Hejsan

Hoppas ni alla har det bra. Har hängt på forumet ett tag men aldrig skrivit något än. Nu blev detta mitt första inlägg så jag hoppas detta skall vara ok.

Är ute efter ett svänghjul av större storlek. Vikten skall vara på ca 150kg och den måste balanseras då svänghjulet kommer svänga i ca 1000 rpm. Någon som känner till någon leverantör i sverige eller tillverkare/återförsäljare som fixar svänghjul? Alltså ett industriellt svänghjul och inte ett till bilar. Tacksam för svar och tips ;)

Bifogar en bild för bättre förståelse

Bästa hälsningar
 
  • Ett industriellt svänghjul på utställningsgolv med personer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har funnits eller varit på tal att bussar har lagring av rörelseenergi i stora svänghjul.
Kanske något att spinna vidare på.

150 kg i 1000 varv per minut är potentiell farligt.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Låter intressant, berätta mer! :D

Borde väl gå att hitta någon form av remhjul från nån gammal remdriven fabrik, om det inte måste vara nytt?
 
Du kan ju kanske skaffa en liten äldre excenterpress som funnits i mängder men numer utrotade industriellt. Då får du både hjul och rejäl lagring i ett att utgå från.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Ute i ”Bondeland” finns det tunga järnhjul till traktorer och maskiner med tunga svänghjul. Växte upp med ett sågverk där man kunde använda en traktor på 40hk med separat svänghjul som drivlina istället för 80hk och direktdrift.
 
Vi har ett par roterande ups'er på 1MW styck över på jobbet. Jag har själv funderat på vad man skulle kunna bygga för roligt av dom...
Spinna upp dom i lugn takt under dan så att man kan snabbladda elbilen när man kommer hem kanske?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi har ett par roterande ups'er på 1MW styck över på jobbet. Jag har själv funderat på vad man skulle kunna bygga för roligt av dom...
Spinna upp dom i lugn takt under dan så att man kan snabbladda elbilen när man kommer hem kanske?
Det här vill man ju höra mer om också! :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för tipsen hittils.

Vet att det brukar finnas på gamla traktorer och sånt och på "landet" om man uttrycker sig så. Men har ej hittat något lämpligt än. Fast än jag letat relativt länge. Det man måste komma ihåg är att ballanseringen skall vara näst intill perfekt då rpm:en kommer vara hög. Att bara köpa ett stort svänghjul räcker alltså inte utan det borde även kunna gå att balansera den så den blir perfekt.

Därför jag frågar om någon kan tillverka sådana idag? Jag menar att det borde vara något företag som gör svänghjul för industriell användning?

Om någon har ett specifikt företag så tar jag fortfarandetacksamt emot förslagen.
 
M MoH4 skrev:
Tack alla för tipsen hittils.

Vet att det brukar finnas på gamla traktorer och sånt och på "landet" om man uttrycker sig så. Men har ej hittat något lämpligt än. Fast än jag letat relativt länge. Det man måste komma ihåg är att ballanseringen skall vara näst intill perfekt då rpm:en kommer vara hög. Att bara köpa ett stort svänghjul räcker alltså inte utan det borde även kunna gå att balansera den så den blir perfekt.

Därför jag frågar om någon kan tillverka sådana idag? Jag menar att det borde vara något företag som gör svänghjul för industriell användning?

Om någon har ett specifikt företag så tar jag fortfarandetacksamt emot förslagen.
Vad ska du ha det till?

Spontant tänker jag på en riktigt stor gammal induktionsmotor. Ska du få ut elenergi ur den så är det bara att börja börja hämta energi ur den istället för att mata in.
Kanske är svårt och dyrt att få tag i så stora motorer?
 
useless useless skrev:
Vi har ett par roterande ups'er på 1MW styck över på jobbet. Jag har själv funderat på vad man skulle kunna bygga för roligt av dom...
Spinna upp dom i lugn takt under dan så att man kan snabbladda elbilen när man kommer hem kanske?
Skulle du kunna tänka dig skicka lite mer info? Hur stora är hjulen samt hur mycket väger dem? Etc.?
 
V vectrex skrev:
Vad ska du ha det till?

Spontant tänker jag på en riktigt stor gammal induktionsmotor. Ska du få ut elenergi ur den så är det bara att börja börja hämta energi ur den istället för att mata in.
Kanske är svårt och dyrt att få tag i så stora motorer?
Verkar finnas gott om motorer att hitta. Denna är väl lite i största laget. Väger totalt 2313kg och är på 500kW.
https://www.machineseeker.se/elin+500+kw-mkh-735+d06+f9b/i-4664577
 
Felet med motorerna är ju att rotorn inte är utformad för att lagra direkt mycket energi bara jämna ut momentstötar dvs massan alltför nära rotationscentrum sett som svänghjul.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M MoH4 skrev:
Tack alla för tipsen hittils.

Vet att det brukar finnas på gamla traktorer och sånt och på "landet" om man uttrycker sig så. Men har ej hittat något lämpligt än. Fast än jag letat relativt länge. Det man måste komma ihåg är att ballanseringen skall vara näst intill perfekt då rpm:en kommer vara hög. Att bara köpa ett stort svänghjul räcker alltså inte utan det borde även kunna gå att balansera den så den blir perfekt.

Därför jag frågar om någon kan tillverka sådana idag? Jag menar att det borde vara något företag som gör svänghjul för industriell användning?

Om någon har ett specifikt företag så tar jag fortfarandetacksamt emot förslagen.
Som jag skrev tidigare kan du kanske hitta något i pressbranschen dvs äldre typer excenterpressar finns mycket du skulle kunna använda där som är skrotat. Finns ju inte många som tillverkar delar eller servar sånt kvar men ett exempel kan vara SMV Industrier AB.
 
Kanske Pythagoras i Norrtälje har något över efter tillverkningen av kultändare.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.