I Isak90 skrev:
Kul att höra, tack!:)

Det blir 170+45+45.

//Fredrik
Är 170+45+45 i den ordningen?
Är det för att minimera köldbryggor eller vad är vitsen att göra så istället för t.ex. 220+45?
 
maah maah skrev:
Är 170+45+45 i den ordningen?
Är det för att minimera köldbryggor eller vad är vitsen att göra så istället för t.ex. 220+45?
Typ av isolering?
Plast?
 
Grymt jobbat! Hur mycket har du gjort själv nu under stomresningen? Vad blev priset för hela stommen och allt levererat och monterat?
 
nino nino skrev:
OSB är den bara för att gå på?
Ja precis. Den är med till ytterväggarna på övervåningen och snickarna har den som tillfälligt golv.

maah maah skrev:
Är 170+45+45 i den ordningen?
Är det för att minimera köldbryggor eller vad är vitsen att göra så istället för t.ex. 220+45?
J j932 skrev:
Typ av isolering?
Plast?
Ja så har jag uppfattat det. Jag vet faktiskt inte exakt varför. Men jag antar att man väljer isolering efter reglarna. Stommen är 170, sedan blir det en stående 45:a på det med plast och sedan den liggande 45:an som installationsskikt.

//Fredrik
 
  • Gilla
Puttrix_73 och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Grymt jobbat! Hur mycket har du gjort själv nu under stomresningen? Vad blev priset för hela stommen och allt levererat och monterat?
Snickarna sköter det mesta nu och jag är mest med och hantlangar och tar ett tag om det behövs för att underlätta.

Jag har ett fast pris på hela jobbet så exakt vad själva stomresningen kostar vet jag inte. Det är däremot något som jag själv är lite nyfiken på och framförallt inför det kommande garagebygget så jag ska försöka ta upp den frågan framöver.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Bschkt och 3 till
  • Laddar…
För i helsike. Det tar sig. Och bra blir det!

Fortsätt med alla bilder och lycka till med taket :heart:
 
  • Älska
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Idag har snickarna fortsatt med förberedelser för att kunna börja med taket. Takstolarna till garaget och kupan är på plats. Nu är det entrén och farstukvisten kvar.

Det ser ut att bli ganska blött nu framöver med start inatt så därför valde vi att klä in taket med presseningar eftersom vi haft sådan tur med vädret hittills och allting är torrt nu.:)

Nyuppförda takstolar i trä på ett garage under konstruktion med synligt regelverk och klarblå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggda takstolar på ett garage med väderskyddande presseningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion av takstolar och stödbjälkar på ett bygge under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade takstolar på en garagekonstruktion täckta med pressening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar monterade på en byggnad täckt med presenningar som skydd mot väntat regnväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar på en omslutande garagekonstruktion i trä, skyddat av en presenning mot himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästomme och takstolar på nybyggt garage under blå himmel, täckt med pressening för regnskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion av takstolar på ett bygge klart för att täckas med presseningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar på ett garage under uppbyggnad med presenning som skydd mot väntat regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett halvfärdigt hus med exponerade takstolar täckt med blå presenningar för att skydda mot kommande regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med ett halvfärdigt hus täckt av blå presenningar på taket för skydd mot regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med takstolar och täckt med blå presenning, omgivet av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med takstolar på plats och täckt av presseningar för skydd mot regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så eftersom det ska bli regn så står det kanske lite still med bygget nu ett par dagar.

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Ni har haft helt fantastiskt fint väder, jag blir avundsjuk! Vi kommer nog behöva behandlas hela stommen med mögelfri när vi väl fått tätt hus...
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Ni har haft helt fantastiskt fint väder, jag blir avundsjuk! Vi kommer nog behöva behandlas hela stommen med mögelfri när vi väl fått tätt hus...
Behövs det verkligen? Räcker det inte att torka ut? På de byggen jag varit på har de aldrig behandlat stommen efter månader med regn. Däremot har de fuktmätare och torkar flera veckor/månader
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Behövs det verkligen? Räcker det inte att torka ut? På de byggen jag varit på har de aldrig behandlat stommen efter månader med regn. Däremot har de fuktmätare och torkar flera veckor/månader
Nej det hoppas jag inte, men om jag intalar mig själv det så kan det ju bara bli bättre om vi slipper! :crysmile:

Har sett att några reglar redan fått lite grön påväxt faktiskt, när det mesta virket ser kanon ut - har väl varit måndagsexemplar...
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Mögelfri behövs knappast. När stommen väl torkat ut så växer inget mögel längre.

En stomme som blir blöt och står oskyddad i sydsvenskt höst/vinterklimat kommer med stor sannolikhet få mögelpåväxt.
 
V vectrex skrev:
Mögelfri behövs knappast. När stommen väl torkat ut så växer inget mögel längre.

En stomme som blir blöt och står oskyddad i sydsvenskt höst/vinterklimat kommer med stor sannolikhet få mögelpåväxt.
Fungerar det så? Det är en tanke som gäckat mig ett tag. Jag vet ju vad som krävs för att få mögel med fukt osv, men om man fått det, sen sänker t.ex luftfuktigheten till lägre än när man får mögel. Dör då den mögel man fått, eller innebär det bara att den ej kan fortsätta utvecklas?
 
Mögel behöver fukt ja, däremot är det ju fortfarande kvar svamp även om den torkar. Men reglar brukar kunna stå ganska länge utan att de tar skada. Borde rimligt vis räcka med att tvätta av ytan när det väl är torrt
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Mögel behöver fukt ja, däremot är det ju fortfarande kvar svamp även om den torkar. Men reglar brukar kunna stå ganska länge utan att de tar skada. Borde rimligt vis räcka med att tvätta av ytan när det väl är torrt
Precis som Ramnemark säger. Möglet dör inte men växer inte utan fukt. Tillförs fukt kommer möglet börja växa ändå oavsett om det fanns mögel på ytan sedan tidigare då sporer alltid finns i luften.
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Vädret har fortfarande varit ostadigt men däremot har presseningarna gjort sitt jobb bra.:) En av snickarna var där en stund idag på eftermiddagen för att kolla till det och gjorde lite smågrejer på insidan.

Mina fönster är klara så jag var tvungen att åka förbi fabriken och ta mig en titt. Det ser bra ut och det blev riktigt bra med ljusa tätningslister. Ljusgrå på utsidan och vit på insidan.:)

Nya fönster med ljusa tätningslister staplade i en fabrikslokal, ljusgrå på utsidan och vit på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya fönster med ljusgråa tätningslister på utsidan och vita på insidan, uppradade i en fabrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på hörn av nytt fönster med ljusgrå tätningslist utsida och vit insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett hörn av ett nytt fönster med ljusa tätningslister, vit in- och ljusgrå utsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.