harry73 harry73 skrev:
bor du kanske i en frikyrka ?
Tjänstebostad? :thinking:
 
Tjänstebostad.. pfftt. Pastorsvillan heter det.
 
Nej, jag föredrar att bo i ett hus med golv och fönster.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Nej, jag föredrar att bo i ett hus med golv och fönster.
Det fick mig att läsa igenom alla dina inlägg i projekttråden
 
B
S Stuff skrev:
TS fick ju förvarning i ett SMS så det fanns ju ändå en möjlighet att hinna ficka nybakat ;)
Vi är grymma på att baka, surdegs bakning är ett stort intresse och den linjen använde vi oss av innan vi behövde blanda in polisen, trafikverket, bygglovsnämnden, kronofogden och lantmäteriet i våra samtal.

Får ju säga upp mig i från jobbet för att hinna baka till alla dessa = ännu mer tid hemma och se denna bedrövliga granne, så nu kör vi utan bullar och jag kan fortsätta jobba!
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Vi är grymma på att baka, surdegs bakning är ett stort intresse och den linjen använde vi oss av innan vi behövde blanda in polisen, trafikverket, bygglovsnämnden, kronofogden och lantmäteriet i våra samtal.

Får ju säga upp mig i från jobbet för att hinna baka till alla dessa = ännu mer tid hemma och se denna bedrövliga granne, så nu kör vi utan bullar och jag kan fortsätta jobba!
Tillbaka on topic så verkar er relation rätt infekterad redan och kanske inte värt att rädda.
Ni bör nog kontakta elnätsägaren och diskutera flytt av huvudsäkringar och mätare. De brukar också föredra att sådant sitter i fasadmätarskåp eller markmätarskåp och inte inomhus. Då kan de komma åt prylarna utan att behöva gå in hos folk. I samband med detta kan grannarnas delar flyttas till deras tomt och/eller ut till gatan. Det kommer säkert att resultera i en kostnad som grannen inte vill ta men det kan ändå vara värt för er att betala för att slippa ha dem springandes hemma hos er.
Detta kanske redan är nämn i tråden men hur länge sedan var det det styckades av? Var det ni som styckade av eller föregående ägare?
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
B
S Stuff skrev:
Tillbaka on topic så verkar er relation rätt infekterad redan och kanske inte värt att rädda.
Ni bör nog kontakta elnätsägaren och diskutera flytt av huvudsäkringar och mätare. De brukar också föredra att sådant sitter i fasadmätarskåp eller markmätarskåp och inte inomhus. Då kan de komma åt prylarna utan att behöva gå in hos folk. I samband med detta kan grannarnas delar flyttas till deras tomt och/eller ut till gatan. Det kommer säkert att resultera i en kostnad som grannen inte vill ta men det kan ändå vara värt för er att betala för att slippa ha dem springandes hemma hos er.
Detta kanske redan är nämn i tråden men hur länge sedan var det det styckades av? Var det ni som styckade av eller föregående ägare?
Relationen oss emellan har vi tyvärr gett upp för länge sen, vilket är tråkigt. Är ju mycket roligare att ha en god relation med grannar och tex kunna hjälpas åt med saker.

Deras tomt styckades av 2009, vi köpte vår gård 2014.

Slog för skoj skull nyss en signal till elbolaget för att kolla, han tyckte det såg märkligt ut, enligt dom så borde det vid avstyckningen skapats ett skåp åt grannen, vilket vi ju konstaterar att så inte skett. Han visste inte riktigt vad rätt gång för detta var. Så han skulle återkomma.

Börjar ju bli spännande detta, men med vår tur så är det väl vi som åker på kostnaden för flytten..
 
B
Sjukt förvånad, vi har ju lite vant oss vid att det är flera års handläggningstid på ärenden, så vi tänkte att här får vi väl sitta och vänta också.

12:19 ringde jag elbolaget, 13:09 ringer han upp och har då kollat av med sina kollegor. Skåpet står där det står, och dom kommer inte göra något just nu med någon flytt, är det så att vi vill göra en förändring så är det något som får bekostas utav oss. Grannen skall ges tillträde, vilket vi ju känner är märkligt. Ännu en del av vår tomt vi behöver upplåta till någon som ger oss mardrömmar!

Han tyckte även att det var märkligt att hans kollegor sagt åt oss att vi inte får öppna skåpet, senast igår när jag ringde deras kundtjänst innan mötet, så var det det svaret jag fick, så den gamla räven med 34 år på bolaget blev nyfiken och ska komma ut på tisdag och titta på skåpet.
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Om du olovligen beträder någon annans tomt kan du göra dig skyldig till hemfridsbrott, brottsbalken 4 kapitlet 6 §. Du ska då intränga på en plats där någon har sin bostad, vilket innefattar t.ex. en villaträdgård. Påföljden är böter.
Olaga intrång kan det bli om man är inne i någons trädgård o örlar rundor utan lov.
Hemfridsbrott är allvarligare och då är det bostaden man olovligen beträder.
 
K knipo skrev:
Olaga intrång kan det bli om man är inne i någons trädgård o örlar rundor utan lov.
Hemfridsbrott är allvarligare och då är det bostaden man olovligen beträder.
Nu killgissar du bara. Genom att olovligen befinna sig eller kvarstanna där någon annan har sin bostad kan man dömas för hemfridsbrott, 4 kap. 6 §. Hemfridsbrottet gäller vare sig det är fråga om inträngande rum eller hus. Dessutom omfattas inte bara bostaden, utan även gård och fartyg. Till det skyddade området räknas alltså även trädgård och tomt som hör till bostaden. Det krävs inte att tomten är inhägnad, men det måste framgå på något sätt att området hör till bostaden.
 
Åter igen: Du befinner dig inte olovligen på tomten om du är där för att läsa av din egen elmätare eller byta en huvudsäkring mitt i julbaket.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Åter igen: Du befinner dig inte olovligen på tomten om du är där för att läsa av din egen elmätare eller byta en huvudsäkring mitt i julbaket.
Men det kan vara att elmätaren befinner sig olovligen på TS mark, och om det inte finns ett bevisbar servitutsavtal, kan det vara bra för elbolaget att flytta skåpet eller tvinga grannen att bekosta ett eget elskåp på sin egen fastighet.
 
Kan inte TS visa några bilder på delarna och ev skåp osv så den lilla detaljen kan få bättre svar nu när lampstolpen är ur världen.
 
B
GK100 GK100 skrev:
Kan inte TS visa några bilder på delarna och ev skåp osv så den lilla detaljen kan få bättre svar nu när lampstolpen är ur världen.
Vilka delar önskar du bilder på så kan vi ordna det?
Skåpet kan vi ordna bild på, men har som sagt ingen nyckel så vi tar oss in. Sen verkar det ju som sagt vara högst oklart om vi ens får öppna det.

Men vad vill ni se så ordnar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.