J Jogge7 skrev:
Hur kan du bli chockad att jag har tagit kontakt med en jurist. Jag vill ju veta vad är det som gäller.

Varför skulle jag köpa huset som hade en större tomt om jag inte kan nyttja tomten. Jag har inte fått någon information om detta tidigare. Hade jag vetat det så hade jag köpt ett hus med mindre tomt och fått det för 350 000kr billigare.

Förstår inte hur du kan tycka att det är märkligt att jag tar detta vidare.

Hade du köpt en tomt på 40kvm men du kunde bara nyttja 30kvm så tror jag att du hade också blivit irriterad samt känt dig lurad.

Hoppas chocken har lagt sig...

Har du kollat i verkligheten hur det ligger till med avstånden?
Ärligt talat, väl på plats tar det 5 minuter att kontrollmäta ett par avstånd så vet du!
Börja där!
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag har själv 3 brunnar på tomten, och de flesta i detta landet har nog åtminstone 2 brunnar på sin tomt.
Jag har inga brunnar på min tomt och jag kan inte komma på nån jag känner som har det ens.
 
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Jag har inga brunnar på min tomt och jag kan inte komma på nån jag känner som har det ens.
Då har du nog inte kollat noga hos andra? Jag har 2 st dagvatten, pga att jag bor i radhus, så en för vardera sida. Utöver det har jag en spolbrunn.

Mina svärföräldrar har också dagvatten + spolbrunn.

Så att inte ha några alls är nog inte allt för vanligt.
 
J Jogge7 skrev:
Hur kan du bli chockad att jag har tagit kontakt med en jurist. Jag vill ju veta vad är det som gäller.

Varför skulle jag köpa huset som hade en större tomt om jag inte kan nyttja tomten. Jag har inte fått någon information om detta tidigare. Hade jag vetat det så hade jag köpt ett hus med mindre tomt och fått det för 350 000kr billigare.

Förstår inte hur du kan tycka att det är märkligt att jag tar detta vidare.

Hade du köpt en tomt på 40kvm men du kunde bara nyttja 30kvm så tror jag att du hade också blivit irriterad samt känt dig lurad.

Hoppas chocken har lagt sig...
Därför att du inte verkar ha alla korten på bordet.

Efter att ha läst igenom tråden så vet du inte hur brunnarna kommer hamna på tomten, om alla är på tomten och så vidare.

Därmed finner jag det konstigt att du i mina ögon börjat i fel ordning, dvs med att kontakta en jurist. Hade du haft hård fakta på att samtliga brunnar hamnar på din tomt, var på tomten de kommer hamna, ja då hade det känts naturligt att kontakta jurist...
 
J Jogge7 skrev:
Varför skulle jag köpa huset som hade en större tomt om jag inte kan nyttja tomten. Jag har inte fått någon information om detta tidigare. Hade jag vetat det så hade jag köpt ett hus med mindre tomt och fått det för 350 000kr billigare.

Förstår inte hur du kan tycka att det är märkligt att jag tar detta vidare.

Hade du köpt en tomt på 40kvm men du kunde bara nyttja 30kvm så tror jag att du hade också blivit irriterad samt känt dig lurad.
Mät tomten nu i helgen och återkom med hur verkligheten ser ut.
 
  • Gilla
Jogge7 och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Därför att du inte verkar ha alla korten på bordet.

Efter att ha läst igenom tråden så vet du inte hur brunnarna kommer hamna på tomten, om alla är på tomten och så vidare.

Därmed finner jag det konstigt att du i mina ögon börjat i fel ordning, dvs med att kontakta en jurist. Hade du haft hård fakta på att samtliga brunnar hamnar på din tomt, var på tomten de kommer hamna, ja då hade det känts naturligt att kontakta jurist...
Ok. Jag har redan bett byggherren att mäta tomten pga att jag ej kan komma in byggarbetsplatsen. Det kanske visar sig att inte alla brunnar är på min tomt men hursomhelst så kommer det att vara minst 3 brunnar som är på min tomt. Så det var därför jag tog kontakt med en jurist.
 
  • Gilla
Polyester
  • Laddar…
K Kane skrev:
Mät tomten nu i helgen och återkom med hur verkligheten ser ut.
Får ej komma in. Har bett byggherren att göra det
 
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om vi tar sakfrågan. De där brunnslocken skulle givetvis varit roligare att slippa. Men så jättestörande tycker inte jag att de är, bortsett från det där som sticker upp högt. Men det måste rimligen vara något som inte är färdigt. Och det är knappast något som dramatiskt sänker värdet.
bara det inte är en brunn med pump för avloppet, den är inte rolig så nära
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Jag har inga brunnar på min tomt och jag kan inte komma på nån jag känner som har det ens.
Jag har 3.
 
Det är uppenbart att dessa brunnar skapar stora problem för dig att disponera marken runt huset så som du önskar. Vänd dig till kommunen och begär ut ritningarna för VA så kan du säkert se om brunnarna är placerade rätt eller inte. Om de följer ritningen så blir det att vända sig till den som sålt brf-en till dig och klaga. Det är faktiskt inte ok att du inte informerats om detta.
 
  • Gilla
Jogge7
  • Laddar…
Alla vi som bor på landet med eget avlopp har ju lock i olika storlekar på våra tomter själv har jag 3 stycken för avloppet och en för oljetanken
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Kommer ihåg en tidigare granne byggde en altan över några av locken men löste det med luckor i trallen som han lätt Kunde lyfta av så slambilen kunde tömma
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Alla vi som bor på landet med eget avlopp har ju lock i olika storlekar på våra tomter själv har jag 3 stycken för avloppet och en för oljetanken
Samtidigt så tror jag ingen av er som bor på landet har en tomt på 170 kvm.. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Samtidigt så tror jag ingen av er som bor på landet har en tomt på 170 kvm.. ;)
Jag har 7 hektar
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Nissens
J Jarlsgård skrev:
Därför att du inte verkar ha alla korten på bordet.

Efter att ha läst igenom tråden så vet du inte hur brunnarna kommer hamna på tomten, om alla är på tomten och så vidare.

Därmed finner jag det konstigt att du i mina ögon börjat i fel ordning, dvs med att kontakta en jurist. Hade du haft hård fakta på att samtliga brunnar hamnar på din tomt, var på tomten de kommer hamna, ja då hade det känts naturligt att kontakta jurist...
Det är ju inte ens hans tomt... det är bostadsrättsföreningens mark. TS har endast köpt rätten att bo där. Föreningen äger hus o mark. Kanske trodde han att han har äganderätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.