Det finns en hel del prylar som du kan använda för att energieffektivisera hemmet. Med smart teknik blir det lättare att få kontroll över elräkningen.

Du kan läsa artikeln här: Energieffektivisera hemmet med smart teknik

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Att sänka temperaturen över dagen är ett nollsummespel, det går åt lika mycket energi att värma upp huset igen som man sparade genom att sänka. Om man är borta länge är det en annan femma men man ska räkna på det..
Ventilationen kan vara en stor bov även om man har återvinning. Den stora mängden luft som måste enligt reglerna ventileras ut är i många fall helt onödigt, om man kompletterar sin ventilation med coldioxid mätare och fuktsensorer så kan man reglera flödena manuellt eller automatiskt till mininivåer och mer behovsstyrd än sjablonstyrd. Detta kan spara mycket energi och oväsen.
 
V vassmannen skrev:
Att sänka temperaturen över dagen är ett nollsummespel, det går åt lika mycket energi att värma upp huset igen som man sparade genom att sänka. Om man är borta länge är det en annan femma men man ska räkna på det..
Ventilationen kan vara en stor bov även om man har återvinning. Den stora mängden luft som måste enligt reglerna ventileras ut är i många fall helt onödigt, om man kompletterar sin ventilation med coldioxid mätare och fuktsensorer så kan man reglera flödena manuellt eller automatiskt till mininivåer och mer behovsstyrd än sjablonstyrd. Detta kan spara mycket energi och oväsen.
Om jag friterar dagligen skulle jag alltså inte sänka elförbrukningen om jag stängde av fritösen mellan gångerna?

Min känsla är att en 21-gradig kropp lämnar från sig högre värmestrålning än en 17-gradig kropp. Likaså att är min känsla att det krävs en högre siffra på spisen för att hålla vatten kokande än att hålla det 40 grader. Misstänker att det inte bara har med ångbildningsentalpi att göra.
 
  • Gilla
  • Haha
stefancrs och 4 till
  • Laddar…
Undrar hur länge det dröjer innan en Fibaro Wall Plug brinner upp om den sitter i ett våtutrymme och är kopplad till en varmvattenberedare?
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha styrda wall plugs där man kan schemalägga samt mäta förbrukningen. Det är bra om det är en öppen standard som går att koppla till olika hemautomatiseringstjänster senare. Är det nån som har nått förslag?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Jag skulle vilja ha styrda wall plugs där man kan schemalägga samt mäta förbrukningen. Det är bra om det är en öppen standard som går att koppla till olika hemautomatiseringstjänster senare. Är det nån som har nått förslag?
Klaugust Klaugust skrev:
Jag skulle vilja ha styrda wall plugs där man kan schemalägga samt mäta förbrukningen. Det är bra om det är en öppen standard som går att koppla till olika hemautomatiseringstjänster senare. Är det nån som har nått förslag?
Jag säger z-wave av den enkla anledning av att det formatet är störta och har ett jätte utbud jämfört med Philips eller Ikea.

Zigbee är hyfsat stort oxå.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
P Peter Svensson skrev:
Undrar hur länge det dröjer innan en Fibaro Wall Plug brinner upp om den sitter i ett våtutrymme och är kopplad till en varmvattenberedare?
beror väl på lasten, dom klarar 2500w sedan spelar väl inte våtutrymmen någon roll om dom brinner op eller inte
 
J jassaj skrev:
Jag säger z-wave av den enkla anledning av att det formatet är störta och har ett jätte utbud jämfört med Philips eller Ikea.

Zigbee är hyfsat stort oxå.
Det jag funderade på spontant var exempelvis en sån här från Nedis:
https://www.webhallen.com/se/product/292972-Nedis-WiFi-Smart-Plug-med-energimatning-10A

Men då styrs den bara via WIFI då? Det är en nackdel jämfört med de andra gränssnitten för just wallplugs? Jag har sett att det finns lite dimmers och andra strömbrytare till zigbee och z-wave men det känns lite överflödigt för just wallplugs? Men det är då om man vill bygga ut systemet i framtiden och ha samma system för alla sina prylar?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Det jag funderade på spontant var exempelvis en sån här från Nedis:
[länk]

Men då styrs den bara via WIFI då? Det är en nackdel jämfört med de andra gränssnitten för just wallplugs? Jag har sett att det finns lite dimmers och andra strömbrytare till zigbee och z-wave men det känns lite överflödigt för just wallplugs? Men det är då om man vill bygga ut systemet i framtiden och ha samma system för alla sina prylar?
det finns lika många svar som tyckare i denna fråga. Personlig skulle jag välja z-wave av den anledning att det finns massor av tillverkare = pressar priset, till hyfsade summor.

Wi-Fi anslutna prylar kanske funkar bra. Själv vill jag hålla styrning av lampor etc separerat från surf bandet, men det funkar säkert bra.

Precis som du skrev så är det väl om man vill börja bygga vidare som problemet kommer, även om det nu finns system som kan sammankopplas flera olika gränssnitt så kanske problemet inte är lika stort längre.

Min åsikt och erfarenhet är att ju fler saker som är inbladat ju svårare att få överblick på saker, dvs vad styr vad, vilken modul styr den etc etc.

med z-wave (även zigbee, finns andra tillverkar med) är man inte beroende av Wi-Fi täckning på samma sätt då z-wave då dessa gör sina egna ”mesh nätverk”.
 
Det finns försvinnande lite el att spara på att styra belysningen. Väggpluggar, smarta lampor, rörelsesensorer och hubbar har en liten elförbrukning i standbyläge, som i de flesta fall blir större än vad du sparar på att släcka lampor när de inte behövs. Det finns många fördelar med att styra belysningen, men man sparar ingen el på det.
 
  • Gilla
Buildgates och 5 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det finns försvinnande lite el att spara på att styra belysningen. Väggpluggar, smarta lampor, rörelsesensorer och hubbar har en liten elförbrukning i standbyläge, som i de flesta fall blir större än vad du sparar på att släcka lampor när de inte behövs. Det finns många fördelar med att styra belysningen, men man sparar ingen el på det.
säker?

Vårt hushåll har ca 16-17% lägre energianvändning än motsvarande hushåll.

all vår belysning styrs av z-wave.

dock har det ju kostat en smärre förmögenhet att nå dit vi är idag så besparing ligger inte pengar
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Att spara på energi är ingen sparbössa med teknik, som en del tänker. Hur många Kw får man för det man köper tekniken för och ev installation med allt vad det innebär. Tänk lite längre än att bara bygga om huset till en dator. Sen det viktigaste "" Vart tar strömmen vägen när proppen gått "" , då sitter man där med sin fina teknik. och inget fungerar. enkelhet är bäst.
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
J jassaj skrev:
säker?

Vårt hushåll har ca 16-17% lägre energianvändning än motsvarande hushåll.

all vår belysning styrs av z-wave.

dock har det ju kostat en smärre förmögenhet att nå dit vi är idag så besparing ligger inte pengar
Belysning brukar stå för ca 5-10% av elförbrukningen i en villa, så jag tror inte att du sparar dina 16-17% där.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Om jag friterar dagligen skulle jag alltså inte sänka elförbrukningen om jag stängde av fritösen mellan gångerna?

Min känsla är att en 21-gradig kropp lämnar från sig högre värmestrålning än en 17-gradig kropp. Likaså att är min känsla att det krävs en högre siffra på spisen för att hålla vatten kokande än att hålla det 40 grader. Misstänker att det inte bara har med ångbildningsentalpi att göra.
Om du inte ser skillnaden i den jämförelsen så är det ingen ide att diskutera....
 
  • Gilla
lundensaren och 2 till
  • Laddar…
"Många prylar hemma står i standbyläge när du stänger av dem, det är för att det ska gå fort att starta upp dem igen. Det är inte ens säkert att det finns en riktig brytare på dem, utan du får i så fall dra ur sladden. En lösning på detta är att placera ett wifi-uttag mellan vägguttaget och prylarna. Detta stänger sedan av helt utifrån de parametrar som du anger."

Det förutsätter ju att standby-förbrukningen är lägre än WiFi-prylens förbrukning. En modern TV drar ca 0,5W i standby. Kan man spara in hälften av det med en WiFi-plug som stänger av TV'n 16 timmar om dan så blir den årliga besparingen 1,5kWh. Kostar WiFi-pluggen 200:- så tar det ca 100 år att spara in investeringen.

I värsta fall drar WiFi-pluggen mer än TV'ns standby och då går man ju back...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Damphunden och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.