danniee skrev:
Trivs på det stora hela bra i vår nya lägenhet. Nyproduktion så inte överdrivet lyhört, men igår morse fick grannen för sig att möblera om/renovera i sovrummet ovanför mitt kl 07 på morgonen! :mad: Inte ok!! Alltså, hur f*n tänker man där egentligen? Varför är människor så hänsynslösa och skiter i sina grannar?

Sen kan deras barn banka rätt rejält i golvet också ibland. Har vaknat av det några gånger, men men. Barn är ju barn så om det händer någon gång ibland, det får man ändå leva med anser jag nog.

Är fortfarande lite småsugen på att flytta till hus, men tvekar inför allt jobb man ställs inför och sen är jag inte övertygad om att situationen med grannar är garanterad att vara löst efter allt man läst här :rolleyes:
Fast klockan 7 är väl ingen konstig tid? Hade det varit hantverkare jobbar de ju 7-16. Det är du som sover för länge :p
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
danniee skrev:
Trivs på det stora hela bra i vår nya lägenhet. Nyproduktion så inte överdrivet lyhört, men igår morse fick grannen för sig att möblera om/renovera i sovrummet ovanför mitt kl 07 på morgonen! :mad: Inte ok!! Alltså, hur f*n tänker man där egentligen? Varför är människor så hänsynslösa och skiter i sina grannar?

Sen kan deras barn banka rätt rejält i golvet också ibland. Har vaknat av det några gånger, men men. Barn är ju barn så om det händer någon gång ibland, det får man ändå leva med anser jag nog.

Är fortfarande lite småsugen på att flytta till hus, men tvekar inför allt jobb man ställs inför och sen är jag inte övertygad om att situationen med grannar är garanterad att vara löst efter allt man läst här :rolleyes:
Klockan 7! Ja bor du i villakvarter så tror jag ingen reagerar på om du drar igång en cirkelsåg vid den tiden.. det får man nog leva med även om du bor i hus. Jag hade inte reagerat alls på det.
 
  • Gilla
  • Wow
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
A
F falkn skrev:
Fast klockan 7 är väl ingen konstig tid? Hade det varit hantverkare jobbar de ju 7-16. Det är du som sover för länge :p
Jävla driftiga hantverkare, hatar dom!! :crysmile: Nä men, tror inte det var hantverkare involverade. De fick bara för sig att börja renovera kl 07. Känns inte helt schysst tycker jag. Hade själv inte gjort det så tidigt av hänsyn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A
V Villa1949 skrev:
Klockan 7! Ja bor du i villakvarter så tror jag ingen reagerar på om du drar igång en cirkelsåg vid den tiden.. det får man nog leva med även om du bor i hus. Jag hade inte reagerat alls på det.
Herregud haha. Känner mig kränkt som kvällsmänniska :geek::crysmile:
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Marrebygg1 Marrebygg1 skrev:
Grannar ja... Jag har något att skriva om den saken.

Senast hade vissa av dem problem med att min gamla bil stod i garaget (jag tvingades beställa hämtning av skrotfirma). Tydligen var just MIN bil en riktig guldgruva för möss. inte plastpåsar, gamla kartonger eller annan skit i garaget utan tydligen bara just min gamla bil. Det finns tydligen mycket gott att äta för möss i motorrummet enligt hyresvärden. Ja det kan jag köpa. Så.

Någon placerade raskt ut musfällor men då endast runt min bil. Ingen annanstans. Och det är ett stort garage med plats för 3 bilar. Och som sagt en del annat skräp.
Alla musfällor var dagen jag skaffade iväg bilen tomma, med ostbit kvar.

Man kan ju säkert tycka att jag överdriver. Ja det kunde säkert stämt om det inte hade legat andra saker bakom. Som att vissa grannar vill ha mitt garage och nog allra helst slippa mig helt, de gillar mig inte. Och ja...det är väl ömsesidigt.

Som t ex X som stört mig otaliga gånger med hög musik sent på vardagskvällar, som tagit min tvätt-tid 4-5 ggr (för att jag sagt till honom efter 2:a gången det hände). Som t o m strukit över min tvätt-tid i bokningslistan. Samma person roade sig också i somras med att trycka in soppåsar med tomma ölburkar under (min nu bortforslade) bil i garaget samt att förvara sina vinterdäck på MIN garagesida (finns inga väggar i garaget). Sedan har han väl dragit en snyfthistoria om hur hans jävla bil drabbas av att min bil drar möss för en annan granne , Z, (som f ö förpestar luften med cigarettrök så fort jag öppnar balkongen) som givetvis sympatiserar med X och också vill ha ut den "jobbiga käringen". Mest för att jag säger vad jag tycker.

Z är irriterande på sitt sätt, han tror att HAN äger huset. En gång så han till mig att jag skulle vara försiktig med vad jag sade inne i min lägenhet eftersom "huset är så lyhört och man hör vad som sägs genom de gamla ytterdörrarna"!! Hans familj tar upp stor del av trädgården eftersom de tycker att de har rätt till det eftersom de sköter om den. Vi andra hyresgäster skall helst inte uppehålla oss där enl Z. Hans familj får ställa bilar på gården men inte vi andra och i så fall endast med Z:s godkännande. Dagen jag flyttade in fick jag inte ställa mig på gården heller...

Ja och hyresvärden låter både X o Z hållas. Det är jag som är den svåra och jobbiga... usch vad långt inlägget blev...
Läge att se sig om efter annat boende tycker jag det låter som. Känner verkligen med dig. Men, ingen idé att strida mot dessa X & Z. Flytta!
Trevlig helg
 
  • Gilla
Marrebygg1
  • Laddar…
roger2011 roger2011 skrev:
Läge att se sig om efter annat boende tycker jag det låter som. Känner verkligen med dig. Men, ingen idé att strida mot dessa X & Z. Flytta!
Trevlig helg
Ja, jag inser det men ville inte ge mig. Därför jag varit kvar men jag vill verkligen iväg nu. Tack detsamma!
 
T Trunk skrev:
Ibland har de en lampa som lyser in i vårt vardagsrum på nätterna...

Observera att jag inte tycker det här är jobbigt för fem öre utan det är mer ett kvitto på att jag har väldigt bra grannar. För knappt något oväsen och har aldrig varit till något problem. Har visserligen knappt pratat med folket så det kanske beror på det.

Sista lägenheten jag bodde i hade grannarna under en långt gången kol (gissar jag) så varenda morgon behövde de hosta upp lungorna för att kunna överleva en dag till. Det i sig är väl inget jätteproblem för mig, men problemet är att de gjorde det varenda jävla morgon klockan 07:00, ute på sin balkong som är direkt under vårt sovrum. Samtidigt som tanten halvskrek i telefonen, även det varenda morgon. Som ett sista ”fuck you” kedjerökte tanten även två-tre cigaretter där hon satt.
Att sova med öppet fönster inden lägenheten var alltså ett no-no.

Hennes karl var inte mycket bättre, när han skulle gå ut för att köpa cigaretter så tända han sin cigg utanför sin dörr i trappuppgången. Han väntade alltså inte ens tjugo sekunder tills han kom utomhus. Jävla tomtar bägge två.

En annan granne i samma trappuppgång var i alla fall ingen rökare men en dag när vi kom hem stod det två stora polisbilar utanför och i trappuppgången möttes vi av poliser med automatvapnen redo. Grannen hade tydligen gått runt och hotat folk med kniv.
Detta med rökare; Grannarna under mig kedjeröker konstant, så mycket att det ligger en dimma runt huset och att gå ut och vistas på sin balkong är lika med gaskammare. Jag har en fin utsikt ut över skog och mark men vill p g a rökstanken inte använda balkongen. Äta eller fika därute går inte. Har försökt så jag vet. Jag pratade med den värsta och han sa bara: "jag ska ha det i åtanke"... hahaha, han skiter i det... Rökare fattar inte att cigarettlukt är lika med skitlukt för icke rökare. Nästa gång jag flyttar kommer jag att kräva rökfritt!!
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Marrebygg1 Marrebygg1 skrev:
Grannar ja... Jag har något att skriva om den saken.

Senast hade vissa av dem problem med att min gamla bil stod i garaget (jag tvingades beställa hämtning av skrotfirma). Tydligen var just MIN bil en riktig guldgruva för möss. inte plastpåsar, gamla kartonger eller annan skit i garaget utan tydligen bara just min gamla bil. Det finns tydligen mycket gott att äta för möss i motorrummet enligt hyresvärden. Ja det kan jag köpa. Så.

Någon placerade raskt ut musfällor men då endast runt min bil. Ingen annanstans. Och det är ett stort garage med plats för 3 bilar. Och som sagt en del annat skräp.
Alla musfällor var dagen jag skaffade iväg bilen tomma, med ostbit kvar.

Man kan ju säkert tycka att jag överdriver. Ja det kunde säkert stämt om det inte hade legat andra saker bakom. Som att vissa grannar vill ha mitt garage och nog allra helst slippa mig helt, de gillar mig inte. Och ja...det är väl ömsesidigt.

Som t ex X som stört mig otaliga gånger med hög musik sent på vardagskvällar, som tagit min tvätt-tid 4-5 ggr (för att jag sagt till honom efter 2:a gången det hände). Som t o m strukit över min tvätt-tid i bokningslistan. Samma person roade sig också i somras med att trycka in soppåsar med tomma ölburkar under (min nu bortforslade) bil i garaget samt att förvara sina vinterdäck på MIN garagesida (finns inga väggar i garaget). Sedan har han väl dragit en snyfthistoria om hur hans jävla bil drabbas av att min bil drar möss för en annan granne , Z, (som f ö förpestar luften med cigarettrök så fort jag öppnar balkongen) som givetvis sympatiserar med X och också vill ha ut den "jobbiga käringen". Mest för att jag säger vad jag tycker.

Z är irriterande på sitt sätt, han tror att HAN äger huset. En gång så han till mig att jag skulle vara försiktig med vad jag sade inne i min lägenhet eftersom "huset är så lyhört och man hör vad som sägs genom de gamla ytterdörrarna"!! Hans familj tar upp stor del av trädgården eftersom de tycker att de har rätt till det eftersom de sköter om den. Vi andra hyresgäster skall helst inte uppehålla oss där enl Z. Hans familj får ställa bilar på gården men inte vi andra och i så fall endast med Z:s godkännande. Dagen jag flyttade in fick jag inte ställa mig på gården heller...

Ja och hyresvärden låter både X o Z hållas. Det är jag som är den svåra och jobbiga... usch vad långt inlägget blev...
Ett gott råd flytta där i från.Blir inte bättte.
 
  • Gilla
Marrebygg1
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Ett gott råd flytta där i från.Blir inte bättte.
Har insett det till slut även om jag skulle kunna strida för min sak ännu en tid. Men det är ju så, dumt att lägga energi på det. Hyresvärden har valt att lyssna på dem och inte på mig. Jag tröstar mig med att jag kommer att må bättre när jag kommer därifrån.
 
Bästa vi gjorde var att flytta.Slippa ett psykfall till granne.Har bra grannar nu
 
  • Gilla
Marrebygg1
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Bästa vi gjorde var att flytta.Slippa ett psykfall till granne.Har bra grannar nu



Vad menas med psykfall till granne?
En som har ett ohyfsat elakt beteende?
Eller en som är psykiskt sjuk?

Undrar för jag har en psykiskt sjuk granne som jag inte stör mig på. Men det kanske är något man ska göra??

Om jag nu måste störa mig på henne:
De stör att hon vinglar pga mediciner som gör henne yr. Tänk om hon trillar och ja måste hjälpa till!
Att hon gråter på sin altan så vi alla ser de
Och att hon nästan varje morgon skriker ur sig sin smärta och oftast inte tänker på att stänga sitt fönster innan hon börjar skrika

Men mestadels stör jag mig på Bob som jag nämnt tidigare, och han är inte psykisk sjuk vad jag vet. Men om psykfall är en benämning på någon elak och ohyffsad så stämmer han bra in där :)
 
Ber om ursäkt ifall det var hård ton. Bara blev så då jag bara för en timme sedan såg att några gick överdrivet långa omvägar förbi henne utanför som om de vore smittsamt.
Men jag är ju ny i byn så hon kanske inte alls är så trevlig och hjälpsam som jag fått för mig när vi setts.
 
Jag Tror man får lov att anta att när "psykfall" nämns på forum om vad man oftast stör sig på hos grannar så är det troligtvis inte direkt kopplat till deras medicinska psykiska tillstånd. Åtminstone handlar det nog oftare om ni någon som beter sig , i betraktarens öga, lite dumt och utan reson.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T timmerhuset_78 skrev:
Jag Tror man får lov att anta att när "psykfall" nämns på forum om vad man oftast stör sig på hos grannar så är det troligtvis inte direkt kopplat till deras medicinska psykiska tillstånd. Åtminstone handlar det nog oftare om ni någon som beter sig , i betraktarens öga, lite dumt och utan reson.
Ja det är nog så. Men synd ändå med risk för att hamna i politik så kan ju den benämningen försämra trivseln och säkerheten i området om någon råkar anta att en psykiskt sjuk är lika ohyfsad som ett psykfall. Villaägare behöver väl ändå lita på varandra när det tex är främmande bilar på området osv.
 
Anonymiserad 52827 skrev:
Jag bor inte i hus, men har ändå liksom majoriteten av befolkningen haft grannar jag stört mig på. I vår tidigare lägenhet, som var toppen vill jag tillägga, så hade vi en granne som gick ut på balkongen ungefär varje halvtimme från kl 15-18 och 23-04 för att röka och prata i telefon. Oerhört störande och kunde inte använda sovrummet eftersom det stank rök. Påpekade detta flera gånger, både direkt till grannen och föreningen men rökare har ju sina rättigheter :rolleyes:

Sen flyttade vi till radhus där det visade sig att vi hade grannarna från helvetet. Det enda sättet jag kan beskriva dom på är white trash. Musik på maxvolym från fre em till sön kväll. Fester, konstant grillning och ”hinka bira” med polare :rolleyes: Musiksmaken var dessutom skit. Lärde mig deras playlist efter några dagar redan och kunde utan problem sjunga med i stämmor. Nåja, hur som helst. Slutade med att jag ruttnade och tillkallade polis efter att de fullständigt ignorerant alla mina vädjanden om att visa lite hänsyn. Grannen i fråga är full och dum och blir tagen av polisen :crysmile: Antar att soc blev inblandade då barn fanns med i bilden.

Förvånandsvärt nog var detta inget socialt dåligt område. Tvärtom. Antar att de bott i sitt hus sedan långt innan värdestegringen.

Läxan man lärt sig? Kolla ALLTID upp vilka grannarna är och utgå inte bara ifrån att det är civiliserade människor för att det är ett lite finare familjeområde. Hade faktiskt räckt att jag mött denna granne en gång för att förstå varför säljarna flydde.

Hur som helst flyttade vi senare tillbaka till lägenhet vilket vi inte ångrat en sekund. Trivs väldigt bra förutom att man får stå ut med röklukt någon gång (inte alls så farligt som i förra boendet) och grannbarn som springer fram och tillbaka kl 07 på morgonen - även på helger. Även detta går att leva med.

Snart flyttar vi igen till en stor nyproducerad lägenhet så jag får be om att återkomma med vad jag kommer störa mig på där :crysmile:

Fram tills dess, låta mig höra era grannstories! :surprised:
låter mer som du stör dig på folk som lever?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.