Hej,

Jag ser att det finns liknande trådar men det är så svårt att höra till sig olika ljud.
Vilken del i tvättmaskin kan orsaka detta propellerliknade ljud vid centrifugering? Låter som det skramlar ordentligt.
Det är en ElektroHelios med cirka 10 år på nacken.

Har gjort rent allt synligt nålfilter osv. Det enda jag kan komma är att valkarna känns som de glappar lite om man rycker i dem. Annars sitter de hårt och inget som man kan rubba mer än någon millimeter.
Alla slangar på baksidan verkar också som de ska inget som far och flyger runt vid tvätt. (Borde inte avge sådant metallljud iaf)

Annars kanske det är lager eller stötdämpare?
Konstigt nog började ljudet efter jag körde tom maskin med högsta temperatur och maskinrengöringsmedel :thinking::surprised:

 
Ursäkta inbrytning av forumteknisk fråga men hur kan det komma sig att jag bara hör ett par sekunder av ljud innan ljudet försvinner? Detta är typiskt för i stort sett samtliga videoklipp som postas via forumets videouppladdning.

Kunde inte avgöra någon på de ca 2 sekunders ljud jag hörde här...

Sorry för teknisk tråddrift.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ursäkta inbrytning av forumteknisk fråga men hur kan det komma sig att jag bara hör ett par sekunder av ljud innan ljudet försvinner? Detta är typiskt för i stort sett samtliga videoklipp som postas via forumets videouppladdning.

Kunde inte avgöra någon på de ca 2 sekunders ljud jag hörde här...

Sorry för teknisk tråddrift.
Om fler upplever samma sak kan jag pröva ladda upp det igen.
Hur kan man annars på ett smidigt sätt länka till ett kortare videoklipp? (Jag är väl inte så forumteknisk begåvad ännu)
 
Nej det är nog inget fel du gjort. Sett samma på många andra uppladdade filmer på forumet. Kanske inte borde ha postat min kommentar här utan i den forumtekniska avdelningen. Moderatorer får gärna flytta detta till rätt avdelning om det kan vara en god idé-
 
Lagren i trumman som börjar bli lite slitna :)
 
axelito axelito skrev:
Lagren i trumman som börjar bli lite slitna :)
Vågar man använda ett tag till eller blir det som i denna video efter ytterligare ett par tvättar?
:rofl::crysmile:
 
V Vindens skrev:
Vågar man använda ett tag till eller blir det som i denna video efter ytterligare ett par tvättar?
:rofl::crysmile:
[media]
Haha, blir det sådär har du en rolig show att titta på! :)

Men det är bara att köra vidare, men det kommer slitas mer och mer för varje tvätt. Du kommer höra när det är dags att skrota den.
 
axelito axelito skrev:
Haha, blir det sådär har du en rolig show att titta på! :)

Men det är bara att köra vidare, men det kommer slitas mer och mer för varje tvätt. Du kommer höra när det är dags att skrota den.
haha, förhoppningsvis något man hellre slipper om man inte vill behöva renovera hela tvättstugan efteråt:p.

Som novis på tvättmaskiner undrar jag, hur hör man att det är lagren och inget annat?
Är det metalliknande skrammelljudet som avslöjar det?
 
Karlia
H Harald Blåtumme skrev:
Ursäkta inbrytning av forumteknisk fråga men hur kan det komma sig att jag bara hör ett par sekunder av ljud innan ljudet försvinner? Detta är typiskt för i stort sett samtliga videoklipp som postas via forumets videouppladdning.

Kunde inte avgöra någon på de ca 2 sekunders ljud jag hörde här...

Sorry för teknisk tråddrift.
Kan det vara någon inställning hos dig? Jag hörde ljudet hela tiden.
 
V Vindens skrev:
haha, förhoppningsvis något man hellre slipper om man inte vill behöva renovera hela tvättstugan efteråt:p.

Som novis på tvättmaskiner undrar jag, hur hör man att det är lagren och inget annat?
Är det metalliknande skrammelljudet som avslöjar det?
Helt rätt, det brukar börja med att man hör att det skrapar eller skramlar lite lätt, sen när dom verkligen gjort sitt så låter det som att man drar ett kassaskåp efter bilen på vägen, eller ibland fastnar trumman helt. :)
 
A
Dra runt trumman för handkraft sakta
Dwn skall gå mycket mjukt utan hack
Snurra därwfter till på den med handen skall inte höras någon ting
Lyft trumman i fram kant i get glapp skall kännas
 
electroluxaren skrev:
Dra runt trumman för handkraft sakta
Dwn skall gå mycket mjukt utan hack
Snurra därwfter till på den med handen skall inte höras någon ting
Lyft trumman i fram kant i get glapp skall kännas
Tack för tipsen.
När jag snurrar mjukt är det inget hack men så fort man snurrar snabbare låter det. Jag misstänker att det även kan vara valkarna som verkar glappa lite. (Ska de sitta hårt utan möjlighet till rörelser?)

När jag lyfter trumman från sidan hörs glapp.

Är det fortfarande lagren eller möjligen någon annan differentialdiagnos?

Inser att tvättmaskinen sjunger på sista versen men alltid intressant att veta vad som är felet i samband med byte. Går det att klämma ut något år till från den är det alltid ett plus :cool:

Bifogar nytt bild/ljudbevis

 
Helt utslitet lager både låter och ser det ut att vara. Är väl inte värre än att du byter det.
 
A
V Vindens skrev:
Tack för tipsen.
När jag snurrar mjukt är det inget hack men så fort man snurrar snabbare låter det. Jag misstänker att det även kan vara valkarna som verkar glappa lite. (Ska de sitta hårt utan möjlighet till rörelser?)

När jag lyfter trumman från sidan hörs glapp.

Är det fortfarande lagren eller möjligen någon annan differentialdiagnos?

Inser att tvättmaskinen sjunger på sista versen men alltid intressant att veta vad som är felet i samband med byte. Går det att klämma ut något år till från den är det alltid ett plus :cool:

Bifogar nytt bild/ljudbevis

[video]
valkarna skall sitta fast det kan ticka om de inte gör detta

lyfta från sidan förstod jag inte

du kan ha missljud från motorn när du spinner för hand
det är säkrast att ta bort remmen på baksidan för att inte blanda in motorn
 
A
ljudet kan mycket väl vara lager men det låter samtidigt ett metalliskt knäpp som gör att jag tror något ligger i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.