Mörkt vindutrymme med isolering på golvet och vita kablar som löper längs träbjälkar, ingen transformator synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vacker ringklocka från femtiotalet som inte längre fungerar. Har bytt ut tryckknappen på fasaden. När man trycker på ringklockan så skjuts pistongen ut men inte tillräckligt långt för att ge något ljud. Multimeter säger ca 10-14 volt vilket kanske är lite. Borde finnas en transformator. Klättrade upp på vinden för att leta en transformator men det finns ingen.
Där de vita kablarna sitter är märkta HD och KD sen den tredje med röd kabel är märkt Trans.
Vad kan ha skett? Den fungerade för några månader sedan.
 
  • Person håller en öppen gammal ringklocka från 50-talet med synliga komponenter och en utstickande pistong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en äldre ringklocka med vita och röda kablar samt märkningen HD, KD och Trans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av en öppnad 1950-tals ringklocka med guldton; synliga komponenter och trådar, men ingen transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B Brandenburg skrev:
Borde finnas en transformator.
B Brandenburg skrev:
tredje med röd kabel är märkt Trans.
Välkommen till forumet! Helt klart har du en transformator någonstans. Du får försöka följa den röda kabeln som borde gå till transformatorn. Jag gissar att den sitter vid elcentralen.

B Brandenburg skrev:
När man trycker på ringklockan så skjuts pistongen ut men inte tillräckligt långt för att ge något ljud.
Det är inte bara så enkelt att mekaniken börjat kärva? Kanske räcker med rengöring och lite uppsmörjning.
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
Om det är så att fjärdarna trycker ut pistongen och magnetspolen ”laddar den” så kan det ju vara en gammal skadad fjäder som är problemet.
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
Orkar den "Donga" om du kortsluter mellan de 2 vita ledarna ? Kan ju vara dålig kontakt vid transformatorn eller kanske troligare i tryckknappen vid ytterdörren.
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Orkar den "Donga" om du kortsluter mellan de 2 vita ledarna ? Kan ju vara dålig kontakt vid transformatorn eller kanske troligare i tryckknappen vid ytterdörren.
Nej när jag kortsluter kablarna från baksidan på den nya ringklockeknappen utomhus så blir det en gnista bara.
 
elpaco elpaco skrev:
Om det är så att fjärdarna trycker ut pistongen och magnetspolen ”laddar den” så kan det ju vara en gammal skadad fjäder som är problemet.
Ja det tänkte jag med men fjädrarna verkar ok.
 
  • Gilla
clien
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Välkommen till forumet! Helt klart har du en transformator någonstans. Du får försöka följa den röda kabeln som borde gå till transformatorn. Jag gissar att den sitter vid elcentralen.

Det är inte bara så enkelt att mekaniken börjat kärva? Kanske räcker med rengöring och lite uppsmörjning.
Bör icke smörjas är stansat på själva lådan där man kopplar in elen.
 
Skall det inte vara batteri till den?
 
B Brandenburg skrev:
Bör icke smörjas är stansat på själva lådan där man kopplar in elen.
Men rör sig det som ska röra sig lätt? Mekaniken kan ju ha "beckat" igen.
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Välkommen till forumet! Helt klart har du en transformator någonstans. Du får försöka följa den röda kabeln som borde gå till transformatorn. Jag gissar att den sitter vid elcentralen.

det finns ingen transformator vid elskåpet. Inte heller på vinden. Den röda kabeln går ingenstans förutom inne i ringklockan men var inte inkopplad när jag öppnade den.

Det är inte bara så enkelt att mekaniken börjat kärva? Kanske räcker med rengöring och lite uppsmörjning.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Skall det inte vara batteri till den?
Nej den är kopplad direkt på el.
 
B Brandenburg skrev:
Nej när jag kortsluter kablarna från baksidan på den nya ringklockeknappen utomhus så blir det en gnista bara.
Går inte den vita 2- ledaren till tryckknappen vid dörren? Om den gör det, så kan du ju prova med att kortsluta mellan dessa direkt på ringklockan, för att se om den då fungerar.
Man ser också bara en röd tråd för strömförsörjningen - hur kopplas den andra polen in ?
Hur många ledare har du bakom den nya ringklockeknappen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Går inte den vita 2- ledaren till tryckknappen vid dörren? Om den gör det, så kan du ju prova med att kortsluta mellan dessa direkt på ringklockan, för att se om den då fungerar.
Man ser också bara en röd tråd för strömförsörjningen - hur kopplas den andra polen in ?
Hur många ledare har du bakom den nya ringklockeknappen?
Ja, strömförsörjningen kommer genom de två vita kablarna. Mätte upp det till 14 volt. Dock händer det inget när jag korssluter dessa.
Den röda kabeln går ingenstans.
Bakom den nya ringklockan är det bara två kablar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men rör sig det som ska röra sig lätt? Mekaniken kan ju ha "beckat" igen.
Tja den rör sig men det skulle kunna gå snabbare. Men vad gör man då om det ej ska smörjas?
 
Elcentral utan transformator i skåp med säkringar och mätare, omgivet av köksartiklar och porslin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen transformator tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.