Hmm heltäckningsmatta i ull framför öppna spisen i sovrummet? Brandskyddsbehandlad?

Trappan var riktigt läcker!
 
F
B Buzzword skrev:
Hmm heltäckningsmatta i ull framför öppna spisen i sovrummet? Brandskyddsbehandlad?

Trappan var riktigt läcker!
Det är nog ingen fara, vem skulle få för sig att tokelda i sovrummet? Det är nog ett par doftljus i den på sin höjd..
 
J jaronsso skrev:
Vadå ”förutom närheten till havet” ?
Är inte just villor i medelstora och stora städer med extrem närhet till just havet, i detta fallet 500 meter, ett synnerligen särskilt läge och tenderar att kosta därefter?
Vad mer tänker du att läget mer ska innefatta i sådana här fall? Utsikt kanske. Men det skulle väl vara det då.
Men jag är väldigt säker på att du hade kunnat dra av rätt mycket av dessa miljoner om det legat på en åker med 30 min i bil till havet.

Storleken gör väl sitt också. Runt 400kvm beroende på hur biarean är disponerad.
Det finns ju hus i samma storlek, det är inte det, men i jämförelse är de få. Vill man ha en viss storlek dyker det säkert inte upp många sådana här storlekar i Helsingborg om året, med det också havsnära läget.

Mycket pengar, helt klart.
Men jag blir inte jätteförvånad. Närheten till kontinenten i Danmark gör väl sitt också. Öppnar för Danskar att köpa.
Det finns gott om dyra hus och folk med pengar som vill bo eller bor längs kustremsan från Helsingborg ner till Malmö.
Jag menar området som sådant, jag kanske har fel men om kartan ser det ut som ett normalt Svensson villaområde men kanske lite finare hus.

För de pengarna får du ett hus intill havet eller i sthlms skärgård som är bra mycket finare, enligt mig i alla fall.

Men tur man kan tycka olika. ;)
 
J
raubtier raubtier skrev:
Jag menar området som sådant, jag kanske har fel men om kartan ser det ut som ett normalt Svensson villaområde men kanske lite finare hus.

För de pengarna får du ett hus intill havet eller i sthlms skärgård som är bra mycket finare, enligt mig i alla fall.

Men tur man kan tycka olika. ;)
Jag vet inte.
De flesta svindyra områdena även i Stockholm eller Göteborg ser ut mer eller mindre normala Svensson-områden på en karta.
Eller missuppfattar jag dig?

Intill havet vet jag inte heller vad du menar?
500 meter är iaf för mig ”intill havet”.
Spelar ju inte så stor roll om det är 6-, 5,- eller 400 meter. Det som kommer därefter är ju en direkt strandtomt. Vet inte om det är möjligt i detta område alls, och i så fall är det ju inte relevant. Eller också är det möjligt. Det är ju i så fall ännu trevligare såklart.

Sthlms skärgård är ju fint. Men det är ju inte så relevant det heller om man nu av olika orsaker vill eller måste bo i Helsingborg.
Det finns ju superfina tomter på alla möjliga avkrokar, havsnära diton, för bara några miljoner. Men det spelar ju liksom ingen roll.
För att få någon bild av värdet och relevansen i det får man ju titta på jämförbara bostäder i närområdet, och i sådana här fall kanske till och med på samma gata. Det finns ju alltid exempel i många städer där husen på ett par gator kostar extremt mycket mer än på gator i direkt närhet.

Till sist. Missförstå mig rätt här. För mig är 27mkr galet mycket pengar. Men jag förstår absolut kostnadsbilden. Den kanske av tradition och historik ”finaste” gatan i stan i kombination med tidstypiska arkitektturen, mycket stort och väldisponerat hus, nyligen renoverat av större summa.
Bara denna renovering utlagd på 100% entreprenad ihop med arkitekt med fina materialval måste kostat en mindre förmögenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Jag menar området som sådant, jag kanske har fel men om kartan ser det ut som ett normalt Svensson villaområde men kanske lite finare hus.

För de pengarna får du ett hus intill havet eller i sthlms skärgård som är bra mycket finare, enligt mig i alla fall.

Men tur man kan tycka olika. ;)
Tågaborg =) Jag sorterade på dyrast Helsingborg och du får upp massor men inte i klass med 27. Dessutom se de andra mer pampiga ut utvändigt.
https://www.hemnet.se/bostader?by=price&location_ids[]=17932&order=desc&preferred_sorting=true
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Jag vet inte.
De flesta svindyra områdena även i Stockholm eller Göteborg ser ut mer eller mindre normala Svensson-områden på en karta.
Eller missuppfattar jag dig?

Intill havet vet jag inte heller vad du menar?
500 meter är iaf för mig ”intill havet”.
Spelar ju inte så stor roll om det är 6-, 5,- eller 400 meter. Det som kommer därefter är ju en direkt strandtomt. Vet inte om det är möjligt i detta område alls, och i så fall är det ju inte relevant. Eller också är det möjligt. Det är ju i så fall ännu trevligare såklart.

Sthlms skärgård är ju fint. Men det är ju inte så relevant det heller om man nu av olika orsaker vill eller måste bo i Helsingborg.
Det finns ju superfina tomter på alla möjliga avkrokar, havsnära diton, för bara några miljoner. Men det spelar ju liksom ingen roll.
För att få någon bild av värdet och relevansen i det får man ju titta på jämförbara bostäder i närområdet, och i sådana här fall kanske till och med på samma gata. Det finns ju alltid exempel i många städer där husen på ett par gator kostar extremt mycket mer än på gator i direkt närhet.

Till sist. Missförstå mig rätt här. För mig är 27mkr galet mycket pengar. Men jag förstår absolut kostnadsbilden. Den kanske av tradition och historik ”finaste” gatan i stan i kombination med tidstypiska arkitektturen, mycket stort och väldisponerat hus, nyligen renoverat av större summa.
Bara denna renovering utlagd på 100% entreprenad ihop med arkitekt med fina materialval måste kostat en mindre förmögenhet.
Ja jag tänker utsikt, miljö runt tomten osv.

Ja jag har dålig koll på Helsingborg, vill man bo i Danderyd är det inte gratis heller. Jag tycker bara husets utseende inte speglar kostnaden. Finns gott om hus på länken ovan här som ser bra mycket pampigare ut som är billigare.

Betalar någon för det är det väl rätt pris för denne, jag tycker dock det var väldigt dyrt, men jag kan bara drömma om hus i den prisklassen själv. ;)
 
m_nitte m_nitte skrev:
Ja visst är det så att det är läget som kostar. Johan Banérs gata i HBG är en av de gator som ”gäller”. Kryllar av stora fina hus från olika tidsepoker. Man kan bara som jämförelse ta ett annat stort 60-tals hus (enl mig fantastiskt arkitektur, ritat av en tidstypisk arkitekt). Men det ligger på ”fel” läge i en liten bruksort 30km öster om Hbg. [länk]
Byt adress på detta till samma gata så hade du haft 10milj + på utgångspriset. Har varit till salu i typ 3mån och inte sålt - för mindre pengar än en etta i Sthlm..... Så ja läget betyder mycket..
Satan vad det fanns mycket snyggt där! Mycket mer karisma än huset detta handlar om, men jag får väl säga att utbytet av det bruna trallhavet runt poolen mot ljusare sten i alla fall var en förbättring och att huset fortfarande har charm på utsidan.

Nä, egentligen helt ok inuti också, själlöst men inte smaklöst. Men, det kunde lika gärna vara ett nybygge sett inifrån. Fanns nog mer charm innan.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
L Lancean skrev:
Bulthaup köket kostar nog en mille eller så, hade blivit förvånad ifall det är folierad spånskiva för dom pengarna. Men jag säger inte att det inte är så
Ja, då må man ju hoppas att det är massiva stommar för ett sånt pris. Utseendet (i mitt tycke så klart) är ju då inte värt mer än vilket prefabkök som helst.
Vidhåller dock att jag tycker det är helt sjukt att man vill förstöra en arkitektritad 60-talsvilla med "modern" inredning, som ändå är omodernt rätt snart. Nej tacka vet jag att bevara från tiden man faktiskt hade öga för stil.
Jag köper att man renoverara, tilläggsisolerar och dyl. men att totalt riva ut en arkitetritad 60-talsvilla och göra till "vitahemmet" tycker jag är både kaptialförstörelse och destruering av Stilhistoria. Då hade det ju kanske varit vettigare att bygga nytt istället...
 
  • Gilla
Markus__ och 1 till
  • Laddar…
Det var riktigt snyggt tycker jag men en bungalow har inte övervåning traditionellt för det priset hade jag nog krävt strandtomt
 
m_nitte m_nitte skrev:
Ja visst är det så att det är läget som kostar. Johan Banérs gata i HBG är en av de gator som ”gäller”. Kryllar av stora fina hus från olika tidsepoker. Man kan bara som jämförelse ta ett annat stort 60-tals hus (enl mig fantastiskt arkitektur, ritat av en tidstypisk arkitekt). Men det ligger på ”fel” läge i en liten bruksort 30km öster om Hbg. [länk]
Byt adress på detta till samma gata så hade du haft 10milj + på utgångspriset. Har varit till salu i typ 3mån och inte sålt - för mindre pengar än en etta i Sthlm..... Så ja läget betyder mycket..
Wow, vilket coolt hus. Och jag gillar egentligen inte 60-tal!!
Kul bevarade detaljer i både hus & inredning. Den gamla tv’n ombyggd till barskåp, badkarsblandaren i badrummet m.m........
Edit: jag syftar på huset i Klippan som m_nitte länkat till. Inte 27Mkr-huset
 
m_nitte m_nitte skrev:
Ja visst är det så att det är läget som kostar. Johan Banérs gata i HBG är en av de gator som ”gäller”. Kryllar av stora fina hus från olika tidsepoker. Man kan bara som jämförelse ta ett annat stort 60-tals hus (enl mig fantastiskt arkitektur, ritat av en tidstypisk arkitekt). Men det ligger på ”fel” läge i en liten bruksort 30km öster om Hbg. [länk]
Byt adress på detta till samma gata så hade du haft 10milj + på utgångspriset. Har varit till salu i typ 3mån och inte sålt - för mindre pengar än en etta i Sthlm..... Så ja läget betyder mycket..
Helt galet att det är så dyrt i Klippan. Det är inte så att den orten har blivit så mycket attraktivare sen mörka 90 talet utan de håller på att bli ungefär likadant.
Vilket väl är synd men, men läget Klippan och lyxrenovera är ett riktigt spel med sina pengar.
 
R Rkarlsson skrev:
Helt galet att det är så dyrt i Klippan. Det är inte så att den orten har blivit så mycket attraktivare sen mörka 90 talet utan de håller på att bli ungefär likadant.
Vilket väl är synd men, men läget Klippan och lyxrenovera är ett riktigt spel med sina pengar.
Tycker du 4Mkr e dyrt för det huset? Även om det ligger i klippan? Sen tycker jag inte det ser så lyxrenoverat ut
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jkm75 skrev:
Tycker du 4Mkr e dyrt för det huset? Även om det ligger i klippan? Sen tycker jag inte det ser så lyxrenoverat ut
Jo det tycker jag pga Klippan. Men vi är vana vid rätt låga priset några kommuner längre in =)
 
m_nitte m_nitte skrev:
Ja visst är det så att det är läget som kostar. Johan Banérs gata i HBG är en av de gator som ”gäller”. Kryllar av stora fina hus från olika tidsepoker. Man kan bara som jämförelse ta ett annat stort 60-tals hus (enl mig fantastiskt arkitektur, ritat av en tidstypisk arkitekt). Men det ligger på ”fel” läge i en liten bruksort 30km öster om Hbg. [länk]
Byt adress på detta till samma gata så hade du haft 10milj + på utgångspriset. Har varit till salu i typ 3mån och inte sålt - för mindre pengar än en etta i Sthlm..... Så ja läget betyder mycket..
Asså det huset <3 har sett det på insta tidigare. Mycket välbevarat och fint men ägarna har slarvat lite med teakvården...
 
Lite kul att detta huset har gjorts om.
För ca 10 år sedan va jag där och gjorde diverse eljobb. Satte upp väldigt mycket spotlight skenor lite överallt i huset.
Redan då va jag väldigt inponerad av detta hus.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.