windestal
pacman42 pacman42 skrev:
En lite dyrare lösning kan man läsa om här:
- [länk]

Lite overkill med SMS kanske?
Men elstöten är ju en bra idé...
Kul att få 5100 SMS
 
  • Gilla
  • Haha
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Mjölsered Mjölsered skrev:
Bra idé. Kanske kan koppla det på luftan till avloppet. Då får de mat på mållinjen. :)
Den hade jag inte tänkt på, det är ju en ännu bättre idé!
 
useless useless skrev:
Det står att man inte får fylla hinken med vatten. Är det ok om den är halvfull? :thinking:
Bäst är att fylla med några liter jordnötsolja, doften fungerar som bete (och är inte vatten ;) )
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Kanske formalin istället, luktar en aning sött och man behöver inte fundera över att det skall börja lukta ruttet som det kan göra om man har döda djur och växter i vatten. Sedan kan man ju ställa ut mössen i en glasburk i bokhyllan efteråt också... :crysmile:
 
  • Gilla
Mjölsered
  • Laddar…
P
Mjölsered Mjölsered skrev:
Hej.
I vintras fick vi möss på vinden som bygger gångar i lösullen, hur tar jag bort dem. Har andra husdjur så.... elektroniska ljud fungerar inte. Svårt att se på bilderna men ni förstår problemet.
Vi har samma typ av isolering som du har, varje höst hör vi musen/mössen på ungefär samma ställen på innertaket så dom följer nog samma gångar som deras företrädare har byggt året innan pg a doftspår.

Denna gång tror jag katterna tog mususlingen ute på gården då jag hittade en utanför sen har vi inte hört mer. Men vi har samma bekymmer i uthuset (isolerad verkstad) samt i gästhuset.

Kör med topostop e250 ultraljud på vinden i huvudhuset sen förra året och haft påhälsning 1 gång så vitt jag vet, du kan ha elektroniska skrämmor även om du har katt/hund sålänge du kör på dom ohörbara frekvenserna och skillnaden mot mössen är försumbar enligt tillverkaren.

Vi har också musband i metall mellan liggande panelen och utegipset, men vi har ett fusktimmerhus med timmerknutar som sticker ut 2 decimeter från grund till takfot på varje knut... och vid närmare inspektion tycker jag mig kunna se krafsspår hela vägen upp till takfoten, för på vinden ser man ett passagehål intill varje knut på huset i isoleringen.

Funderar på att sätta musband utvändigt på timmerknutarna så slipper dom agera stege åt mössen eftersom jag tror dom tar sig upp från utsidan!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Notera att man inte får ha vätska i hinken om lösningen skall vara godkänd. Det är tydligen bättre att mössen svälter ihjäl om man är borta ett par dagar.
En hink utan vätska är meningslös, jag har själv sett en mus hoppa ur en tom vattentunna som var 60 cm hög. Det var imponerande, borde vara typ 30 gånger sin egen höjd (dessutom från stillastående)
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Mjölsered Mjölsered skrev:
Vi har mustätning under fasadbräden men.... jag tror de jävlar klättrar på utsidan. Spannen är bra. Kan man ha glykol i den?
Ja, glykol hindrar frysning och lockar till sig möss pga den ngt söta lukten. Funkar bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.