Ska bygga nytt nätverk från början och har köpt noder från TP Link och tänker bygga ihop det som på skissen, dvs tråda mellan noderna och fram Tv/Sonos/Playstation mm för att ta all tung trafik den vägen och lämna Wi-Fi fritt till bärbara enheter.
Kommer det funka?
Förbättringar?
Skiss av hemnätverksdesign med TP Link noder, stjärnnätverklayout och anslutna enheter som TV, Sonos och PlayStation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Nu vet jag inte om en "unmanaged" switch skiljer från vad jag kallar en vanlig switch men ja, så länge "unmanaged" inte betyder något konstigt så ska det gå. Så vitt jag vet.

Även om det stämmer att du egenltligen inte behöver köpa meshroutrar när du kör trådat så skadar det inte. Dels är det förstås bra att ha om du vill kapa kablarna i framtiden och dels så gör mesh att alla routrarna wifi-ssid blir desamma.

För övrigt köpte jag för någon vecka sedan två routrar som kör wifi ax (wifi 6) som backhaul, RT-AX92U. Den ena står under bordet inträngd mellan en vägg och min dator, den andra står på våningen ovanför. Jag får ca 900 Mbits/sec mellan min pc på nedervåningen och servern på ovanvåningen. Snacka om att wifi utvecklats.
 
G
T Trunk skrev:
Nu vet jag inte om en "unmanaged" switch skiljer från vad jag kallar en vanlig switch men ja, så länge "unmanaged" inte betyder något konstigt så ska det gå. Så vitt jag vet.

Även om det stämmer att du egenltligen inte behöver köpa meshroutrar när du kör trådat så skadar det inte. Dels är det förstås bra att ha om du vill kapa kablarna i framtiden och dels så gör mesh att alla routrarna wifi-ssid blir desamma.

För övrigt köpte jag för någon vecka sedan två routrar som kör wifi ax (wifi 6) som backhaul, RT-AX92U. Den ena står under bordet inträngd mellan en vägg och min dator, den andra står på våningen ovanför. Jag får ca 900 Mbits/sec mellan min pc på nedervåningen och servern på ovanvåningen. Snacka om att wifi utvecklats.
Unmanaged switch är en så kallad "dum switch", du kan t.ex. inte göra VLAN-inställningar o.dyl på den, tror du inte ens kan göra några inställningar på en sådan över huvudtaget.
 
R
T Trunk skrev:
Även om det stämmer att du egenltligen inte behöver köpa meshroutrar när du kör trådat så skadar det inte. Dels är det förstås bra att ha om du vill kapa kablarna i framtiden och dels så gör mesh att alla routrarna wifi-ssid blir desamma.
Nej, att ha samma SSID på flera APs har inget med MESH att göra.

Och att köpa IT-utrustning för ett rent hypotetiskt framtida behov är ingen bra idé. Utrustning blir så fort inaktuell att det är bättre att köpa just det man har behov för nu eller vet att man kommer att få behov av i närtid.

Men nu verkar de redan inköpta så det är väl inget att älta.
 
Trådbundna AccessPunkter med WiFi 6 är inte lätta att hitta öht, men det finns redan många Mesh produkter till bra pris. En enda TP-Link EAP660 kostar tex nästan lika mycket som en 3-pack av TS Mesh-burkar. Unifi’s Wi-Fi 6 APs säljs inte till vanliga kunder än.

Så vill TS ha Wi-Fi 6 har väl TS inget annat val än att satsa på Mesh och använda dem som AP och blir utan PoE.

Att bara sätta samma nätverksnamn på två accesspunkter (tex repeater eller wifi-router konfigurerad som accesspunkt) ger oftast inte lika bra ”sömlöst” nätverk som roamingaccesspunkter eller några meshpuckar, med inbyggt stöd för detta.
 
R RoAd skrev:
Du behöver inte produkter som klarar mesh om du ändå ska ansluta dem med sladd.

[länk]
Tänkte nyttja mesh delen till bärbara enheter
 
R
T THV skrev:
Tänkte nyttja mesh delen till bärbara enheter
Menar du t.ex. laptops och mobiltelefoner? De kan inte koppla ihop sig med någon mesh. Tror att du, som många andra, missförstått vad MESH är. Läs länken jag gav dig igår så kanske det klarnar.

EDIT: Jag ögnade igenom den själv nu och inser att den kanske inte är solklar om man inte redan är insatt.

Kortfattat. MESH är ett samlingsnamn för nätverkstekniker som dynamiskt kan bygga ihop nät genom att olika enheter pratar direkt med varandra och avgör hur trafiken bäst ska transporteras. Det används nästan uteslutande ihop med trådlösa tekniker. I de enheter du köpt finns det någon form av MESH-teknik som gör att endast en enhet behöver vara ansluten med sladd för att resten av dem ska kunna kommunicera via den (och kanske andra enheter på vägen) ut på WAN (internet). Eftersom du har alla anslutna med sladd så är den funktionen helt onödig.

Och dina vanliga trådlösa enheter kan inte bli en del av detta meshnätverk heller.
 
Redigerat:
Ok, inte kunnig i ämnet utan fick idén från TP Link, se Star network, nedan. Iofs från en typ som heter M5 tror.
Nu blev jag lite brydd. Trodde mina trådlösa enheter skulle koppla upp sig sömlöst mot bästa mesh enhet och sedan skulle trafiken gå vidare i lan kablarna.
Edit. Idén var även understöd av en glad säljare på Elgiganten

TP-Link, Reliably Smart
Search
Kan man koppla ihop dom olika deco enheterna via lan kabel? (SE)
Q&A of functional explanation or specification parameters
Updated 05-29-2019 11:43:06 AMarticle-views.png309807
This Article Applies to:
Ja, deco enheterna går att koppla ihop via lan kabel.

När man ansluter deco enheter via lan kabel så skickas data trafiken via ethernet anslutningen istället för öveer det trådlösa nätverket. Kopplar man ur lan förbindelsen så går deco systemet över till att använda det trådlösa nätverket för att skicka data trafiken.



Börja med att konfigurera alla deco enheter innan du ansluter/kopplar ihop dom via lan kabel.



Nedanstående bild visar olika sätta som man kan använda för att koppla ihop flera deco enheter via lan kabel.

11_1558574480496j.png
 
Tror du blandar ihop mesh med roaming här. Hela finessen med mesh är att man bara behöver koppla in en accesspunkt med kabel, sedan länkar de andra accesspunkterna till denna trådlöst. Klienten ansluter till den som är närmast.
Hursomhelst, kan man koppla in alla accesspunkter med kabel så är det bara att föredra, klienten kommer fortfarande (teoretiskt) att ansluta till närmsta accesspunkt, men det har inget med mesh att göra.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Tanken som jag försökt läsa mig till och som säljaren sa att ett trådar backhaul skulle frigöra Wi-Fi kapacitet. Förmodligen ett teoretiskt resonemang då hastigheten kommer räck ändå. Ytterligare en tanke som var viktigare var att jag skulle kunna ställa mesh enheterna längre från varandra om dom kommunicerar via lan och då även kunna täcka in altan och garage med juste Wi-Fi.
 
R
T THV skrev:
Ok, inte kunnig i ämnet utan fick idén från TP Link, se Star network, nedan. Iofs från en typ som heter M5 tror.
Nu blev jag lite brydd. Trodde mina trådlösa enheter skulle koppla upp sig sömlöst mot bästa mesh enhet och sedan skulle trafiken gå vidare i lan kablarna.
Edit. Idén var även understöd av en glad säljare på Elgiganten

TP-Link, Reliably Smart
Search
Kan man koppla ihop dom olika deco enheterna via lan kabel? (SE)
Q&A of functional explanation or specification parameters
Updated 05-29-2019 11:43:06 AM[bild]309807
This Article Applies to:
Ja, deco enheterna går att koppla ihop via lan kabel.

När man ansluter deco enheter via lan kabel så skickas data trafiken via ethernet anslutningen istället för öveer det trådlösa nätverket. Kopplar man ur lan förbindelsen så går deco systemet över till att använda det trådlösa nätverket för att skicka data trafiken.



Börja med att konfigurera alla deco enheter innan du ansluter/kopplar ihop dom via lan kabel.



Nedanstående bild visar olika sätta som man kan använda för att koppla ihop flera deco enheter via lan kabel.

[bild]
Som sagt, du blandar ihop MESH med roaming. MESH används för att bygga backbone och inte för att ansluta klienter (om vi pratar om vanligt WiFi). Det du pratar om är som sagt roaming.

För att få bra roaming handlar det mestadels om hur bra accesspunkterna i systemet är placerade och konfigurerade. Kanalval och sändningsstyrka är två viktiga inställningar som kan hjälpa eller stjälpa just klient-roaming. De flesta moderna "MESH-system" bör lösa den biten automatiskt (men troligtvis olika bra) vilket kan förklara varför funktionerna blandas ihop.

Hur bra TP-link löser det vet jag inte, men det är inte en tillverkare som utmärkt sig med att tillverka premiumprodukter under åren, så jag är faktiskt skeptisk.

Vore jag dig skulle jag snarast sätta upp enheterna som du vill ha dem och testköra. Om du är försiktig så du inte gör för stor åverkan på dem kommer Elgiganten att ta tillbaka dem om du är missnöjd.

PS: Säljaren har helt rätt. Om det inte är tre radior i enheterna (mycket tveksamt i detta segment) kommer en av dem att användas både för MESH-kommunikation och för de klienter som är anslutna på samma frekvensband. Man kan räkna med minst halverad max-hastighet. Kabelanslutning tar bort det problemet, men gör MESH-funktionen onödig.
 
Kabel mellan meshburken är ju bra för prestandan. Sedan brukar ju mesh i konsumentutrustning betyda att enheterna med ett knapptryck på varje burk synkar ihop sig precis som man gör med WPS. Ser absolut inget fel i detta även om det kanske inte är formellt en mesh utrustning. Meshburkar med kablat emellan gör i alla fall att man får en smidig installation för konsument och prestandan räcker väl till för hemmabruk.
 
R
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan brukar ju mesh i konsumentutrustning betyda att enheterna med ett knapptryck på varje burk synkar ihop sig precis som man gör med WPS.
Brukar det? Eller brukar produkter med MESH-funktionalitet OCKSÅ ha en funktion som borde kallas "automatiskt distribution av konfiguration"? För jag gissar att du pratar om att man inte behöver sätta ESSID, nycklar, och liknande på varje individuell enhet?

Retorisk fråga förstås, MESH har inget med konfiguration att göra och jag tycker att man ska använda rätt begrepp, annars blir det missförstånd, precis som vi sett i denna tråden.
 
T Trunk skrev:
Nu vet jag inte om en "unmanaged" switch skiljer från vad jag kallar en vanlig switch men ja, så länge "unmanaged" inte betyder något konstigt så ska det gå. Så vitt jag vet.

Även om det stämmer att du egenltligen inte behöver köpa meshroutrar när du kör trådat så skadar det inte. Dels är det förstås bra att ha om du vill kapa kablarna i framtiden och dels så gör mesh att alla routrarna wifi-ssid blir desamma.

För övrigt köpte jag för någon vecka sedan två routrar som kör wifi ax (wifi 6) som backhaul, RT-AX92U. Den ena står under bordet inträngd mellan en vägg och min dator, den andra står på våningen ovanför. Jag får ca 900 Mbits/sec mellan min pc på nedervåningen och servern på ovanvåningen. Snacka om att wifi utvecklats.
Unmanaged menas att man inte behöver konfigurerar portarna till vilket vlan den ska gå på. Det är som en "vanlig" liten switch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.