Eftersom de använder högtryckstvätten så ofta och det är "en massa" fordon funderar jag på om det möjligen är så att de kör motocross, enduro eller något liknande? Om så är fallet använder de troligen inga tvättmedel utan enbart högtryckstvätten för att få bort lera och div andra kletigheter från banan eller skogen :)
 
Hade jag en granne som tvättade bilar/motorfordon dagligen, inte bara sina egna utan även andras, så skulle jag också bli irriterad, och jag är inte speciellt lättirriterad. Irritationen skulle ha olika anledningar, och av olika magnituder.

Är det så att det är ett villaområde med asfalterade gator/uppfarter och med dagvattenbrunnar så är det väl självklart att miljön påverkas negativt då punktbelastningen blir stor på detta område. Med tvättvattnet så följer en hel del skit med ned i systemet som rinner ofiltrerat rakt ut i kretsloppet.

Vad gäller miljön så är alla bidrag till en bättre sådan enbart av tillgodo.
 
Cujo Cujo skrev:
Besatta!?
Så länge det inte dräller av "objekt" (läs: vrak) på tomten, så handlar det nog om ett vanligt, sunt, motorintresse. För den som saknar "intresse" är det dock oftast helt omöjligt att förklara vad lockelsen är. En av de bättre liknelserna är dock en slogan ifrån Cadillac: "If you turn your car on, does it return the favour?"





Om jag hade en bil som jag var rädd om, skulle jag aldrig kunna tänka mig att repa den i en s k automattvätt! Inte heller skulle jag repa den i en tvätthall med återvunnet (läs: skitigt) vatten. Vatten som dessutom på vintern förvandlas till saltsyra pga allt vägsalt som inte avskiljs...

"Men min bil har inga repor, och jag använder alltid automattvätt."
Ledsen, men då är garanterat hela din lack full av tvättrepor. Dvs små spindelvävstunna linjer (=repor), i bästa fall. Du har antagligen några "riktiga" repor också... Titta på lacken en solig dag. Kan du fortfarande inte se dem, så be en lack-rekondare att visa dig.

Tyvärr så finns det idag inget seriöst alternativ till att tvätta sin bil själv, hemma, om man bryr sig om hur lacken faktiskt ser ut, och inte bara om den är ren... Inte ens om du lämnar in bilen hos en firma för "handtvätt" kan du räkna med att få tillbaks bilen repfri.




Det beror med stor sannolikhet på att många, inkl mig själv, känner att problemet egentligen är en överkänslig/gnällig/grinig (välj själv!) granne, med för mycket fritid, som gör en höna av en fjäder...

/
Hm det finns inga kommersiella anläggningar idag som är befriade från att ha eget reningsverk. Det inkluderar alla aktörer även bilrekondare. Om du tror att renat vatten på gör det själv stationer innehåller grus och småsten så är du ute och cyklar. Tror du på fullt allvar att dessa aktörer skulle riskera sin verksamhet med att repa kundernas bilar? Likaså gäller det moderna automattvättar som har ett väldigt skonsamt tryck på borstar samt material som i många fall är bättre än dina egna tvättsvampar och 12 liter i hinken! För du har väl olika tvättsvampar/ hinkar och kastar den som hämnat på marken?
Det är och förblir ett oskick att tvätta sin bil på garageuppfarten och låta tvättvattnet rinna ut på gatan. Inte försvarligt att vara så ignorant mot sådana självklara saker.
 
Tvätta bilar hela dagen lång är det nog få personer som orkar med. Då bedriver du antagligen någon form av affärsrörelse och det är väl tveksamt i ett tättbebyggt villaområde? Dock finns det mängder med youtubers som tvättar bilar på sin egen garageuppfart som en affärsrörelse, det är väl ett gränsfall kan jag tycka. Givetvis står man inte med en vrålande högtryckstvätt 21 på kvällen, där gäller väl samma sunda förnuft som för gräsklippare, lövblåsar och annat.

Tvättvattnet tar man enkelt hand om med ett dräneringsgaller som gräns mot gatan, allt vatten (blir inte speciellt mycket från en högtryckstvätt) rinner ner i gallret innan det rinner ut på gatan. Så har jag anlagt vår tomt, enkelt och bra. Tvättar bilen ca 1 gång i veckan. Händer att jag tvättar andras bilar också om tid finnes.

/S
 
Vi får hoppas grannen flyttat eller tröttnat på att tvätta efter 11 år....
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.