För några dagar sedan påbörjades arbeten med att borra, spränga och gräva bort en sjuhe...kes massa sten på en tomt nära vårt hus. Man har tidigare grävt bort all jord, och hela tomten är berg, direkt under ytan, i en sluttning. Se bilder.

Många grannar i området undrade och var oroliga (Facebook-grupp), man hade inte fått någon info om att arbetet skulle börja, kunde inte se VART det sprängdes, men husen skakar og glasen klirrar i skåpen. Någon visste vilken adress det var, och informerade om att närmaste grannarna har sensorer monterade. Men många tycker att detas hus skakar lite väl mycket, och tycker att de ligger så nära att sensorer/förbesiktning/efterbesiktning borde vara aktuellt också för deras hus. Det gäller också oss. Vi har tidigare haft grannar som har behövt spränga, och då har vårt hus besiktats och haft sensor.

Finns det regler för vilka grannhus som man behöver ”involvera” när man skall spränga, pga risk för skada? T ex alla inom x meter?

Undrar också vad som är ”vanligt” när det gäller arbetstider för störande arbeten. Första dagarna började det intensiva borramdet och sprängandet kl prick 07:30. I morse började man gräva stenbumlingar kl 07:00, vilket nog väckte upp alla grannar som inte redan var vakna...
 
  • Tomt med berggrund där det pågår arbete med grävmaskin och borrigg nära bebyggelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin på en bergig tomt med avspärrning och stora stenbumlingar under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
50m har jag för mig att det behövs göras vibrationsmätningar och besiktningar.

Att börja 07.00 är vanliga hantverkartider.
 
  • Gilla
P skum och 6 till
  • Laddar…
7 eller 7.30 är normal arbetstid på vardag. Tycker du det är tidigt? ;)
 
  • Gilla
P skum och 12 till
  • Laddar…
07:00 tycker jag är liiite tidigt för de mest högljudda arbeten, ja.. (Även om jag själv är uppe och igång då). Förra veckan började man så smått med förberedelser 07:00, och väntade med borrande till 07:30 och sprängningar ca kl 08:00 - det var ju trevligare. Oh well - ljudet är inte det värsta, jag är mer orolig för möjliga skador på huset. Det är nog inga 50 meter från tomtgräns till tomtgräns. Möjligen från tomtgräns till själva huset.
 
Vad skulle avstånd tomtgräns till tomtgräns spela för roll? Det är 50m från där det sprängs till byggnad.
 
  • Gilla
Heij83 och 5 till
  • Laddar…
Det är inte tomtgräns som gäller. Det är ifrån sprängning till byggnad man mäter och har också för mig att det är 50 meter.
Gällande att börja vid 7:00 är normala arbetstider och information vet jag inte om det är ett måste utan mer bara trevligt och ett sett att inte få alla emot sig direkt på morgon.
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
För några dagar sedan påbörjades arbeten med att borra, spränga och gräva bort en sjuhe...kes massa sten på en tomt nära vårt hus. Man har tidigare grävt bort all jord, och hela tomten är berg, direkt under ytan, i en sluttning. Se bilder.

Många grannar i området undrade och var oroliga (Facebook-grupp), man hade inte fått någon info om att arbetet skulle börja, kunde inte se VART det sprängdes, men husen skakar og glasen klirrar i skåpen. Någon visste vilken adress det var, och informerade om att närmaste grannarna har sensorer monterade. Men många tycker att detas hus skakar lite väl mycket, och tycker att de ligger så nära att sensorer/förbesiktning/efterbesiktning borde vara aktuellt också för deras hus. Det gäller också oss. Vi har tidigare haft grannar som har behövt spränga, och då har vårt hus besiktats och haft sensor.

Finns det regler för vilka grannhus som man behöver ”involvera” när man skall spränga, pga risk för skada? T ex alla inom x meter?

Undrar också vad som är ”vanligt” när det gäller arbetstider för störande arbeten. Första dagarna började det intensiva borramdet och sprängandet kl prick 07:30. I morse började man gräva stenbumlingar kl 07:00, vilket nog väckte upp alla grannar som inte redan var vakna...
Det är bara att gilla läget om huset står längre bort än 50 m ....
Hänsyn är bristvara idag!
Håll koll på toalett och rör som kan brista samt ev vattenservis...
 
Lulaua Lulaua skrev:
Vad skulle avstånd tomtgräns till tomtgräns spela för roll? Det är 50m från där det sprängs till byggnad.
Nej, jag vet inte hur det skall mätas och vad som gäller, det är ju därför jag frågar. :)
Vi har mur i tomtgräns, men man kanske ändå mäter sprängning till byggnad. Testade att mäta via Google Earth, byggnad till sprängning tycker verktyget då är ca 47 meter. Men det är ju självklart inget exakt verktyg, förstår jag, tar ej hänsyn till terräng/höjdskillnader etc.
 
Redigerat:
Mur känns som om jag personligen skulle velat ha besiktad om den är närmare än 50m, kan ju uppstå sprickor och sättningar i den.
 
  • Gilla
Yom
  • Laddar…
H Hagerstrom skrev:
Det är inte tomtgräns som gäller. Det är ifrån sprängning till byggnad man mäter och har också för mig att det är 50 meter.
Gällande att börja vid 7:00 är normala arbetstider och information vet jag inte om det är ett måste utan mer bara trevligt och ett sett att inte få alla emot sig direkt på morgon.
:) Nu tror jag möjligtvis man har fått ”alla emot sig” igen (som på startdagen): Jag är själv inte hemma, men tydligen har ett av fordonen läckt ut 300 liter diesel precis i korsningen mellan vår gata, gatan det jobbas på och 2 gator till. Utryckning och sanering av brandkår, bärgning av lastbil och avspärrade gator just nu. Får parkera bort gatan, antar jag...
 
Detta är taget från minnet och rätta gärna om ni hittar fel. Innan sprängningar börjas skall det göras en riskanalys, vid riskanalysen skall man titta på grannars hus och hur de är byggda (riskkonstruktion eller om de har invändiga byggnadsdelar som riskerar ta skada), hur långt bort de befinner sig (olika avstånd på berg och lera). Vid riskanalysen sätter man gränsvärden för vibrationer. Om man vid riskanalysen kommer fram till att grannars hus riskerar att ta skada skall man göra en för och efterbesiktning, samt montera vibrationsdetektorer vid dessa byggnader. I efterhand kollar man sedan vad dessa detektorer har registrerat samt vid efterbesiktningen kontrolleras eventuella skador.

Vid era grannars sprängningar verkar det som att sensorer placerats ut och att det därav har gjorts någon slags riskanalys. Klockan 7 är en helt normal arbetstid. Naturvårdsverket har riktlinjer för buller på byggarbetsplatser i permanentbygda områden, läs gärna mer här. https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Buller/Buller-fran-byggplatser/
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det är bara att gilla läget om huset står längre bort än 50 m ....
Hänsyn är bristvara idag!
Håll koll på toalett och rör som kan brista samt ev vattenservis...
Tack, bra tips, det skall jag göra! (y)
 
  • Gilla
Magnus N Andersson
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Nu tror jag möjligtvis man har fått ”alla emot sig” igen (som på startdagen: Jag är själv inte hemma, men tydligen har ett av fordonen läckt ut 300 liter diesel precis i korsningen mellan vår gata, gatan det jobbas på och 2 gator till. Utryckning och sanering av brandkår, bärgning av lastbil och avspärrade gator just nu. Får parkera bort gatan, antar jag...
olyckor kan alltid ske, det är hur man hanterar och är förberedd som räknas enligt mig.

Tror inte de har gjort något som är fel, men inte heller mer än de måste.
 
Säger som jag brukar, ska bara skjuta sönder det närmsta huset först så tar vi ditt sen ne men vibrationer känns väldigt långt bort och när vi spränger så har vi en standard att utgå ifrån
Ex på 10m till hus och det står på berg får vi ha 70mm/s (du känner av 2mm/s) så något som känns farligt/otrevlig är till 99% inte det för ditt hus
Alla vill ha sina timmar o lön så då får en upp med tuppen
//
 
  • Gilla
Mulvaden och 3 till
  • Laddar…
Vibrationsmätarna är väl mest för att skydda sprängfirman försäkringsmässigt? Dvs blir det skador och mätarna visar under gränsvärden slipper sprängaren/försäkringsbolaget pröjsa.

Blir det skador och ingen mätning finns (där det borde gjorts) ligger nog sprängfirman risigare till angående bevisbördan.

Så mätningen är nog mer för att skydda sprängfirman än er som husägare. Sen är det så klart enklare med bevis även för husägaren OM mätarna finns OCH gränsvärdena överskridits OCH det uppstår fel på något hus.

Men finns nog andra som kan mer om det här.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.