Sommaren 2018 gjorde en lokal firma en takbehandling på vårt ca 30 år gamla tegeltak.
Framförallt norrsidan hade mycket mossa.
Behandlingen utfördes en eftermiddag när vi inte var hemma så vi har inte sett hur det har utförts.

Enligt överenskommelse skulle firman först tvätta taket där det var mycket mossa och sedan lägga på ett medel som skulle ta bort övriga påväxten.

Nån vecka efter att jobbet utfördes målade jag vindskivor och såg då att taket fortfarande hade mycket mossa.
Firman kom ut igen, tvättade taket och la på mer medel och sa att övrig mossa skulle lossa med hjälp av medlet och regn. (arbetet utfördes genom att stå på nocken och spraya ut medel på taket)

Nu två år senare så är det fortfarande mycket mossa på taket.
Jag har varit i kontakt med dem både i mars och i juni i år men de har inte kommit och kikat på det ens. I mars var det för kallt och i juni skulle han komma ”så fort de fick en lucka”

I helgen rensade jag hängrännor och såhär ser taket ut idag.

Är det vad man ska förvänta sig efter en takbehandling för ca 6000kr?

Nu ska de komma ut i veckan som kommer men jag skulle vilja höra vad övriga på forumet tycker?
 
  • Närbild på ett rött tegeltak med mossa och lavar efter otillfredsställande takbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegeltak med mossa och lav, synligt behov av rengöring och takbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegeltak med påväxt av mossa och lavar efter påstådd takbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegeltak med omfattande mossa, synlig trots påstådd takbehandling, närbild på problemområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegeltak med mycket mossa trots tidigare behandling, visande en fortfarande påtaglig påväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
För den uppmärksamme som ser att det både är en- och tvåkupigt tegel så är det bilder både från huvudbyggnaden och flygelbyggnaden.
Båda taket behandlades.
 
Bifogar offert på jobbet.
 
  • Offertbild med specifikationer och kostnader för byggjobb, totalt belopp 5860 SEK att betala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade förväntat mig att taket skulle vara fritt från fritt alg, lav och moss inom 24 månader. Om det ser så där ut efter 24 månader hade jag varit mycket missnöjd. Om teglet var för skört för att beträda så dom inte kunde borsta bort allt löst material så borde dom heller inte fakturerat fullpris. Lämnade företaget i fråga garanti på utfört arbete?
 
  • Gilla
Kung Louie och 6 till
  • Laddar…
Tack - nej, någon garanti har inte lämnats.

Något prat om att tegelpannorna skulle varit för sköra för att gå på var det aldrig.
Iom att jag skulle måla vindskivor mm så erbjöd jag mig att skaffa en skylift för att de skulle kunna arbeta säkert men det var inte nödvändigt.
Innan offerten lämnades var firman på plats och kikade på taket.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har du någon bild på hur det såg ut efter deras behandling? Närliggande träd kan såklart också påverka, finns det några sådana?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag lät tvätta mitt tak ungefär samtidigt, betalade ca 8000 för hus + garage (75 m2 + 25m2 bottenyta), högtryckstvätt och grönfri-behandling. Mossan skvätte över halva kvarteret, men de tvättade fasad och fönster efteråt så det såg helt ok ut. Jag var inte hemma men jag tror att de hade sele och gick runt på taket.
Taket blev mossfritt och har hållit sig så sedan dess.
Taktvättarna tror jag firman hette.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Finns absolut mycket träd i närheten.
Tyvärr upplever jag inte att taket såg ett dugg bättre ut direkt efter behandlingen.
Då svarade de att det kunde ta ett år innan laven skulle vara borta.

bilderna är från hösten 2018
 
  • Rött tegeltak täckt av lav och mossa med träd synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tegeltak med synlig lav och mossa, inga förbättringar efter behandling, hösten 2018.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har behandlat ett par tak med grönfri som också skall ta bort påväxter och där väder och vind skall ta hand om det sista, men då var tillvägagångssättet att man borstar all mossa, så mycket de bara går, och sedan lägger på medlet.

Att dom enbart lagt på medlet från nock kanske bidrar till att de inte haft full effekt?
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Om din "isoclean" är detta https://www.tikkurila.co.uk/amfile/file/download/file/5400/product/2057/ så är det ungefär samma beståndsdelar som jape grönfri, dvs bensalkoniumklorid also known as (alkyl(C12-16)Dimethylbenzyl-ammonium chloride. Jag goda erfarenheter av grön-fri men hade inte mycket mossa eller lav. Det såg mest "skitigt" ut på norrsidan.

Mossan försvinner väl inte av sig själv så jag hade säkerligen varit missöjd med det resultatet, om förväntan var ett rent tak.
 
Jag är sugen på att lägga koppartrådar vid nocken istället, då slipper jag tvätta det någon fler gång. Mitt tack ser helt nytt ut nedanför plåten runt skorstenen och nedanför ventilation och avluftning till avloppet. Det är inte koppar, emn det släpper tillräckligt med metall för att hålla rent. Koppar är ju ännu bättre, jag har nämligen det på gäststugan som är helt fri från påväxt, men jag har inte vågat klättra på taket för att sätta det även på huset då det är svårt att göra på ett säkert sätt utan ställning.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
harry73
Försök att göra det själv är mitt råd.
Mycket mossa får man bort med borste eller takskrapa. Och gör det ofta.
Grön takskrapa på tegelpannor som tar bort mossa från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Warleod och 8 till
  • Laddar…
Vi hyrde lift och en proffshögtrycksspruta, för drygt 15 år sedan. Tog två dagar att gå över hela taket, ca 350 m2. Fick ett ton mossa. Sedan på med några dunkar Jape. Vi har vart femte år kompletterat med lite alg o mögeltvätt från Biltema som sprutas med vatten. Efter några år kommer en del grönalger på norrsidan av vissa tegelpannor, som sedan försvinner efter medlet från biltema.
 
  • Gilla
brajt och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Försök att göra det själv är mitt råd.
Mycket mossa får man bort med borste eller takskrapa. Och gör det ofta.
[bild]
Tillkommer teleskopisk stång för ca 300 kr.
 
  • Gilla
EmilJac och 1 till
  • Laddar…
S Skmark45 skrev:
Tillkommer teleskopisk stång för ca 300 kr.
Eller så gör man som jag och tar någon annan teleskopstång man ändå har liggandes och drar fast skrapan med tejp. Har hittills rensat en 150 kvadrat med tak med den utan att det varit några bekymmer.

Firman som gjorde jobbet ovan kan väl inte ha rensat bort mossan från taket innan de la på medlet?
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.