mr.Ola mr.Ola skrev:
Eh.. Jo dom.. Dom som är grå ska det gå ström i.. Och data! I några i mitten, en kanske kan det få gå en cat 6 i. Du ser den i mitten, den är det nog! :thinking:
Elektrisk installation med numrerade kablar och dragfjäder på en vägg under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handstilade anteckningar på en bit papp som lister kablar numrerade 1:1 till 12:1 för olika elinstallationer i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tog faktiskt någon timme men jag har numrerat alla och även dubbelkollat dom med dragfjäder och det finns inga oklarheter på den väggen!
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Jag har även trådat om merparten av alla uttag och brytare i den befintliga infällda installationen i källaren. Kan meddela att det gick helvetets trögt att få nya trådar genom den gamla vattenslangen som användes som elrör i källargolvet.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Här är historien om en lysknapp som var särskilt besvärlig.
Person håller en burk öl medan renoveringsarbete syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gång för mycket länge sedan när jag lossade en lysknapp för att kunna putsa väggen nere i källaren så gjorde jag en märklig upptäkt.
Elledningar synliga genom öppning i vägg där en elektrisk dosa med röranslutningar och kabel varit problematisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag upptäckte att sladdarna som gick till lampknappen var alldeles för tunna.
-Nej det här går verkligen inte för sig sa jag då.
- Verkligen inte! instämde hustrun.
I detta samförstånd bestämde vi då att en vacker dag så ska det här åtgärdas.
..Denna dagen var igår!
Jag lossade så lysknappen och knöt på nya trådar i de gamla, föga anade jag att storleken hade avgörande betydelse i det här fallet.
Efter att ha dragit igenom ca 1,3 meter så tog det stopp, inte sådär lagom stopp utan jävlarts tvärstopp!
Eftersom tråden jag knytit var tunn och jag var jättestark så kom det sig ganska snart att knuten brast och jag stod på stegen med den jättetunna kabeln i handen medans den normföljande FK'n som användes tvärt var kvar i röret.
Händig och välutrustad som jag också är så tog jag fram delar av min utrustning,
En röra av elektriska ledningar, dragfjädrar och verktyg på golvet runt en stege under en reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en dragfjäder i nylon.
Med ett först försiktigt stötande med denna i det ena hålet, vilket visade sig vara fruktlöst övergick jag till ett våldsamt stötande i de båda hålen som tillhörde installationen.
..Men utan resultat!
Frustrerad över detta tog jag fram trotjänaren och farsarvet.
En bunt med svart dragfjäder och en bruten tunn kabel på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal dragfjäder i fjäderstål. Sällan har denna förlorat en sådan dust som beskrivits ovan men nån gång skall vara den första även för det. Ursinnigt stötande inser jag att det är stopp även för denna fjäder.
Nu kommer rörmokarens tryckluft väl till pass. Med tryckluft blåser jag in i röret och blir mäkta förvånad när ett litet dammoln pyser ut i de skruvhål som jag borrat för rörklammer i källartaket!
Stolt över min upptäckt tar jag fram betongborren, avlägsnar pluggen och vidgar hålet med maskinkraft.
Elledningar i plastkanal med skadad betongvägg där en renoveringsprocess pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men min förvåning ser inga gränser när det fortfarande inte går att föra igenom någon dragfjäder. Inte heller går det att blåsa igenom någon tunn tråd heller.. Hade jag inte själv dragit ut trådarna så hade jag inte trott att det var samma rör.
Öppning i vägghörn som avslöjar rör och kablar, renoveringsarbete efter elproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men efter lite mera bök kommer jag fram till att skadan måste sitta i böjen mellan vägg o tak.
Jag börjar så att bila upp väggen med hjälp av batterimaskinen, lätt eftersom det är lättbetong och där en gammal ventilation har varit. Jag behöver inte ens förstöra putsen tänker jag..
Uppbruten vägg med synliga kablar och rör där en renovering av elinstallationen pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag bilar å bilar tills maskinen knappt räcker fram längre men först när jag med långborr borrat mig genom valvet till ovanvåningen så hittar jag rätt..
Borrat hål i betongvägg med synliga elektriska kablar och röret fyllt av betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med detta som styrhål kan jag så småningom bila fram röret uppifrån.
Det visar sig att en rörskarv inte slutit tätt så röret delvis var fyllt av betong från husets födelse.
Ventilationsrör och kablar under renovering i ett husbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar sticker ut ur en sliten betongvägg under en renovering, med synliga brister och stenigt byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ventilationsrör ovanför en uppbilad betongvägg, där elektriska kabelrör sticker fram i en trasig rörmanschett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elrör i en betongvägg med skadade delar och synlig sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag renkapar ändarna och trär över en 20mm slang som jag slitsat i ändarna. Denna spänner jag åt med lite najtråd för att den ska hållas fast när så dragfjädern ska passera.
En öppen vägg med utsatt elinstallation och kablar, bredvid en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med öppen installationsdosa där nya tjockare kablar har installerats bredvid tunnare gamla kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med öppen elektrisk dosa och utstickande kablar, reflekterad spegelbild av en person som fixar med installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och fjädern? Ja fjädern, den passerar nu med både lätthet och fart. Stolt över min insats så, drar jag nu inte i bara TVÅ utan FEM fina trådar så att jag är förberedd på all sorts belysning som kan tänkas behövas i rummet..
Ca 5 timmar tog det i gott tempo, hoppas att läsningen av detta var värd sina 5 minuter! :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
muraren2 och 28 till
  • Laddar…
Burgenfels väcker sherlocken i dig! Eller hur va det reklamen gick:geek: skit samma
Snyggt jobbar
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Skärmdump av väderprognos visar snövarning och temperaturer i Jokkmokk, Norrbotten med kommande snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu hotar man tydligen med att vinten kommer. Bäst att fylla igen diket som fibern lades ner i..
Röd stuga med utspridd 0-18 stenmaterial vid grävd fiberdike nära hus och släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusad yta framför hus med 0-18 stenmaterial där fiberkabel lagts, omgiven av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev rätt fint med nå 0-18 stenmaterial på..
Diket där fiberkabeln lagts fylls igen med 0-18 stenmaterial nära rödmålad stuga, bakom finns leksaker och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd yta fylld med 0-18 stenmaterial vid trätrappa och stenlagd gångväg, nära röd husvägg och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även runt bron passar jag på att sätta tillbaka stenarna.
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Det var inga tomma hot..
Röd stuga med vita knutar täckt av snö, med en lövhög, uteleksaker och byggmaterial i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det var inga tomma hot..
[bild]
De säger 3 dm i kustlandet. Det där ser ut att bara vara förpudret. :D
 
Appendix Appendix skrev:
De säger 3 dm i kustlandet. Det där ser ut att bara vara förpudret. :D
Det är det också. Men jag åker till Paltriket ikväll så då får jag facit!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Idag justeras golvreglar och kompletteras även så att det sista Golvreglarna å ventilationen kommer på plats. Sen är det bara att rulla ut golvvärmen tillsammans med golvspånet.
Golv i renovering med exponerade reglar och ventilationsslang, redo för golvvärme och golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..och vet ni vad, det här är det sista att lägga igen förutom en liten liten bit inne i ena sovrummet. Sen är alla golv på plats! :D
 
  • Gilla
  • Älska
Byggdjuret och 7 till
  • Laddar…
Fybubblan vilket jobb ni/du gör! Otroligt roligt att se alla bilder och följa utvecklingen! Precis sträckläst hela tråden, gjorde gott för inspirationen i mitt eget husletande :D Lycka till med resten!!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
S SamuelUlv skrev:
Fybubblan vilket jobb ni/du gör! Otroligt roligt att se alla bilder och följa utvecklingen! Precis sträckläst hela tråden, gjorde gott för inspirationen i mitt eget husletande :D Lycka till med resten!!
Tack för uppmuntrande tillrop! :D
Det gör att det blir roligare att uppdatera!
 
  • Gilla
David Göransson
  • Laddar…
Bor ni i källaren eller har ni inte flyttat in än?
Du har jobbat på rätt bra i ett år nu!!

//AA
 
S saiter skrev:
Bor ni i källaren eller har ni inte flyttat in än?
Du har jobbat på rätt bra i ett år nu!!

//AA
Vi bor kvar i lägenheten som vi hade innan vi köpte huset.
..och tur är ju det med tanke på husrepets magnitud.. Hade ju bara tänkt öppna några golv och lägga i lite golvvärme! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
saiter och 3 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vi bor kvar i lägenheten som vi hade innan vi köpte huset.
..och tur är ju det med tanke på husrepets magnitud.. Hade ju bara tänkt öppna några golv och lägga i lite golvvärme! :crysmile:
Nu är det höst. Är planen flyttad till innan jul? :crysmile::oops:(y)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nu är det höst. Är planen flyttad till innan jul? :crysmile::oops:(y)
Ja fast det är ju med ett års försening såatte.. :crysmile:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.