Hej,

Jag tror det kanske är tids att börja en tråd för mitt hus bygge. Efter många formaliteter, förvirringar, bank svårigheter, förseningar, hjälp (Tack byggahus), osäkerheter och några fler osäkerheter framöver, börjar byggandet. Delar ritningarna här (några mindre ändringar tillkommer)

Ritning av enkelplanshus med sadeltak, fyra fönster framtill och loftgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en husgrund med måttangivelser och markhöjder, markerad tänkt placering och dimensioner för byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av övre plan för ett husprojekt med sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av enplanshus med beteckningar för rum som vardagsrum, kök, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritningar av en husfasad från öst och söder med måttangivelser och fönstermarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av husets väst- och norrfasad med mått- och detaljmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplan och takplan för ett husprojekt, markerade mått och specifikationer ingår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning som visar tvärsnitt och detaljer av husets grund och väggar med mått och material specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Grovutstakning (2020-09-29)
Grovutstakning för husbygge på en tom tomt med några uppsatta träpålar och måttmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt markerad med träpålar för grovutstakning av ett kommande husbygge.



Övriga detaljer
Checklista för byggprojekt med markerade punkter inklusive konstruktionsritningar och geoteknisk bedömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Särskilt villkor från tomtköp - ska klara slutbesiktning innan Apr 3, 2021
Jag begär förlängning men inte ett positivt svar för tillfället.
Dokument med text om byggnation och villkor för fastigheten, med fokus på tidsramar och böter för förseningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett osäker fråga som har kommit upp är att behövs det inte schaktning om FG höjd är mycket upp ovan nuvarande grund höjd? Jag har FG 57,6 och tomten höjd ligger från lägsta 56,38 till högsta 57,74.

Nästa steg: Schaktbottenbesiktning ska utföras på 2020-10-12

MvH,
Shailesh.
https://www.instagram.com/villashailesh/
 
  • Arkitektskiss av väggsektion A-A för ett husbygge med måttangivelser och materialspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
2020-10-12
Geotekniska bedömning vid Schakbotten beskitning
Grävde Två punkter 1m-1.2m djup och gjord prov

Uppgrävd schakt med synlig lermorän och uppmjukad lerjord samt vattenansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Resultat:

Markyta av uppmjukad lerjord och fritt vatten, bedömningsvis ca 5-10 cm.

Därunder ca 0,6-0,7m fyllning av fast ler/lermoränjord.

Vilande på (mycket) fast naturligt lagrad lermorän.


Rekommendationer:

Undantaget den uppmjukade ytjorden bedömdes förhållandena tillfredsställande för ändamålet, villa.

Uppmjukad ytjord avbanas (precis) innan uppfyllnad till färdig terrass påbörjas.

Därefter uppfyllnad med bergkross utlagd på geotextil, till färdig terrass.

Till sist utläggning av ev. makadam och markisolering samt gjutning av grundläggning, enligt K-handlingar."
 
  • Grävmaskin vid geoteknisk bedömning på en lerig byggarbetsplats med synlig grund och vattenansamlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
2020-10-19
Dränering arbete pågår

Dräneringsarbete med geotextil, grus och rör vid grävd grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående dräneringsarbete med synliga dräneringsrör och geotextil på grusläggning vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fråga som jag funderar på.
Ska dräneringsrör gå under geotextil eller ovan geotextil ?
Som jag pratade med grundentreprenör, han säger geotextil funkar likasom kaffe filter.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Den ska ligga ovan duken. Duken stoppar jorden att tränga in i dräneringen, men släpper igenom vattnet.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Den ska ligga ovan duken. Duken stoppar jorden att tränga in i dräneringen, men släpper igenom vattnet.
Annars brukar jag lägga det som en "påse". Lägger den under dränrör som på bilden, lägger dränrör och makadam, viker sedan duken över hela paketet med överlapp.

I värsta fall kan makadam annars blandas med jordmassor över tiden och försämra dräneringen.

Så det på bilden ser ut som en bra början, men ska självklart täckas uppåt också för att bli bra.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Coolt hus!

Var i landet ligger det?

Ungefär budget?

:geek:
 
MrJay
Torbjärn Torbjärn skrev:
Var i landet ligger det?
Tråden heter ”KLträ Villa i Skurup” så jag antar... Skåne.
 
  • Haha
  • Gilla
frawer och 3 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt och maffigt hus!

Ingen totalentreprenad här inte! Hur mycket ska du/ni göra själva?

Det enda som slog mig; det stora badrummet nås alltså bara genom klädkammaren?
 
Åsa Lund
Diskmaskin ritad i badrummet?
Var ska det vara tvättstuga?
 
  • Gilla
shailesh
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Tråden heter ”KLträ Villa i Skurup” så jag antar... Skåne.
Aha, Skåne är fint :love:
 
Sätt en skjutdörr till KLK så är det enklare att stå där inne.
Jag hade gjort dörren till "teknik" inåtgående.

Kul projekt att följa, kör hårt (y)
 
  • Gilla
shailesh
  • Laddar…
Ser ju snyggt ut! (y) Säkert också väldigt gediget och (nästan överdrivet) välisolerat. Skall bli spännande att se hur det invändiga träet kommer att se ut i färdigt skick.

Ser att ritningarna kommer att justeras, men det är några detaljer som sticker ut IMHO:

Ser att TS gillar breda dörrar. Vi andra kanske tycker att meterbreda dörrar (10M) inomhus mest är i vägen med sina gigantiska dörrblad. Tillgängligheten uppfylls ju med vanliga 9M-dörrar.

Hallen med sin "spegelvända" uppställning där garderoben står närmast dörren skulle jag nog vänt tillbaka. Eller möjligen ännu hellre: satt spegelskjutdörrar framför alltihop så kan man placera hatthylla och garderober/lådor/kläd-/skoförvaring som man vill där bakom. (Antar att hallen är minst 1900 mm bred).

Trappan till övervåningen är verkligen undanskuffad. Långpromenad till frukosten! Nåja. Värre är nog att det är på tok för lite plats mellan vägg och trappa på entréplanet. Inte lätt att få upp stora möbler till övervåningen... Varför inte dra fram trappan 30 cm eller så? Linjera med hallväggen i entréplanet.

KLK på entréplan hade blivit en riktig walk-in-closet om den gjorts en aning bredare än 1200 mm. Med 1600 hade det fått plats klädstänger på båda långväggarna och därmed fördubblat kapaciteten. Nu är ju golvytan framför de fyra garderoberna oanvändbar. Sedan kan man ju diskutera om dörren in till KLK verkligen behövs. I synnerhet om det som på ritningen ändå är klädförvaring i skåp. Blir en faslig massa dörrar (med gigantiska 1M-dörrblad) som skall passeras innan man kan gå på muggen.

Köket: Varför står ett stackars kyl/frysskåp alldeles ensamt på ena väggen? Det finns ju plats vid högskåpet. Sedan är ju en K/F lite klent för ett så här stort hus. Men det går förstås att ställa in separat frysskåp i teknikrummet. Eller allra helst: utnyttja hela uppställningslängden i köket (flytta allt åt höger på ritningen så får man plats med både separat K, F och högskåp.

Väldigt många pardörrar till trädgården. Inte så jättepraktiskt då det i praktiken nog blir ett sådant fruktansvärt korsdrag att de nästan aldrig kan stå öppna alla på en gång. Dessutom dyrt - i synnerhet om man skall ha högsta värmekomfort, estetik och inbrottskydd. TS har inte funderat på om inte ett av de två partierna på gaveln lika gärna kan vara fast? Även kanske att pardörren på långsidan skulle kunna bytas till en glasdörr med fast sidoljus med samma totalbredd?

Inget vindskydd/tak vid entrédörren?

Om man antar att parkeringen/infarten ligger på prickmarken öster om huset, så ligger ju entrén en aning "off". Det kan också gärna bli så att gäster/förstagångsbesökare går till "första bästa" synliga dörr. Dvs glasdörrarna vid matplatsen. Så risken finns ju att bud, jultidningsförsäljare mfl knackar på där. I synnerhet när entrén inte har något som "syns" från sidan.

Är nog bättre att arkitekten får rita ett snyggt och anpassat skärmtak nu än att bygga något i efterhand.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE = "Åsa Lund, post: 3905517, member: 51304"] Dishwasher drawn in the bathroom?
Where should the laundry be? [/ QUOTE]
Tack. Förlåt, Det skulle bli tvätt maskin istället. Fel på ritning
 
Tack alla för gillar, kommentarer, åsikter och idéer. Ska försöka bäst att införliva några av dem
 
S shailesh skrev:
2020-10-19
Dränering arbete pågår

[bild] [bild]

En fråga som jag funderar på.
Ska dräneringsrör gå under geotextil eller ovan geotextil ?
Som jag pratade med grundentreprenör, han säger geotextil funkar likasom kaffe filter.
Du har ju en bra bild i Detalj1 på konstruktionsritningen i orginalposten.
Röret ligger ovan textil och i makadam.
Du kan gå tillbaka med textilen mot husväggen för att inte lägga ut onödigt mycket makadam.
 
  • Gilla
shailesh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.