Funderar och funderar på vad vi ska ha. Plastmatta var det tänkt. Många tycker att det e trist att stoppa in det igen. Men dem e ju snyggare nuförtiden.

Vill att det ska tåla en del spill och vatten(valpkiss).
Funkar nåt annat än plastmatta utan att vara så dyrt per kvm?
 
Vi har oljat furugolv. Mattor under matbord samt framför diskbänken för att hindra det värsta spillet.

Med tanke på att vi har ett antal små barn samt diverse husdjur så tycker jag golvet står emot förvånansvärt bra! Och om man skulle vilja åtgärda det är det förhållandevis enkelt bara att rengöra ev slipa av yttersta lagret samt olja om.

Vårt hus är från trettiotalet så alla andra golvtyper kändes fel om man ville följa husets karaktär!
 
jag är inne på att lägga Forbo Marmoleum för att få ett tåligt golv. Jag vill lägga rutat i 45 grader. Nackdelen är att de färdiga rutorna är 33x33 cm, men man kanske kan dela dem i mitten för att få det snyggare.
Linoleum är ju väldigt bra golv, vaxar man det emellanåt så håller det bra mot fukt och all möjlig skit.
 
plf66 skrev:
jag är inne på att lägga Forbo Marmoleum för att få ett tåligt golv. Jag vill lägga rutat i 45 grader. Nackdelen är att de färdiga rutorna är 33x33 cm, men man kanske kan dela dem i mitten för att få det snyggare.
Linoleum är ju väldigt dåligt golv, vaxar man det emellanåt så håller det bra mot fukt och all möjlig skit.
Vad kostar marmoleum kvm?
 
plf66 skrev:
Linoleum är ju väldigt dåligt golv, vaxar man det emellanåt så håller det bra mot fukt och all möjlig skit.
:D ;D :D ;D :surprised: ::)
 
vi har allocs högtryckslaminat, alloc commercial stone, skiffer mörkgrå. Är mycket nöjda!!
 
co skrev:
:D ;D :D ;D :surprised: ::)
*L* Ja, usch vad fel det kan bli om man inte läser igenom det man skrivit. :'(
 
vi har uv oljad ek golv... alla jag pratat med tycket vi var :-? i kålat :D

men jag kan säga att vi är super nöjda... har fyra barn + en valp på 6 månader... å golvet ser fortfarande nytt ut... ca 1 år gammalt... Har inte haft några problem alls.... :)
 
Vi har klinker, mörkgrå granitkeramik i 30x60cm och det funkar kanonbra för oss.
Än vad man spiller så blir det inga fläckar och tappar man ner något så blir det inte ens ett märke i golvet.

Snyggt är det också! (Tycker vi i alla fall). :D
 
Nallis skrev:
Vad kostar marmoleum kvm?
Jag har sett ordinariepris på 379:-/kvm. Man kan säkert få det billigare. Med största sannolikhet kommer vi att lägga ett marmoleumgolv när vi nu ska göra vid vårt kök. Golvläggaren sa att skarvarna framför diskbänken bör tätas för säkerhets skull.
 
Medoxa skrev:
Jag har sett ordinariepris på 379:-/kvm. Man kan säkert få det billigare. Med största sannolikhet kommer vi att lägga ett marmoleumgolv när vi nu ska göra vid vårt kök. Golvläggaren sa att skarvarna framför diskbänken bör tätas för säkerhets skull.
sa han vad ni skulle täta det med?
 
Nallis skrev:
sa han vad ni skulle täta det med?
Jag la det inte på minnet men tänker naturligtvis fråga igen när vi ska köpa golvet. Tror bara att det handlar om en vattenfast limfog.
 
Vi bor i ett gammalt hus och köket är på c 50 kvm. Furugolv behandlat med linoljesåpa. Lättskött. skuras med kallvatten + såpa.
Vi har bara använt golvet i fyra månader så än så länge är det snyggt.
Blir förstås slitet och något gråare med åren, men vi tror att det blir snyggt också!
 
Jag tänkte bara säga, min pappa la in plastmatta i deras kök/hall, nåt furuliknande. Alla var väldigt skeptiska innan, men det blev verkligen tokbra. Det är liksom matt yta på det och väldigt naturtroget. Med strumpor på känns det som vårt oljade trägolv. Självklart syns det att det är plastmatta, men det är inte värre än att man ser att laminat inte är riktigt trägolv heller.

Alltså platsmattor är väldigt snygga nu för tiden.
 
Jag har lagt in Gummigolv i köksdelen och ekparket i resten. Gummiglovet är väldigt tåligt och kostar ca. 250kr m2.
Man limmar det själv, antingen som hel matta eller i skivor om 50x50 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.