte använda badrummet.
Håller med i stort men känns som att det är en hel del som vi inte får veta. ARN, ingenjörer som besiktigar mm. Kan det vara en kombination av vresig rörmokare och jobbig kund...?
 
Hej.Blir förtvivlad när jag ser detta.Jag har jobbat som rörmokare i snart 50 år .Ser problem med att bara släppa på vattnet.Bättre att provtrycka med provtryckningspump först.Den kan du säkert få låna-hyra av nån seriös firma på orten.
Pumpa upp till ca 8-10 Bar o låt stå i minst 2 timmar.Håller trycket då så kan du vara säker.Men spola genom ledningarna först med vatten så att ingen luft finns kvar..Mvh.Roland
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
Tycker det låter lustigt alltihop i denna tråd.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
M mar22 skrev:
rörmokaren tog dubbelt betalt arbete i faktura. Tar betalt 1 timme för att resa 10 min för att hämta ett påstått glömt litet rör, som han borde ha sett saknades redan under pågående arbete två morgnar i följd. Släpper sedan inte på vattnet o testar inte vattnet i sina monterade rör och nymonterade toalett, och blandare i badrum, när arbetet är klart. Däremot kräver han efteråt, efter att den första fakturan är skickad, att få tillträde till huset för att anteckna vilka rör han monterat. Han står 10 min och tittar. Utan avtal debiterar han sedan 1,5 timme i ny faktura för detta. Tar sedan bort avtalat rotbidrag i ny fakturan när kund kräver specificering i fakturan av typ utfört arbete och tid enligt skatteverkets mall för ROT-avdrag. Han har dragit tre ledningar för nära varandra, skriver ingenjör, igenom en bärande bjälke. Bjälken måste nu förstärkas . Rörmokaren skriver att det är "byggherrens fel", det vill säga jag.
Leverera fel typ varmvattenberedare, hämtar den sen, men installerar inte den nya. Han gör sedan inget avdrag i fakturan för felaktigt debiterat arbetstid en hel eftermiddag, för fel typ av varmvattenberedare, trots att han inte ville montera den nya varmvattenberedaren. Inge ny rörmokare vill nu ta på sig att testa rören, installationerna i badrummet eftersom det är denna rörmokares ansvar. Han tål inte invändning, blir otrevlig och kallar kunden saker till ARN. Skickar efteråt en faktura till kunden för skrivtid 4 timmar a 850kr/timme plus moms, totalt 5500kr för att ha svarat till ARN, en sida. Hur försvarar jag mig? jag vågar inte släppa på vattnet själv till badrummet ifall något rör läcker. andra rörmokare vill släppa på vattnet, jag kan därför inte använda badrummet.
Gör en besiktning av installation o kostnad obs kolla så du inte blir lurad av besiktningsmannen kolla kompetens o hans kostnad registrera om så blir utfallet efter best ärendet i Tingsrätten och driv ärendet med besunderlag tror det kostar 550 kr de gjorde jag gick jättebra...
 
P
Med lite tur kanske stolpskottet för en körjournal. Då kan han ju hosta upp svart på vitt hur han varit hos er. Eller inte varit hos er. Stå på er, sånt där pack hör inte hemma i hantverkarkåren.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M mar22 skrev:
Rörmokaren kräver betalt genom en inkassobyrå
Bestrid kravet med att arbetet inte är avslutat
 
Du kanske inte vill namnge firman. Men ungefär var du bor? Ifall man behöver se upp.
 
Gällande hans faktura för att svara på ARN skulle jag snudd på vilja göra en polisanmälan gällande fakturabedrägeri...
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Det där med att rörmokare generellt skulle vara svåra att ha att göra med, att det skulle vara svårt att hitta riktigt bra rörmokare...

Håller inte med alls. Jag hittade nästan direkt en helt suverän rörmokare som kan ta tag i stora jobb och koordinera komplicerade insatser i våtrum som involverar en mängd andra yrkesgrupper.

Har mycket svårt att tro att jag hittat ett unikum. Men visst, jag vårdar denna relation och värdesätter möjligheten att kunna ta kontakt när något skit händer och jag får kompetent hjälp omedelbart.

Visst, jag har även erfarenhet av någon rörmokare som visat sig göra undermåliga jobb, dock trevlig så jag kunde avsluta mina kontakter med denne på ett civiliserat sätt utan alltför stora ekonomiska konsekvenser,,, mer än att vi i slutänden betalade för arbeten som behövt göras om och göras rätt av kompetent folk.

Det är som med alla yrkesgrupper, finns kassa plattsättare, elektriker, snickare. Man provar dom med något litet jobb och ser hur de fungerar innan man anlitar för större uppdrag.

Vad som händer samtidigt är att aktuell hantverkare får klart för sig hur du är att arbeta med som kund, hur pass tydlig du är som kravställare och hur du respekterar de kontrakt ni ingått.
 
J JohanLun skrev:
Sen kan man ju tycka att va han på plats 2 dagar utan att jobba övertid, borde han hunnit både åka dit, hem, till gross och lunch på max 16h. Men visst, det tar alltid tid de inte är på plats. Resor, städa bil, slänga skräp osv tror jag de fakturerar för. Sen kan man tycka att det borde ingå. Liksom att jag tycker att har man ett påslag på 300% på material så ska kunden inte stå för tid och transport att anskaffa materialet. Då förutsätter man att det är det extrapåslaget går till och att om rörisen är smart så gör han detta till flera kunder samtidigt, och gör det i samband med lunch, på väg till kund eller liknande för att minska ställkostnader. Är rörisen ännu smartare så åker han direkt hemifrån till gross, sen till kund, sen ev ärenden på lunch och sen direkt hem. Inte jojo till firman hela tiden.

Därav tycker jag att de borde fakturera en standardsumma för bil, för materialhantering och ett materialpåslag oavsett hur många vändor de tar för detta. Då kan jag som kund skita i att de ska åka till nån annan och slå på vattnet eller vad det nu kan vara samma dag. Om de kommer 1h per dag i 8 dagar eller 8h i sträck kommer då bli kostnadsneutralt. Om de vill sitta å käka frulle på ahlsell så får de väl göra det, på sin egen bekostnad. Inte kundens. Som det är nu så kostar det sannolikt flera tusen extra om de splittrar upp sin dag. Den lossen bör de ta själva pga de är de som planerar. Om det inte är så att de måste komma till mig bara 1h en dag för att slå på vatten eller liknande då andra hantverkare ska in imellan. Men är det ett jobb som kan göras i ett sträck är det orimligt att betala för att de inte kan jobba hela dagar.
J JohanLun skrev:
Sen kan man ju tycka att va han på plats 2 dagar utan att jobba övertid, borde han hunnit både åka dit, hem, till gross och lunch på max 16h. Men visst, det tar alltid tid de inte är på plats. Resor, städa bil, slänga skräp osv tror jag de fakturerar för. Sen kan man tycka att det borde ingå. Liksom att jag tycker att har man ett påslag på 300% på material så ska kunden inte stå för tid och transport att anskaffa materialet. Då förutsätter man att det är det extrapåslaget går till och att om rörisen är smart så gör han detta till flera kunder samtidigt, och gör det i samband med lunch, på väg till kund eller liknande för att minska ställkostnader. Är rörisen ännu smartare så åker han direkt hemifrån till gross, sen till kund, sen ev ärenden på lunch och sen direkt hem. Inte jojo till firman hela tiden.

Därav tycker jag att de borde fakturera en standardsumma för bil, för materialhantering och ett materialpåslag oavsett hur många vändor de tar för detta. Då kan jag som kund skita i att de ska åka till nån annan och slå på vattnet eller vad det nu kan vara samma dag. Om de kommer 1h per dag i 8 dagar eller 8h i sträck kommer då bli kostnadsneutralt. Om de vill sitta å käka frulle på ahlsell så får de väl göra det, på sin egen bekostnad. Inte kundens. Som det är nu så kostar det sannolikt flera tusen extra om de splittrar upp sin dag. Den lossen bör de ta själva pga de är de som planerar. Om det inte är så att de måste komma till mig bara 1h en dag för att slå på vatten eller liknande då andra hantverkare ska in imellan. Men är det ett jobb som kan göras i ett sträck är det orimligt att betala för att de inte kan jobba hela dagar.
J JohanLun skrev:
Sen kan man ju tycka att va han på plats 2 dagar utan att jobba övertid, borde han hunnit både åka dit, hem, till gross och lunch på max 16h. Men visst, det tar alltid tid de inte är på plats. Resor, städa bil, slänga skräp osv tror jag de fakturerar för. Sen kan man tycka att det borde ingå. Liksom att jag tycker att har man ett påslag på 300% på material så ska kunden inte stå för tid och transport att anskaffa materialet. Då förutsätter man att det är det extrapåslaget går till och att om rörisen är smart så gör han detta till flera kunder samtidigt, och gör det i samband med lunch, på väg till kund eller liknande för att minska ställkostnader. Är rörisen ännu smartare så åker han direkt hemifrån till gross, sen till kund, sen ev ärenden på lunch och sen direkt hem. Inte jojo till firman hela tiden.

Därav tycker jag att de borde fakturera en standardsumma för bil, för materialhantering och ett materialpåslag oavsett hur många vändor de tar för detta. Då kan jag som kund skita i att de ska åka till nån annan och slå på vattnet eller vad det nu kan vara samma dag. Om de kommer 1h per dag i 8 dagar eller 8h i sträck kommer då bli kostnadsneutralt. Om de vill sitta å käka frulle på ahlsell så får de väl göra det, på sin egen bekostnad. Inte kundens. Som det är nu så kostar det sannolikt flera tusen extra om de splittrar upp sin dag. Den lossen bör de ta själva pga de är de som planerar. Om det inte är så att de måste komma till mig bara 1h en dag för att slå på vatten eller liknande då andra hantverkare ska in imellan. Men är det ett jobb som kan göras i ett sträck är det orimligt att betala för att de inte kan jobba hela dagar.


svar:
Tacksam för era råd. ARN avvisade ärendet, de svarade att de ansåg det behövs muntlig bevisning. Efter detta besked skickade rörmokaren en rörmokerifaktura för som han skrev: 4 timmars svar-skrivarbete till ARN, 5500kr. Han kräver totalt belopp inom gränsen för småmål 12 000 kr + 5500kr. Rörmokaren, märsta, bor ca 5 min bilväg från mitt hus, och 10 min bilväg från grossist Ahlsell. Den tid han befann sig i huset första dagen var 8.30-10,40, sen lunch , tillbaka 12.30-15.30, alltså lunch 1 timme 40 min, andra dagen 8.15-10.50, lunch, 12.30-14.00 : han upptäcker kl 14.00 att han glömt ett litet rör till varmvattenberedaren, vilket han egentligen redan visste eftersom han första dagen funderade på om han skulle sätta dit röret eller ej, sticker iväg kl 14.00, kommer tillbaka 15.00, sätter fast varmvattenberedaren på väggen, reser hem kl 16.00 utan att provtrycka de nya ledningarna, den nya varmvattenbereda samt inte heller testa installationerna: toalett,tvättställskran, duschblandare i badrummet. Han vägrar sedan att komma tillbaka o testa ledningarna.

Hur ska jag bevisa att två dagars arbetstid i huset var 10,15 timme och inte 19 timmar: minus 1 timme, då Han andra arbetsdagen kl 14.00 åkte för att hämta ett litet rör?
Han packade upp varmvattenberedaren kl 12.30, så hela eftermiddagen till kl 16.00 ägnades åt att packa upp varmvattenberedaren och skruva fast den på väggen. Är det rimlig arbetstid?
Behöver en rörmokare verkligen åka till grossisten, 5 ggr på två dagar, med tanke på att han kom sent båda morgnarna och tog lunch 1 timme och 40 minuter första dagen, 1 timme 30 minuter andra dagen? Jag har fått rådet av er att begära körjournal. Är han skyldig att ha körjournal?

Vid uppackningen av varmvattenberedaren råkade jag se i bruksanvisningen att denna nibe Eminent i emalj 100liter hade en anod som skulle bytas. Frågade hur jag skulle kunna byta anoden, den satt på toppen av varmvattenberedaren, som enligt etikett på Ahlsell kartongen vägde 85 kg. Jag sade att jag kan inte lyfta ner varmvattenberedaren men rörmokaren tyckte inte att det var något problem att lyfta ner den. Jag sade att jag inte ville betala en hantverkare för att byta en anod. Ringde då till Comfort-säljare och även Nibe tillverkaren. Båda sade att jag skulle ha en annan typ en rostfri varmvattenberedare eftersom jag hade rent kommunalt vatten, den rostfria vägde bara 35 kg och hade ingen anod. Emalj med anod var tydligen fel typ av beredare för mitt hus och rena vatten. Sladden var också bara 50 cm och räckte inte till el-kontakten, vilket rörmokaren borde ha vetat i förväg eftersom han arbetat där dagen innan. Fick senare tillkalla också en elektriker. Vi har inte avtalat vilken slags varmvattenberedare som skulle köpas eftersom jag litade på att han hade kunskapen att välja rätt typ och den billigaste. Han sade inget om elektriker när han besiktade rummet och inte heller när han lämnade ett cirka pris innan sinstallationen.

Han hämtade tillbaka denna eminent emalj varmvattenberedaren, men satte inte upp den nya rostfria på väggen. Jag fick anlita en annan rörmokare för detta, 2600kr, fast pris kostade det extra. Emellertid vill den första rörmokaren fortfarande ha en hel eftermiddag betalt ca kl 12.30 till 16.00, 3,5 timme betalt för att sätta upp fel typ av varmvattenberedare Eminent emalj som han sedan efter några dagar hämtade. Han vägrade avdrag.
Jag vet inte vad han har gjort på 8.25 timme när han inte var i huset, eftersom han inte ville specificera arbetstiden i fakturan vilket också ledde till ett för högt ROT-avdrag i fakturan. Han skickade sedan aldrig någon begäran av ROT-bidrag till skatteverket. Han påstod i september att han vara hade 10 dagar på sig att skicka en begäran till skatteverket, för att pressa mig att betala snabbt.
 
S
I min värld är en offert bindande åt båda håll. Att rörkrökaren inte skriver upp materialet vartefter när han är hos dig är rent åt helvete och att han inte vill testa täthet är ännu mera ner i Hades. Tänk vilket helvete du får om du godkänner detta troliga fusk och du får en läcka? Försäkringsbolaget kommer nog inte att applådera och definitivt inte du. Han ska inte ha en spänn vare sig för resan när han skulle kolla upp vad han använt, missat material och skrivandet till ARN. Hade han gjort jobbet korrekt hade han sluppit sitta med snoken i kläm. Betala inte och har du redan gjort det, kräv tillbaka pengarna.
Dessutom ska han stå förstärkning av bärande balk pga felmontering. Tyvärr så ser det ut att bli ett rättsfall av detta. Det verkar som att krökaren är mer än lovligt blåst och i total avsaknad av yrkesheder.
Ge dig inte utan jaga skiten ur klåparen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det är såklart en risk att det går till tingsrätten, men det betyder ju inte per automatik att rörmokaren vinner och du förlorar.

Jag skulle personligen inte vara orolig om det fick till tingsrätten om jag förstår alla delar rätt, men jag skulle stapla upp alla saker otroligt tydligt och be någon läsa igenom. Om dennsom läser igenom inte förstår eller behöver ställa kompletterande frågor så skulle jag försöka vara ännu tydligare.

Ska man vinna en argumentation, vilket det ju är frågan om, måste man presentera sin sak så tydligt det bara går för att undvika missförstånd, eller att den som ska döma tappar fokus för att det blir rörigt.

Stapla upp varje del som är beställd, alla timmar som du vet rör jobbet, en uppskattning av restider och tid för inköp (för att visa att du har med dessa) samt vad du förväntar dig, exempelvis att rörmokaren slår på vattnet för att verifiera att det fungerar (fullt rimligt krav).
Var även tydlig med tiden som rörmokaren behövde komma och kontrollera vad hen gjort. Den tiden är inte rimligt att du betalar för.
Svar: bra förslag
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.