Buford Buford skrev:
Så då blir det alltså omöjligt för mig att gräva ett dike att sätta min tujahäck, eller en välgrundad mur vid tomtgräns, om grannens rötter är ivägen?
Åter igen, nej. Vad du inte får göra är att självmant gräva av rötterna. Vad du får/ska göra är att säga åt grannen att åtgärda rötterna. Sen kanske grannens åtgärd är att säga att det är ok för dig att gräva bäst du vill.

Buford Buford skrev:
Jämförelsen med vattenledning haltar tycker jag. Har grannen en vattenledning som växer sig in på min tomt (hur nu det skulle kunna gå till?) och därmed omöjliggör åtgärder jag önskar utföra på min tomt, anser jag att grannen får se till att dennes vattenledning flyttas...
Jag har både vatten- och avloppsledningar under min tomt som går till grannar. Så det omöjliggör definitiv mig att göra vad som helst på min egen tomt. Inte för att jag har några behov/planer, men om jag går på din linje så är det ok att jag bara gräver av dom?
Givetvis växer inte en vattenledning in. Men det är ju inte säkert att du som markägare känner till att dom finns, men det är ditt ansvar att ta reda på vad som ev kan hindra dig från att gräva i din egen mark.
 
J jpelle skrev:
Åter igen, nej. Vad du inte får göra är att självmant gräva av rötterna. Vad du får/ska göra är att säga åt grannen att åtgärda rötterna. Sen kanske grannens åtgärd är att säga att det är ok för dig att gräva bäst du vill.


Jag har både vatten- och avloppsledningar under min tomt som går till grannar. Så det omöjliggör definitiv mig att göra vad som helst på min egen tomt. Inte för att jag har några behov/planer, men om jag går på din linje så är det ok att jag bara gräver av dom?
Givetvis växer inte en vattenledning in. Men det är ju inte säkert att du som markägare känner till att dom finns, men det är ditt ansvar att ta reda på vad som ev kan hindra dig från att gräva i din egen mark.
Jag har redan skrivit att jag skulle talat med grannen innan jag gräver, så att denna kan åtgärda dessa innan. Frågan aktualiseras såklart först när grannen säger, att hen inte kommer göra något och även nekar mig att ta bort rötterna med motiveringen att trädet högst troligt kommer dö eller bli så dåligt att det välter om rötterna grävs bort.

Har grannen utan servitut tagit sig rättigheter på min tomt, genom att t.ex gräva ner ledningar mm så förväntar jag mig att grannen åtgärdar detta vid behov, ja.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Tyvärr är det nu så att om/när något liknande händer skall TS kontakta sitt eget försäkringsbolag. Därefter får TS kräva eventuell självrisk av grannen.

Det ska mycket till för att trädägaren blir ansvarig men i så fall blir det en uppgörelse mellan de två grannarnas försäkringsbolag.
Kan ju stämma om trädet faller omedelbart men om det står t ex ett halvår så är det ju den granägande grannen som är ansvarig för att ta ner trädet. Skulle inte förvåna mig om det blir minimal diskussion om skuldfrågan och istället får den som får sitt hus skadat ta det med sitt eget försäkringsbolag
 
  • Gilla
Lowley
  • Laddar…
L
T tanaris skrev:
Om du är missnöjd med grannens träd får du väl flytta? Vad är problemet? Visst är det enklare om grannen löser det, men nu är det ju inte så det fungerar. Att det skulle finnas en risk för att de blåser omkull låter bara som ett svepskäl av samma typ som allergier eller att det kan trilla ner grenar på bilar eller att fåglar sitter där och uträttar sina behov eller allt annat man har hört när folk vill ha sol på sina tomter...
Meen ... om du är missnöjd med grannens träd får du väl flytta! Ja du .. saknas ord! väx upp! Av vad jag förstår så handlar det om granar!! Och dom är STORA samt grunt rotsystem och undrar vem som vill ställa sin bil under en gran en tid. Lr om det var problemet. Då hade det varit annat ljud i skällan. Så mycket blir skitigt samt mossa barr mm.. Och inte direkt några träd man planterar i en tgård. Vad är problemet??? Trodde dom flesta visste vad STORA skogsgranar är. Men där tog jag fel. Känns som att det är inget mer som går att få svar på lr lösa här.. bara pajkastning. Och brist på empati och förståelse . Lowley.
 
L
S Stego1 skrev:
För nära tomtgränsen? För byggnader gäller 4 m och i så fall är väl ett träd inom samma reglemente eller. Om trädet är 25 meter högt så är det ju 21 meter kvar som kan braka in på din tomt. Vi har större problem i landet än grannars träd. Taskiga pensioner och usel a-kassa och sjukförsäkring. Åldringsvården är under isen, skolan åt helvete men det är naturligtvis simplare problem.
Jo men det här är byggahus mm det handlar om. Och det finns sidor för dom problemen du skriver om. Och ingen som tvingar dig vara här och läsa.
Lowley
 
L
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ja där har du Lowley rätt.
Man har rätt att kapa grenar och rötter som tränger in på sin sida av gränsen när man har gett ägaren möjlighet att ta bort de först. Men man får inte skada trädet så att det riskerar att dör så att såga av rötter 50cm från stammen hela vägen mot gränsen bara för att man vill kommer det nog bli fel.

Men nu va det ju inte detta denna tråd handlar om utan om det finns någon lag som gör att träd som riskerar att falla över din tomt måste tas bort.
Och du har flera gånger hävdat att denna lag finns (vad jag förstått av dina förvirrade inlägg). För det har din vän advokaten sagt.
Nej advokaten ingen vän. Utan vissa saker kan man lägga till i hemförsäkring och annat . Att kunna prata med en advokat som har med just det ämnet att göra. Och som vanligt du Staffan som är på ang ditt o datt när jag skrivit. Men det är så att du kanske blandar i hop mig med lakritsalmannen och hans granar. Och det är du som är lite förvirrande. För vissa saker du skriver till mig om . Är inte något jag känner till. Men om vi nu ska sluta upp att gnälla . Och vara otrevliga.. och du som har så mycket info. Kan ta och skriva om det i stället för att klaga på mig. Vore tacksam för det. För detta är inte en sådan sida. Och det är ju så. När du är på mig hela tiden om mina "fel" ist för granarna. Så kan jag liksom inte ta mer skit. Så undrar om du skulle vara så vänlig att låta bli mig ? Om du inte har någon info om granar.
 
L
Buford Buford skrev:
Men om jag vill gräva ner buskar, eller en låg mur med ordentligt underarbete längs tomtgränsen, på min sida såklart, så kommer ju rötterna behöva komma bort, vilket kan innebära att trädet dör. Men då får jag alltså inte använda min tomt som jag önskar enbart på grund av att grannen vill ha en stor gran där, t.ex?
Ja så är det. Du kan inte göra det för granarnas rötter. Samt växer inget under granarna. Tack ..en som förstår. och hos mig handlar det inte bara om någon kvadrat. Utan en mycket stor del av min tomt. På grund av dessa stora granar. Så underbart med en vettig åsikt. Och oxå att du vet hur stora granar ser ut! Och deras rötter. Härligt!! Hur svårt kan det vara!
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
L
Buford Buford skrev:
Men likväl så styr grannen på det sättet vad jag får/kan använda min tomt till!?
Vår granne, bor utomlands och hyr ut sitt hus. Det växer upp sly mot tomtgränsen, vilket i nuläget inte stör alls, snarare tvärtom. Men om det blir stora träd där, kommer de delvis hänga över vårt hus och bli ganska komplicerade att få ner. Det vore alltså bättre att hantera det redan nu. Men intresset är svalt.

Vårt hus var alltså på plats före grannens träd. I det fallet kommer jag inte ha några betänkligheter att anlägga en mur, eller vad som krävs för att gräva ett dike vid tomtgräns om grannen bara skiter i träden. Hen gör vad hen vill på sin tomt och skiter i mig, jag gör vad jag vill på min tomt och skiter i hen...Och hens träd...

När jag läser innehållet i tråden här förundras jag över att den vars träd skapar problem alltid oemotsagt skall ha rätt till sina träd, medan de som får problemen får skylla sig själva att de bosatt sig där det växer träd... Det finns aldrig utrymme att se saken från bådas perspektiv... under vissa omständigheter skapar träden stor oro/olägenhet, det måste finnas plats för att resonera kring hur lämpligt det är att låta träd växa sig alltför stora i bebyggelse.

Därmed absolut inte sagt att grannar skall ha allt att säga till om vad det gäller andras växtlighet på tomten.
Åå tack !! Ett till klokt inlägg. Håller fullkommligt med ! Tack ! Det tar sig.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Och som vanligt du Staffan som är på ang ditt o datt när jag skrivit. Men det är så att du kanske blandar i hop mig med lakritsalmannen och hans granar. Och det är du som är lite förvirrande. För vissa saker du skriver till mig om . Är inte något jag känner till. Men om vi nu ska sluta upp att gnälla . Och vara otrevliga.. och du som har så mycket info. Kan ta och skriva om det i stället för att klaga på mig.
Sorry men det är du Lowely som är förvirrande.Först trodde jag TS hade 2 alias då du hade samma argument som TS, ja ett tag sa du ju själv att du startade tråden. Du citerar snuttjulle men tror det är Staffan du svarar...
Sen är det nog också du som är på gränsen till oförskämd då du inte får medhåll för dina åsikter. Att öht dra upp att det argumenteras mot dig på ett fult sätt pga du är kvinna (som ingen i tråden visste innan du sa det) var ett direkt lågvattenmärke
 
  • Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
L
Z Zodde skrev:
Sorry men det är du Lowely som är förvirrande.Först trodde jag TS hade 2 alias då du hade samma argument som TS, ja ett tag sa du ju själv att du startade tråden. Du citerar snuttjulle men tror det är Staffan du svarar...
Sen är det nog också du som är på gränsen till oförskämd då du inte får medhåll för dina åsikter. Att öht dra upp att det argumenteras mot dig på ett fult sätt pga du är kvinna (som ingen i tråden visste innan du sa det) var ett direkt lågvattenmärke
Ja jag såg det. Att du trodde ja någon bytt alias för vi skrev så lika lr någ i den stilen . Men det var bara så att vi var två st som pratade granar då. O jag ny. Så förstod inte alls vad du
lr vem det var. .som trodde någon bytt alias.för ni skrev att vi skrev så lika. Så ja jag vet i alla fall vad jag skriver om. MEN har skrivit o förklarat att jag inte riktigt visste hur denna sida fungerade. Så kanske svarat på fel. Men bad oxå om ursäkt. Men detta ältar ni än. Bedrövligt. Så det e helt uteslutet som människa att göra fel här! Jag bryr mig inte i om det är lågvattenmärke lr inte. Det som jag reagerar över . Är att bara för jag skriver klart o tydligt mina åsikter. Så behöver inte dom vara sanna. För andra. Men det är faktiskt yttrandefrihet här. Och hur det då började. Var att jag blir kallad besserwisser. Och detta är bland dom första gångerna jag är här. O blir kallad det. För att jag råkar göra fel o avbryta en tråd.!!! Jag har faktiskt aldrig varit på en sida som är så otrevlig mot varandra fast ingen känner någon. Och vad jag läser mig till är väl samma mobbgäng som är på lakrisalmannen. Lr vad han nu heter. Det är ju
faktiskt en sida man frågar om saker och ting !! Inte håller på o är spydiga o elaka mot varandra . Men det är ett gäng som håller på. I stället för att försöka förstå som flera st gör här. Men att komma med spydiga kommentarer. Isf för att försöka förstå . Lr bättre upp strunta i att skriva. För det här är inte konstruktivt. Och förstår av era otrevliga svar. Tex. Ja du får väl flytta då.!!! För träden stod där innan! Känns som en tolvåring reaktion. Lr denna. "Ja jag flyttade till ett hus vid vattnet. Och där var det en jätte stor klippa som skymde solen. Alltså ja En klippa växer inte som träd o är mycke lättare att ta bort. Med dessa meningar kom jag in här o undrar egentligen hur folk mår. Är det här på så kallade gransidan som det spyrs ut dåligt mående. Fast man inte varit otrevlig från början. Men man kan inte ta vad som .. o verkar för vissa att detta är livsviktiga saker.Blodigt allvar. Hur skulle det bara att byta attityd. Och bara den meningen . Blir det säkert en hel radda otrevliga svar. Jag har bett om ursäkt när jag av bröt en tråd. O de känndes precis som om ja jag brytit benet på någon .med de långa svar jag fick. Jag svar bara nu! O tycker inte jag är otrevlig.Men tror att detta otrevliga bemötande inte kommer sluta. Sorgligt nog. Men det tycker jag visar stora delar av mänskligheten nu hur den blivit.
 
L
K Kirre2 skrev:
För att inte svara mer skriver du väldigt många svar.
Jo. Kan inte låta bli. Eftersom ni bara fortsätter! Låt mig vara då. Finns andra som kan svara konstruktivt o trevligt.finns väl andra trådar ni kan följa
 
L
Buford Buford skrev:
Det borde väl vara ägaren av trädet som är ansvarig för om trädet faller. Är det i så dåligt skick att det riskerar att falla så borde hen även vara ansvarig att ta ner det?? Att jag vill ha tillgång till min egen tomt borde inte göra att jag blir skyldig att ansvara för grannens träd!? Har grannen låtit dem växa sig stora nära tomtgränsen är det en risk hen får ta, tänker jag? Vill hen ha stora träd får hen väl se till att placera dem längre bort från tomtgräns?
Tack just precis! Träd o träd. Granar är de som har grunt rotsystem o växer o blir jätte stora.
 
Staffans2000
L Lowley skrev:
Tack just precis! Träd o träd. Granar är de som har grunt rotsystem o växer o blir jätte stora.
Det är alltid trevligt att få medhåll.
Men i detta fall är det en björntjänst. Träd växer och det är ingen världssensation. Har du flyttat till ett hus där träd växer nära dig, får du räkna med att de blir större. Om du eller jag tycker det är rätt eller fel, spelar ingen roll. Det är som det är. Grannen får ha tjugo meter höga träd fem meter från ditt hus.
Gillar du, likt jag att odla lite, är det inte optimalt att köpa ett hus med trädgård brevid en växande grön vägg. Hur svårt är det att förstå?

Staffan
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är alltid trevligt att få medhåll.
Men i detta fall är det en björntjänst. Träd växer och det är ingen världssensation. Har du flyttat till ett hus där träd växer nära dig, får du räkna med att de blir större. Om du eller jag tycker det är rätt eller fel, spelar ingen roll. Det är som det är. Grannen får ha tjugo meter höga träd fem meter från ditt hus.
Gillar du, likt jag att odla lite, är det inte optimalt att köpa ett hus med trädgård brevid en växande grön vägg. Hur svårt är det att förstå?

Staffan
Då är det en öken man får flytta till menar du? Träd växer i alla trädgårdar. Nu förstår de flesta det olämpliga med att ha stora träd vid hus och hanterar detta på ett klokt sätt. Undantag finns och det skapar oro/olägenhet, vilket jag förstår.
Jag tycker de som vill bo bland stora träd lika gärna kan flytta ut i skogen, alternativt flytta de stora träden nära sitt eget hus istället.

Det är klart det finns många olika synvinklar och situationer, svårt att penetrera alla i ett inlägg. Men att inte kunna använda sin egen tomt på grund av att grannen gillar stora träd, jag vet inte om man bara ska gilla läget där. Vill grannen att det ska växa stora träd vid tomtgräns tycker jag också att grannen får förstå riskerna med det, att jag vill ha tillgång och kunna använda min tomt..
 
Redigerat:
  • Gilla
Lowley
  • Laddar…
Varför sover ni inte på natten?
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.