R Rkarlsson skrev:
550 hela meter ner till vattnet. Ligger på rätt sida stationen, pålsjö skog ett stenkast norröver som är väldigt populärt.
Kolla resten av husen som ligger i det området så förstår du nog att inga direkta knegare bor just på norra sidan i hbg.
Jo förvisso, tycker bara det är dyrt för ett hus som fortfarande ser ut att komma från 1960 på utsidan. Visst var det fint inne men nja, jag tycker nog det finns bättre objekt i den prisklassen. För dem pengarna kan man väl få med ett nytt tak i alla fall? Fast iofs köper man hus för 27 mille så har man inga problem att betala för ett nytt tak heller :p
 
A
Andreas Granqvist bor nog på samma gata.
 
Excel
Som en operationssal
 
  • Gilla
Solomusik och 1 till
  • Laddar…
Det är nåt med den där trappen som fångar mig.......
 
J
raubtier raubtier skrev:
Skulle nog säga att det är ganska osvenskt att våga säga vad man tycker.

Jag tycker det är snyggt, men prislappen får mig att se något annat framför mig. Känner inte området men enligt kartan ser det ut som ett vanligt villakvarter utan något särskilt läge, förutom närheten till havet.
Vadå ”förutom närheten till havet” ?
Är inte just villor i medelstora och stora städer med extrem närhet till just havet, i detta fallet 500 meter, ett synnerligen särskilt läge och tenderar att kosta därefter?
Vad mer tänker du att läget mer ska innefatta i sådana här fall? Utsikt kanske. Men det skulle väl vara det då.
Men jag är väldigt säker på att du hade kunnat dra av rätt mycket av dessa miljoner om det legat på en åker med 30 min i bil till havet.

Storleken gör väl sitt också. Runt 400kvm beroende på hur biarean är disponerad.
Det finns ju hus i samma storlek, det är inte det, men i jämförelse är de få. Vill man ha en viss storlek dyker det säkert inte upp många sådana här storlekar i Helsingborg om året, med det också havsnära läget.

Mycket pengar, helt klart.
Men jag blir inte jätteförvånad. Närheten till kontinenten i Danmark gör väl sitt också. Öppnar för Danskar att köpa.
Det finns gott om dyra hus och folk med pengar som vill bo eller bor längs kustremsan från Helsingborg ner till Malmö.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Trist att förstöra ett arkitektritat 60-talshus med så tråkig och smaklös insida. Hade förstått det hela mer om man bevarade det så original som möjligt. Skulle inte förvåna mig om de rivit ut ett snyggt 60-talskök med teakluckor och massiva stommar, för att montera folierad spånskiva.Börjar inte "detvitahemmet" kännas väldigt ute, även bland moderna renoveringar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 11 till
  • Laddar…
J
C claym skrev:
Smakfullt renoverat och stilrent tycker jag! Däremot är prislappen på tok för hög , man kan få en fin kåk med skog etc för en bråkdel i en annan del av landet.

Är det en madrass och kuddar jag skådar i bastun!? Öhhh ja hur tänkte de nu :) ?
Dessa jämförelser är ursäkta, korkade, men dyker upp allt för ofta.
Det är ju din rent subjektiva bedömning att ett hus med skog betingar ett högre värde.
Om man nu inte vill bo i en avkrok med tillhörande träd utan vill bo i en stor eller medelstor stad med 500 meter till havet, vart rekommenderar du då?
Helsingborg för runt 20mkr?
Göteborg i Hovås eller Långedrag för 20-30 mkr?
Sthlm och Lidingö för 30?

Eller rekommenderar du fortfarande skogen som person X inte är intresserad av?
 
Smakfullt, men vem behöver fyra(!) handfat i samma badrum??
 
  • Haha
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
Ja visst är det så att det är läget som kostar. Johan Banérs gata i HBG är en av de gator som ”gäller”. Kryllar av stora fina hus från olika tidsepoker. Man kan bara som jämförelse ta ett annat stort 60-tals hus (enl mig fantastiskt arkitektur, ritat av en tidstypisk arkitekt). Men det ligger på ”fel” läge i en liten bruksort 30km öster om Hbg. https://www.lansfast.se/hitta/villa/skane/klippan/klippan/bruksgatan-10/cmvilla51m2d56lgfesj7ib/
Byt adress på detta till samma gata så hade du haft 10milj + på utgångspriset. Har varit till salu i typ 3mån och inte sålt - för mindre pengar än en etta i Sthlm..... Så ja läget betyder mycket..
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Jo förvisso, tycker bara det är dyrt för ett hus som fortfarande ser ut att komma från 1960 på utsidan. Visst var det fint inne men nja, jag tycker nog det finns bättre objekt i den prisklassen. För dem pengarna kan man väl få med ett nytt tak i alla fall? Fast iofs köper man hus för 27 mille så har man inga problem att betala för ett nytt tak heller :p
Jag håller fullkomligt med dig. Jag blev själv lite halvt chockad över priserna som ligger vid havet lite mer norr. Tanten jag körde berättade att tomten bredvid hennes köptes loss för just 20 miljoner.

Just objektet i sig hade nog gått på max 2-2,5 miljon om de legat i vår lilla by =) Det är ju lite kontraster. Tror dock bara vi ens har ett hus i byn som sticker över350 kvm och det är som en borg med 4 våningar.

För de 25 miljoner som blir över kan man åka limo många gånger till helsingborg :p
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
R Rolle2k skrev:
Trist att förstöra ett arkitektritat 60-talshus med så tråkig och smaklös insida. Hade förstått det hela mer om man bevarade det så original som möjligt. Skulle inte förvåna mig om de rivit ut ett snyggt 60-talskök med teakluckor och massiva stommar, för att montera folierad spånskiva.Börjar inte "detvitahemmet" kännas väldigt ute, även bland moderna renoveringar?
Bulthaup köket kostar nog en mille eller så, hade blivit förvånad ifall det är folierad spånskiva för dom pengarna. Men jag säger inte att det inte är så
 
Härlig villa. Om än inte i min stil men jag vet och kan förstå att många uppskattar den.
Man se som sagt tydligt att den är en mer påkostad arkitektritad villa.

Fråga till er som känner staden bättre, är det lite av motsvarigheten till tex Stockholms Djursholm?
Dyraste området?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Härlig villa. Om än inte i min stil men jag vet och kan förstå att många uppskattar den.
Man se som sagt tydligt att den är en mer påkostad arkitektritad villa.

Fråga till er som känner staden bättre, är det lite av motsvarigheten till tex Stockholms Djursholm?
Dyraste området?
Ja Tågaborg är ett de absolut dyraste områdena, framfört allt denna gata och tvärgatorna. Kan möjligen toppas av norra Drottninggatan/Strandvägen och norrut med direkta lägen längst Öresund.
 
  • Gilla
denwurm
  • Laddar…
Stilrena och behagliga materialval och urläckert trägolv med extremt breda plankor. Lite kalt och opersonligt månne men det är ju brukligt vid husförsäljning.

Håller med föregående inlägg om att det är något med trappan som är förvånansvärt iögonfallande. Vet inte varför men tror det beror på den djärva och mörka fogen.

PS! 500m från havet, 100m från Pålsjö skog och HBGs minst socioekonomiskt utsatta villaområde. Inte alls min prisklass men säkerligen rimligt för målgruppen.
 
  • Gilla
jaronsso
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är nåt med den där trappen som fångar mig.......

Plywood ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.