Skåpet kan ju vara bra och det du kallade huvudsäkringar tex. Sen kanske just detta inte berör dina problem med grannen men att koppla bort lampstolpen var ju däremot helt i ordning på alla sätt. Tyvärr har ju det utvecklats till en tjafstråd med hobbyteoretiker i lagarnas (o)tjänst fullt värdig att flyttas från elforum. Därför tänkte jag det åtminstone vore intressant att se mätarplatsen och om det är något uppseendeväckande där.
 
B
GK100 GK100 skrev:
Skåpet kan ju vara bra och det du kallade huvudsäkringar tex. Sen kanske just detta inte berör dina problem med grannen men att koppla bort lampstolpen var ju däremot helt i ordning på alla sätt. Tyvärr har ju det utvecklats till en tjafstråd med hobbyteoretiker i lagarnas (o)tjänst fullt värdig att flyttas från elforum. Därför tänkte jag det åtminstone vore intressant att se mätarplatsen och om det är något uppseendeväckande där.
I inlägg 110 skrev jag igår kväll att jag var tvungen att ta en titt inne hos mig själv, och där sitter något som heter huvudbrytare, så jag trodde nog fel att huvudsäkringarna sitter i skåpet ute.

Bifogar bild på skåpet och min huvudsäkring, hoppas det kan hjälpa.
 
  • Utomhus elskåp på gräsmatta vid skymning, potentiellt innehållande huvudbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskåp för elanslutningar i en trädgård, troligen en huvudsäkring, omgiven av gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med huvudbrytare och rad av säkringar märkta Geyer, belysta i svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var ju riktigt fint och välordnat verkligen inget att försöka ändra eller ha som slagträ i något med helt andra och troligen mångbottnade grunder. Ta några fler bilder när nätägaren är där också, beroende på inredning i skåpet kan det vara både olämpligt eller helt ok att ni som har mätare där får komma åt och öppna. Det borde kunna ordnas på ett enkelt sätt oavsett om man vill och som sagt bör man ha tillgång till mätaren.

Stolplyktan lyser fint i bakgrunden också. :)
 
  • Gilla
Bocca
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skåpet kan ju vara bra och det du kallade huvudsäkringar tex. Sen kanske just detta inte berör dina problem med grannen men att koppla bort lampstolpen var ju däremot helt i ordning på alla sätt. Tyvärr har ju det utvecklats till en tjafstråd med hobbyteoretiker i lagarnas (o)tjänst fullt värdig att flyttas från elforum. Därför tänkte jag det åtminstone vore intressant att se mätarplatsen och om det är något uppseendeväckande där.
Det får ju stå för dig om du tycker så. TS har uppenbarligen mer problem med grannen och jag upplyste då om att det inte är ok att vistas på någons tomt hur mycket som helst. Jag släpper det nu.

Men TS, det ser ju ut att vara ett fräscht markkabelskåp. Jag skulle inte be att få det flyttat om inte grannen ställer till för mkt besvär. Nätägaren bör ju vilja ha betalt, både för att flytta det och för att åka och öppna skåpet. Å andra sidan kan ju både du och grannen skaffa en egen nyckel för att öppna det.
 
  • Gilla
Bocca
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
. Å andra sidan kan ju både du och grannen skaffa en egen nyckel för att öppna det.
Varför skulle det finnas behov av att öppna detta skåp om det enbart innehåller elmätare som jag förmodar är fjärravlästa.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Varför skulle det finnas behov av att öppna detta skåp om det enbart innehåller elmätare som jag förmodar är fjärravlästa.
Man vill kanske själv kunna avläsa sin mätare. Det är en rättighet man har. Vet dock inte var detta är reglerat i lag. Min uppfattning är att det främst är äldre människor som läser av och för hand skriver upp mätarställningen. En kvarleva från förr kan man säga.
 
J Johan456 skrev:
Man vill kanske själv kunna avläsa sin mätare. Det är en rättighet man har. Vet dock inte var detta är reglerat i lag. Min uppfattning är att det främst är äldre människor som läser av och för hand skriver upp mätarställningen. En kvarleva från förr kan man säga.
Reglerat i lag att kunna avläsa elmätaren :)
Det var troligen en av de roligaste kommentarerna i denna tråd.
 
GoC GoC skrev:
Reglerat i lag att kunna avläsa elmätaren :)
Det var troligen en av de roligaste kommentarerna i denna tråd.
Haha, ja kanske. Skriver på mobilen. Någonstans är det reglerat.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Varför skulle det finnas behov av att öppna detta skåp om det enbart innehåller elmätare som jag förmodar är fjärravlästa.
Ja det sitter ju en antenn för fjärravläsning på skåpets utsida. Så öppningsbehovet lär vara minimalt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Varför skulle det finnas behov av att öppna detta skåp om det enbart innehåller elmätare som jag förmodar är fjärravlästa.
Du skulle ju också kunna vara intresserad av att byta säkring där pss som i viket mätarskåp, mätartavla som helst. Inget konstigt med det och vi får se om TS får rätt på varför det påstods inte tillåtet, kan ju som sagt bero på hur det är inrett.

Vi kan ju se på ett typexempel på den sorten skåp där kanske det oberoende "antenner" kan vara intressant att få byta "propp".

Elektriskt mätarskåp med tre elräknare och säkringar, samt varningsskylt "Tillträde förbjudet för obehöriga".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
tommib
J Johan456 skrev:
Man vill kanske själv kunna avläsa sin mätare. Det är en rättighet man har. Vet dock inte var detta är reglerat i lag. Min uppfattning är att det främst är äldre människor som läser av och för hand skriver upp mätarställningen. En kvarleva från förr kan man säga.
Orkar inte googla så noga nu men visst är det reglerat i författningen att kunden ska ha tillgång till ett öppet gränssnitt för att kunna läsa av mätaren.

Förordning (1999:716) om mätning, beräkning och rapportering av överförd el

27 § Mätutrustningen ska ha ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard.

Kundgränssnittet ska vara utformat så att det är möjligt att i nära realtid få information om
1. både uttag och inmatning i varje fas av
a) ström,
b) aktiv effekt, och
c) reaktiv effekt,
2. spänning i varje fas, och
3. mätarställning för uttag och inmatning av aktiv energi.

Det ska inte vara möjligt att skicka information till mätutrustningen genom kundgränssnittet.
Förordning (2018:1426).

Hittar inte att man fysiskt måste kunna se displayen men man kan tolka ovanstående så, även om det egentligen avser sk P1-portar (eller HAN-portar eller allt vad de nu heter).

Oaktat detta skulle jag se till att ha en nyckel till skåpet där min mätare sitter, eftersom även mätarsäkringarna sitter där. De kan man behöva byta som GK100 säger. Ovanligt, javisst, men man kan ge sig fasen på att fasen ryker på julafton :)
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Men TS, det ser ju ut att vara ett fräscht markkabelskåp. Jag skulle inte be att få det flyttat om inte grannen ställer till för mkt besvär. Nätägaren bör ju vilja ha betalt, både för att flytta det och för att åka och öppna skåpet. Å andra sidan kan ju både du och grannen skaffa en egen nyckel för att öppna det.
Om det fortgår grannproblem så är den möjligen vettigt framkomliga vägen att få nätägaren att flytta grannens mätare in till grannens hus, istället för att den sitter i skåpet.
 
Vad är det för grannproblem som berör det stackars skåpet och mätarna osv? Verkar inte vara så stor trafik runt det inga upptrampade stigar där. Att stolpen las ur var ju självklart men varför sen många i tråden löper amok likt en dolda fel tråd är märkligt.

Var kommer driften att börja nysta i försök att använda olika i sammanhanget aparta "lagar" från?
 
Mikael_L
Det är minst andra gången jag anklagas för att ta ut problem i förskott, första gången hade jag dock rätt, än vet vi inte vad som händer här framöver.

Med en normalt funtad människa som granne så ska det inte bli några problem med hur det ser ut och fungerar idag.
Men ifall skåpets belägenhet på tomten börjar nyttjas som en ursäkt för att mer eller mindre trakassera så kan TS åtminstone prova att dryfta frågan ifall grannens mätare kan flyttas till dennes hus, så det bara är elnätsägaren som behöver tillträde till skåpet.

Men visst, absolut inget att riva och slita i just nu. Låt det hela stilla sig, så får vi förhoppningsvis se att det inte blir några problem med tingens ordning nu.
 
Av vad som framgår av #95 som jag antar är den nya lilla glödbranden verkar ju stolpen fortfarande vara tändvätskan. Knappast något att ta fram grävaren för när inte grunden till problemen lyfts fram om det nu går. Verkar ju finnas fler tyngre delar att trilskas med kring VA, tillträdesväg osv så att börja syna kraftöverföring, koncession, olika former av hemfrid, tillträde av tomt, åtkomst av mätare mm verkar udda åtminstone i TS grundfråga.

Vi får som sagt se om det dyker upp igen i någon form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.