Tjena!

Bor i hyresrätt med fiskbensparkett och märkte rätt så tidigt att det kröp omkring små enstaka bruna "silverfiskar". Efter 1 år verkar de nu har växt till sig exponentiellt.

De är smått irriterande och riktigt äckliga, jag har ingen tidigare erfarenhet av just dessa kryp.

Förutsättningarna:
Vi har två små barn 2 år och 6 månader, så städningen är alltid en uppförsbacke samt att vi har rätt så stora glipor i alla rummen på golvet (mestadels kanterna av golven). Som jag förstår så kan de gömma sig där i krokarna).

Jag har köpt 7 olika slags fällor nu för att testa verkan och de fungerar i varierande omfattning MEN största problemet är att de plockas upp av minstingen som kryper omkring (giftfria fällor med feromoner), så vid slutet av dagen har han 3 klisterlappar/hus på sig.

Min plan:
Jag vill inte köra gifter, mest för barnens skull, men också för miljöns och vår skull - så jag tänkte gasning lär ju funka rum för rum?

Mina frågor:
Hur giftigt är Ozon för folk? Läste om det och verkade vara gudasänt, men ju mer jag läste så var det farligt att andas in även i korta stunder och cancerogent i långa loppet?? (Har kollat in en som ger 24000mg/h)

Värmebehandling var alternativ två, göra bastu av de olika rummen och torka ut de jädrans krypen, tänkte att 80° lär de inte klara av mer än en dag - men vilka värmefläktar kommer upp i de graderna?

Annars kanske en kombo av värme och Ozon?

Tänkte att jag kollar erfarenheterna här i forumet om nån prövat sig på det här innan?

Ha det gott//Ruben

Ps. Vid ozon tänkte jag försegla luftintag samt dörren så att det inte sprids i huset
 
Det är kostnadsfritt för dig och din hyresvärd att ringa dit Anticimex, (det ingår i fastighetsförsäkringen) de har erfarenhet och löser detta för er.

Red. Du måste ringa ditt fastighetsbolag, de anmäler sedan till Anticimex.
 
  • Gilla
RubbeRubb
  • Laddar…
Har du pälsängrar eller silverfiskar? Ängrarna lämnar ju efter sig små randiga skal.
De "nya" stora silverfiskarna gillar ju cellulosa, kartonger osv.
Ängrar finns i olika varianter tex de som gillar yllekäder, hur förvarar ni i tex klädkammare och garderober?
Har grannarna problem?
Börja med att dammsuga alla springor noggrant, moppa golvet med Dettol. Tror och hoppas att det ska bli bättre...

Giftfria fällor med klister och feronomer hade vi i källaren när ett stolpskott förvarat en äcklig matta i sitt förråd och dragit in mott till alla oss andra!
Värmebehandling brukar användas mot vägglöss...
Ni bor antagligen i ett äldre hus med tanke på fiskbensparketten, precis som jag gör, är du säker på att du inte överreagerar?
 
  • Gilla
RubbeRubb
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det är kostnadsfritt för dig och din hyresvärd att ringa dit Anticimex, (det ingår i fastighetsförsäkringen) de har erfarenhet och löser detta för er.

Red. Du måste ringa ditt fastighetsbolag, de anmäler sedan till Anticimex.

Tack så mycket! Jag bara utgick från att min hyresvärd inte skulle bry sig det minsta (som dom oftast gör - Einar Mattsson). Jag tar första steget via för, men gärna intresserad av tankeexperimentet ändå ;)

Ps. Skulle stå "invaderad", ej "invandrad" på rubriken Ds. :D
 
H Hispaniola skrev:
Har du pälsängrar eller silverfiskar? Ängrarna lämnar ju efter sig små randiga skal.
De "nya" stora silverfiskarna gillar ju cellulosa, kartonger osv.
Ängrar finns i olika varianter tex de som gillar yllekäder, hur förvarar ni i tex klädkammare och garderober?
Har grannarna problem?
Börja med att dammsuga alla springor noggrant, moppa golvet med Dettol. Tror och hoppas att det ska bli bättre...

Giftfria fällor med klister och feronomer hade vi i källaren när ett stolpskott förvarat en äcklig matta i sitt förråd och dragit in mott till alla oss andra!
Värmebehandling brukar användas mot vägglöss...
Ni bor antagligen i ett äldre hus med tanke på fiskbensparketten, precis som jag gör, är du säker på att du inte överreagerar?
H Hispaniola skrev:
Har du pälsängrar eller silverfiskar? Ängrarna lämnar ju efter sig små randiga skal.
De "nya" stora silverfiskarna gillar ju cellulosa, kartonger osv.
Ängrar finns i olika varianter tex de som gillar yllekäder, hur förvarar ni i tex klädkammare och garderober?
Har grannarna problem?
Börja med att dammsuga alla springor noggrant, moppa golvet med Dettol. Tror och hoppas att det ska bli bättre...

Giftfria fällor med klister och feronomer hade vi i källaren när ett stolpskott förvarat en äcklig matta i sitt förråd och dragit in mott till alla oss andra!
Värmebehandling brukar användas mot vägglöss...
Ni bor antagligen i ett äldre hus med tanke på fiskbensparketten, precis som jag gör, är du säker på att du inte överreagerar?
Halloj!

Oklart hur grannarna har det, det är varannan våning företag, varannan boende - hejjar på typ två av mina grannar i hela huset .

Det är pälsängrar, randiga och nu till sommaren så har dom blivit små flygande skalbaggar (dom små liven).

Inlägget var lite i affekt, men en två-tre per dag hittar vi krypandes, lite för några, för andra alldeles för mkt.

Jag kör cederblock i byrån och klädkammaren, så lyckats hålla dom borta därifrån.

Stämmer att det är äldre hus, sekelskiftes, oklart när golvet är lagt, men tidigare hyresgäster bodde där i 20 år.

Ska kolla upp Dettol, moppar just nu med vatten och några droppar röd cederträ olja efter dammsugning, vill undvika gifter då minstingen kryper och stoppar allt i munnen -.-, problemet är ju springorna på golvet, så det går inte riktigt att få det rent. 100 kvd fiskbensparkett med springor, det är nästa stående projekt att fylla i (enligt Einar Mattsson så är springor inget problem så länge man kan gå på golvet).

Men yes, I sammanhanget ett mindre problem, men är fortfarande intresserad av att veta ifall ozon och värmebehandling skulle döda rackarna, eller om dom skulle fly till nästa rum? :)

Tack för svar Hispaniola :D
 
Det låter som att det finns hopp o att du håller sammanbrottet borta! Försök relaxa det lite till, det är ju inget farligt, personligen tycker jag de nya stora silverfiskarna är värre, de jagar jag!
Tycker du ska lyssna med grannarna. Det kan vara olika sätt att städa på ngt kontor där folk kanske går med skor inne jämfört med hur man städar hemma..dvs ett kontor som inte vet om att de har dessa ens?
I min lgh skiljer sig springorna över årstid/ värme/ kyla och ska du täta bör det vara med något flyttbart och som möjliggör rörelsen i trä, vet ej om linsnöre funkar, om ängrarna skyr det?!
Lycka till!
 
  • Gilla
RubbeRubb
  • Laddar…
RubbeRubb RubbeRubb skrev:
Halloj!

...

Jag kör cederblock i byrån och klädkammaren, så lyckats hålla dom borta därifrån.

Stämmer att det är äldre hus, sekelskiftes, oklart när golvet är lagt, men tidigare hyresgäster bodde där i 20 år.

Ska kolla upp Dettol, moppar just nu med vatten och några droppar röd cederträ olja efter dammsugning, vill undvika gifter då minstingen kryper och stoppar allt i munnen -.-,
...

Tack för svar Hispaniola :D
Du vill inte använda gift men använder olja och trä från röd Ceder... som orsakar allergi...?

/M
 
  • Gilla
RubbeRubb
  • Laddar…
Staffans2000
M mgranbom skrev:
som orsakar allergi.
Som KAN orsaka allergi!
Jag tycker TS. gör helt rätt i att inte fylla huset med gifter i onödan. Speciellt om det kravlar omkring dräglande allätare längst listverket. Iden att värma upp rummen till åttio grader, låter oroande. Det finns risk för att allehanda material inte tål den värmen med lustiga överraskningar som följd.

Staffan
 
  • Gilla
RubbeRubb och 2 till
  • Laddar…
Provat robotdammusgare? Har först efter att jag själv skaffat en fattat hur bra de är. Att de utan stön borstar fram och suger upp bös från skrymslen jag inte visste fanns, typ småglipor under lister.
 
  • Gilla
RubbeRubb
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Du vill inte använda gift men använder olja och trä från röd Ceder... som orsakar allergi...?

/M
Tjenixen!

Som jag förstått det så kan man utveckla allergi vid förlängd kontakt med det, men moppa en gång i veckan med 6 sprejsprutt/rum och vädring efter tänkte jag är minimal chans för kidsen att utveckla allergi?

Men säg gärna om jag missuppfattat, så tar jag en till runda runt den idén :)

Klädkammaren är däremot röd cederträ- område, alltid stängt och vi vuxna som går in där ett par gånger i veckan.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som KAN orsaka allergi!
Jag tycker TS. gör helt rätt i att inte fylla huset med gifter i onödan. Speciellt om det kravlar omkring dräglande allätare längst listverket. Iden att värma upp rummen till åttio grader, låter oroande. Det finns risk för att allehanda material inte tål den värmen med lustiga överraskningar som följd.

Staffan
Skönt med lite input, idéen kom från när jag lästa att ozon var så himla farligt även vid låga doser (vilket jag fortfarande är oklar med hur pass farlig t.ex 4 andetag skulle vara).

Så läste jag en artikel om sänglöss uppe i Norrlands studentshus (inte samma kryp, jag vet - men båda är små?)

Där hade dom kört värmebehandling/kiselsand för att få bort krypen giftfritt.

Det stod att det var dyrt, men fattade inte riktigt vad som var dyrt med det, kanske fläktarna?

https://www.hemhyra.se/nyheter/upphettad-lagenhet-stoppar-vagglossen/
 
H henkepenk skrev:
Provat robotdammusgare? Har först efter att jag själv skaffat en fattat hur bra de är. Att de utan stön borstar fram och suger upp bös från skrymslen jag inte visste fanns, typ småglipor under lister.

Tjena! Jag skulle älska en robotdammsugare, och när vi flyttade in så var det min första tanke - då (för två-tre år sen) så fungerade dom rätt så dåligt med höga trösklar som jag förstod det, vi har ca 1,5-1,75 cm höga trösklar.

Efter att ha lusläst råd&rön-testresultat så fick jag lägga ner idén tills dom utvecklat fötter på rackarna :-/
 
H Hispaniola skrev:
Det låter som att det finns hopp o att du håller sammanbrottet borta! Försök relaxa det lite till, det är ju inget farligt, personligen tycker jag de nya stora silverfiskarna är värre, de jagar jag!
Tycker du ska lyssna med grannarna. Det kan vara olika sätt att städa på ngt kontor där folk kanske går med skor inne jämfört med hur man städar hemma..dvs ett kontor som inte vet om att de har dessa ens?
I min lgh skiljer sig springorna över årstid/ värme/ kyla och ska du täta bör det vara med något flyttbart och som möjliggör rörelsen i trä, vet ej om linsnöre funkar, om ängrarna skyr det?!
Lycka till!
Haha, ja - så farligt är det inte. Var mest irriterad över att ha betalt 1500 kr för olika fällor som måste fyllas på hela tiden och som minstingen ibland kommer åt, som fungerade är än mina egna ögon.

Men efter två veckors testning så är det en modell från rödceder.se som faktiskt plockat upp några stycken. Så det får bli dom och hoppas att dom gör jobbet medans jag drömmer mig bort till gasning av krypen .

Läste lite om linsnöre - var det tätning för fönster? Låter som en bra huskur i vilket fall som helst.

Annars så får jag långsamt täta golvlisterna med nån fogpistol och jobba mig fram i lägenheten - jag lär väl kunna bli klar om ett halvår eller nått
 
Vi hade problem i lägenhet förut och det försvann först när vi la klickgolv... Men jag upptäckte att städsprit (isopropanol) är väldigt effektivt mot krypen och dunstar fort och är ofarligt för barn (förutsatt att de inte dricker det förstås). Spraya rakt på larverna så dör de direkt.
 
Hej, har du fått veta mer om det fungerar med ozon? Vi har köpt en ozonrenare för att ta bort lukt i vår sommarstuga (huvudproblemet åtgärdat). Och vi har lite pälsängrar här hemma. Har aldrig helt blivit av med dem men håller beståndet i schack genom städning och förvaring av yllekläder i täta påsar. Men om ozonering kan funka vore det ju suveränt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.