Hej på er!
Har ett tak som behöver bytas ut, är idag betongpannor från 90-talet.
Har kikat på kostnad för att få någon firma att utföra detta & är väl medveten om kostnaden.

Har nu även ett sidospår, där en firma ska byta hela taket till integrerade solpaneler.
Låter väldigt spännande & framtid & är därför ytterst nära att slå till.

Finns det några här som har integrerade solpaneler på sitt tak idag som kan berätta om erfarenheter?

Skulle tro att skillnaden mellan att bara byta taket & byta tak med integrerade solpaneler skiljer c:a 80.000:-
Dock genererar ju taket c:a 18.000 Kwh/år vilket motsvarar vår elförbrukning. (OM det nu kommer lev detta dvs!)
 
Ingen som har integrerade solceller?:thinking:
 
vad menar du med integrerade solceller ?

vilket tak hade du tänkt dig
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
vad menar du med integrerade solceller ?

vilket tak hade du tänkt dig
Alltså man har solceller som tak, ingen råspont eller plåt/tegel etc.
Har fått en offert från sunroof.se
 
Har man verkligen inget underlag som är tätskikt under? En luftspalt lär behövas mellan solcellerna och tätskiktet (som förmodligen kan vara diffusionsöppet), Något måste ju även solcellerna fästas i, något som tar upp lasten?
 
R Roger_Gustavsson skrev:
Har man verkligen inget underlag som är tätskikt under? En luftspalt lär behövas mellan solcellerna och tätskiktet (som förmodligen kan vara diffusionsöppet), Något måste ju även solcellerna fästas i, något som tar upp lasten?
Typ "gortex" plast över takstolar & sedan läkt på detta & sen paneler.
Där det inte är paneler är det plåt.
 
Precis så fast det går givetvis att ha råspånt och papp om det redan finns. Har själv funderat på integrerade solceller och jag har spåntak under mina pannor.
 
18.000 kWh per år låter ju som rejält mycket. Kräver installerat effekt på omkring 18 kW, det är 50-60 paneler och kräver rätt mycket takyta mot rätt håll.
Rätt otroligt att det skulle skilja endast 80 papp. inkluderar detta kostnader för växelriktaren, elinstallation mm?
 
R Roger_Gustavsson skrev:
Precis så fast det går givetvis att ha råspånt och papp om det redan finns. Har själv funderat på integrerade solceller och jag har spåntak under mina pannor.
ok. Har såndär olje board under som ser ut som fn. Så för mig är det byte av allt.
Egentligen ville jag ha råspont o papp o plåt etc men när detta dök upp som alt så vart det intressant.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
18.000 kWh per år låter ju som rejält mycket. Kräver installerat effekt på omkring 18 kW, det är 50-60 paneler och kräver rätt mycket takyta mot rätt håll.
Rätt otroligt att det skulle skilja endast 80 papp. inkluderar detta kostnader för växelriktaren, elinstallation mm?
Enligt ritningen jag har så är det 75 st 310W paneler. Totalt 123kvm solceller och 31kvm plåt. Så rätt stort tak, ja. :)
inkluderar allt. Ink riva gamla o forsla bort gamla. All plåt, avvattning och nya vindskivor.
 
Missa inte heller att kolla att huvudsäkringen klarar en sån installation, gissar att effekten för den anläggningen ligger runt 18kW vilket skulle kräva en 35A huvudsäkring.
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Enligt ritningen jag har så är det 75 st 310W paneler. Totalt 123kvm solceller och 31kvm plåt. Så rätt stort tak, ja. :)
inkluderar allt. Ink riva gamla o forsla bort gamla. All plåt, avvattning och nya vindskivor.
Låter prisvärt är det med rot? Eller invänta nya gröna stödet för solpaneler som troligen gäller från nästa år . Du lär ha igen denna investering på få år, låter smart och skulle vara köra
 
W witten skrev:
Missa inte heller att kolla att huvudsäkringen klarar en sån installation, gissar att effekten för den anläggningen ligger runt 18kW vilket skulle kräva en 35A huvudsäkring.
bra tanke! Ska kolla med dom ang detta.
Tack.
 
H Husgubbe skrev:
Låter prisvärt är det med rot? Eller invänta nya gröna stödet för solpaneler som troligen gäller från nästa år . Du lär ha igen denna investering på få år, låter smart och skulle vara köra

Vet inte vad som är mest lämpligt. rot eller nya stödet. Nackdelen med stöd är att en del väntar fortfarande på ansökta pengar. Även om dom monterade under 2017-2018!!
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.