Var har du fotplåten om rännkroken är placerad på läkten?

Gällande tolkning av bilderna förstår jag inte hur det kan tolkas annorlunda än att de ska fräsas ner. Gällande underlaget så har man antingen en regel under eller typ en 22 plyfa.
Har aldrig denna funnits under dina 25 år har du nog inte jobbat med några seriösa aktörer.

Om de nu ligger på råsponten, men inte fräst, går fotplåten som en berg- och dalbana över då?

Det ni beskriver hade aldrig gått igenom en besiktning på mina projekt, men jag jobbar med större nyproduktioner.
 
Det "går" att sätta rännkrokarna utan att fräsa ned dem i råsponten.
Råspont/Rännkrok/Papp/Takfotsplåt/Papp

Det blir lite buligt där rännkrokarna sitter men om takfotsplåten inte är för kort så blir det OK ändå när man spikar ned plåten.
 
  • Haha
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Har ingen hört talas om takfotsbräda och skruvade rännkrokar? Plyfa? På ett takjobb? Herregud... sämre byggen än 70 talet...
 
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…
Uppföljning:

Idag fick vi besök av 2 killar från takfirman, plåtslagaren och en kille till.

Vad jag har sett på övervakningskamerorna så har de skruvat fast pannor och fixat med en plåt vid takkupan. Några pannor har bytts ut, och andra pannor har kapats. Vet inte exakt om de har gjort något mer, får syna taket när jag kommer hem.

Imorgon kommer besiktningsman, samt plåtslagaren från takfirman kommer att medverka.
 
  • Gilla
OddV och 1 till
  • Laddar…
B brozinic skrev:
Infräst? Vem står och fräser råspont? Seriöst.. tegelkil är det som gäller inget annat skit.. jävla pakethus trams!
Jag körde kil och fräste ner våra rännkrokar i råsponten. Enda som blir snyggt imho.
Fick såklart spika regelbitar mellan varje takstol cc1200 för att fästa dom.
 
Bilder från idag, kan konstatera att det fortfarande står vatten i rännorna.

Någon typ av tätning vid takkupan samt bytt plåten längst ner vid stupröret.
Tak med tegelpannor, ränna som visar stående vatten vid stuprör och takkupa, ny plåt nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på tak med takrännor fyllda med vatten, tätt intill en takkupa med renoverad plåt vid ett stuprör och en skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten står i rännan på ett tegeltak med takkupa, plåt och skruvade nockpannor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pannor vid skorstenen uppflyttade, så det ej glipar samt pannorna vid nock är skruvade. På gränsen för långt ner, för skruvarna ska väl hamna under nocken?

Närbild av röd takpannor med vatten stående i rännorna och synliga skruvar och plåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av tegelröda takpannor med stående vatten och synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här står det vatten:

Röd takpannor med vatten i rännorna, närbild på plåtarbete och stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Förstår om du inte jublar av glädje...
Plåtjobben o den sk tätningen vid kupan är ingen rolig syn o blottlagda skruvskallar vid nock...
Får önska att morgondagen kan föra något gott med sig!
 
Det hade varit OK om du hade gjort det själv för dig själv. Men att kalla sig yrkesman och ta över 500 i timmen för det där... kriminellt om jag hade fått bestämma!
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Staffans2000
Skruvskallarna skall inte synas. Likaså skall skorstenssidorna falsas in i tegelfogarna. Så här.

 
T
Vad jag tror mer dina tak killar missat är att 2 varv av takpannor ska vara fastspikade runt om , 2 panna rader nere, 2 panna rader efter gavlar, o 2 lager under nock. detta är att förhindra så inga blåser ner vid storm o liknande
 
  • Gilla
Mr perfekt
  • Laddar…
Idag var det besiktning.

Kopierat från besiktningsprotokollet:
Listade fel och brister nedan anser besiktningsmannen entreprenören skyldig till:
1. Generellt, dåligt fall på hängrännor
2. Andra raden från nock ej skruvad
3. En panna på västra sidan ligger lägre ner än övriga
4. Pannor längst upp mot nock på västra sidan är inte tillräckligt långt upp så skruvar syns
5. Pannor på varje sida om takkupa ligger inte an mot övriga pannor
6. Nedersta raden på västra sidan fel vinkel
7. Stuprör på var sida om veranda ej korrekt monterade.

_________


Angående skorstenen sa besiktningsmannen att det är godkänt, med plåten som inte är falsad i fogarna, om de har använt en åldersbeständig tätningsmassa.
Angående ventilationshuvar och hålen in vid dessa kan jag komplettera med fågelband om jag önskar, det stod inte med i offerten. Jag förstår och håller med om den punkten.
Målning på ändträ på takkupans vindskivor står ej med som punkt, har frågat om besiktningsmannen bara missade att ta med den, då han under besiktningen sa att det ska åtgärdas.

Besiktningsmannen påpekade och informerade om att jag ska hålla inne på hela slutfakturan tills punkterna är åtgärdade.
 
  • Gilla
Nafs nafs och 10 till
  • Laddar…
Besiktningsmannen har reviderat protokollet och lagt till en punkt till, som han missade att få med i första protokollet.

8. Vindskivor är ej grundmålade i ändträ


Har idag bestridit hela slutfakturan, och nu väntar jag på att punkterna ska åtgärdas och sen kan jag betala fakturan.
 
Staffans2000
Hur gick det med skorstensbeklädnaden?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur gick det med skorstensbeklädnaden?

Staffan
Angående skorstenen sa besiktningsmannen att det är godkänt, med plåten som inte är falsad i fogarna, om de har använt en åldersbeständig tätningsmassa.

Så, ingen notering/punkt för detta.
Har senaste veckorna kollat på skorstenar och sett flera som har utanpåliggande plåt.
 
Staffans2000
Otur för dig och tur för firman.
Förr eller senare kmmer fogen att släppa ifrån teglet, så titta till den då och då.

Staffan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.