S SonnyListon skrev:
Väck inte den björn som sover, nu kommer det att komma krav på ramper upp till hängrännor också.
Det är faktiskt ett helvete för anhöriga att underhålla två hus. Sitt eget och sin anhörigs. Rensa hängrännor m.m. är inget som äldre får hjälp med eller som pensionen nödvändigtvis räcker till (eller att man ens är kapabel att beställa tjänsterna) och många hus förfaller. Jag tycker faktiskt inte riktigt att det är rimligt att man som funktionsnedsatt (eller vad det kallas nuförtiden) förutsätts kunna underhålla en villa.
 
När man läser allt det här känner jag mig lycklig att bo i ett land som inte dikterar hur jag ska bygga mitt hus och här får ingen avslag på nåt så länge huset inte byggs på naturområden Komunen ser bara posetiva i fler hus det innebär skatteintäkter för dom
 
Claes Sörmland
S Sackaros skrev:
Det är faktiskt ett helvete för anhöriga att underhålla två hus. Sitt eget och sin anhörigs. Rensa hängrännor m.m. är inget som äldre får hjälp med eller som pensionen nödvändigtvis räcker till (eller att man ens är kapabel att beställa tjänsterna) och många hus förfaller. Jag tycker faktiskt inte riktigt att det är rimligt att man som funktionsnedsatt (eller vad det kallas nuförtiden) förutsätts kunna underhålla en villa.
Man ska kunna skotta snö också. Och i många kommuner ska man skotta kommunens trottoar också. (I alla fall ska man kunna köpa in tjänsten. Lycka till att hitta någon som vill sälja den!)

Så flytta till markplanslägenhet i tid, innan du sitter där i skiten och inte kan ta hand om ditt hus.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag har inte svarat på allt som skrivits i tråden pga tidsbrist. Tid och energi har lagts på att så snabbt som möjligt lösa detta för att komma vidare i bygglovet mht att kommunen kan och säkert har fler synpunkter på våra handlingar när detta är löst.

Hur har det löst sig nu då?

Vi valde att sänka huset 70 cm och kommer bygga parkeringen något högre än den befintliga och på så vis minska höjddskillnaden. Sen kommer vi bygga en gångväg som har en utformning nära tillgänglighetsanpassning så det blir enkelt att åtgärda det i efterhand.

Så löste det sig för oss iallafall. När mer tid finns ska jag försöka få upp en tråd kring hur projektet går.
 
  • Gilla
Kalendern och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det borde väl inte bli 100 000-tals kronor dyrare för varje kataloghusbygge bara för att någon har fått lägga ner några timmar på att tänka över planlösningen ur ett tillgänglighetsperspektiv?
.
Jag skulle bestämt vilja hävda att all anpassning, om det gäller nybygge eller bygglov i befintlig fastighet, kostar pengar.
Det torde vara uppenbart att det är extremt mycket dyrare än 0 kronor att uppfylla krav (tex anpassningar) vid husbygge. Se tex inlägg #138.
Självklart är kostnaden olika för varje fastighet. Dock finns det belägg för hur mycket varje kvadratmeter kostar i genomsnitt. Det är inte omöjligt att fyra-sex kvadratmeter spenderas extra för anpassning. Med en belagd kostnad på 10 - 25000 kr per kvadratmeter för nybyggnad så finns det en kostnad! Det kan inte förnekas.
Om du beställer en färdig ramp av din snickare/husleverantör, så är det självklart att den kostnaden är långt över 0 kronor. Ditt argument om 0 kronor är helt enkelt fel! Jag tror inte du har något belägg för att du kan köpa/beställa något (inom byggbranschen) och aldrig betala?

Mina belägg för byggkostnader per kvadratmeter med en anpassning av tex 4-6 kvadratmeter extra yta)
(Detta berör inte kostnaden för anpassning i befintliga hus, vilket ofta har en större kostnad per kvadratmeter.)

kostnadsguiden.se: I genomsnitt kostar det mellan 10 000 - 25 000 kronor per kvadratmeter att bygga en tillbyggnad på befintlig fastighet. Då räknar vi enbart med husets skal (husgrund, ytterväggar/fasad, tak, fönster). På kvadratmeterkostnaden kommer sedan pengar för invändigt arbete!!
scb.se: (https://www.scb.se/hitta-statistik/...a-for-gruppbyggda-smahus.-ar-19492018.-riket/)
År Kvadratmeterkostnad i riket för nybyggnad
2017 25 915
2018 25 361
samt:
Byggahus.se :
Vad kostar det att bygga hus? https://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-bygga
 
Ja, om man försöker bygga så litet som möjligt så kan det vara onödiga kvadratmetrar. Men bygger man ett enplanshus i 100-1500-kvadratmetersklassen vilket är ganska vanligt i dag så har man förmodligen ett våtutrymme redan som är minst 3,3 kvadratmeter och det kostar troligen inget extra att justera planlösningen, undvika smala dörrar, höga trösklar och andra nivåskillnader.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T.o.m. attefallshusen med ung. 21 kvm boarea gick ju att få anpassade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
T.o.m. attefallshusen med ung. 21 kvm boarea gick ju att få anpassade.
I normala fall vill man ju inte ha mindre mått än tillgänlighetsanpassat snarar kanske större i permanentvilla så brukar aldrig vara ett problem.
 
R Robin Wahlman skrev:
När vi byggde i Östersund för 3 år sen då räckte det med att rita in rampen på situationsplanen och visa att den var möjlig att bygga.
Exakt som ni vill göra.
Det gäller inte enligt vår handläggare i Huddinge kommun söder om Stockholm, även vi måste realisera det vi ritat in på situationsplanen för att få slutbesked.......

Vi skippar 30m rampen som "bygglovsritaren" klottrade dit dock. Vi har möjlighet att dra upp en "bilväg" och anlägga en mindre vändplats utanför huset. Det får inte vara mer än 25m att rulla rullstolen från bilen till huvudentrén.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
rqu rqu skrev:
Dom var däremot inte så gnälliga alls med handikappanpassning av tvättstuga. Ingen möjlig tvättmaskin inritad i badrummet på entréplan. Tvättstugan är en trappa ner i suterrängvåningen. Det var så mycket tjafs med källaren att det kanske glömdes bort...
Haha! O tempora, o mores.

När min far skulle bygga ett hus för 50 år sen så fick han inga statliga lån eftersom han hade placerat tvättstugan i entréplanet på ritningen. Det var för lyxigt. Tvättstugan skulle vara i källaren/nedervåningen (suterränghus). Farsan tyckte "up yours" (fast snällare uttryckt) och tog ett vanligt bostadslån hos en bank istället.

Jag tror inte att det fanns krav på handikappanpassning på den iden …
 
  • Haha
Gladödrömmare
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att staten bör ge ett bidrag till de som bygger nya hus?
Är det inte lite svårt att uppskatta vad merkostnaden blir?
Allt som regelverket säger måste finnas för tvingande tillgänglighetsanpassaning borde staten betala, ja. Det kan inte vara speciellt svårt att räkna ut den kostnaden.
För de flesta verkar det ju inte bli några merkostnader alls men om det är så att de får ett bidrag för att sätta in bredare dörrar så kommer ju de flesta säga att de hade tänkt att sätta in smala dörrar fast de inte alls vill ha smala dörrar.
Du har satt fingret på pudelns kärna (för att blanda metaforer lite). Det blir så där när staten lägger sig för mycket i medborgarnas liv.

Själv bor jag i ett hus som inte var speciellt bra tillgänglighetsanpassat när vi flyttade in (t.ex. flera ganska höga trappsteg utanför huvudentrén). När vi byggde ett garage till huset så gjorde vi det som en tillbyggnad vilket gjorde att tillgängligheten plötsligt blev rätt bra. Man kan ta sig direkt från en bil in till bostaden med bara ett enda trappsteg, och det trappsteget går lätt att göra om till en rullstolsramp om så skulle behövas. Jag tycker att självbevarelsedriften borde göra att alla tänker på hur det kan bli att vara gammal i sitt hus och förbereder sig för det, men eftersom staten reglerar så mycket av våra liv så har nog en slags inlärd hjälplöshet brett ut sig.

Att ha garaget ihopbyggt med bostadshuset gör att man slipper ens tänka på ramper och det har flera andra fördelar som inte har med tillgänglighet att göra. Jag har lite svårt att förstå att det byggs så många fristående garage även vid nybyggnad. (Terrängen kan förvisso göra det knepigt att bygga ihop garage och hus, men det torde vara undantag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.