Staffans2000
Joxa inte till det. Ett rör räcker! Allt annat blir dyrare och sämre.

Staffan
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Grannhuset ligger nog minst 20 meter bort och hela deras tomt på 2-2500 m2 lutar åt samma dike/vallgrav. Om jag hinner få ner ett rör så blir det några stenar under utloppet så det inte eroderar. Kommer räcka fint.

[edit] inser att det är grannens bodar, som står för nära vår tomt..., man ser på bilden. Huset ligger mycket mer till höger.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En utmärkt lösning, som du säger är det en god idé att lägga ut några stenar vid utloppet så eroderar det inte onödigt mycket heller.
 
Skickade några bilder till grävaren som avrådde. Röret behöver en egen rörgrav menar han. Det kanske han har helt rätt i men jag tänker att ett dagvattenrör väl inte är riktigt så noga. Vi ska dock diskutera på plats när han kommer så vi inte pratar förbi varandra.

Jag fotade lite och ritade in och vad säger folk här? Jag tänker liksom att man lägger röret längst bort i schaktet och fyller runt kanske med något snällare än 0-90 som ska bli förstärkningslager? Eller är det grövre kanske t.o.m. bättre? Sedan kan bärlagret 0-30 läggas över och paddas lite försiktigt precis över röret. Det kommer ju aldrig köras bil ända bort till gräskanten ändå.

Gräsmattan "bortanför" schaktet till vänster i bild är ju redan förstörd så är det bättre att bara gräva ett spår där och lägga ner röret utanför det som ska bli grusade ytan?

Argument för och emot?

Fotografi av gräsmark och grus vid hus, med orange linje markerande planerad rörgrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med grushög och markerad planerad rörledning med orange färg över vit presenning och befintlig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Som sagt var. Joxa inte till det. Tag ett vanligt 4tum markavloppsrör, som det var tänkt från början. Det finns ingen anledning till att starta upp en process för något så banalt.

Staffan
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har ingen betydelse var du lägger röret, det som är viktigt är att få ner det en bit ( min 0,5 m ) så att det inte får för stor påfrestning från ovan med biltryck. Sen att inte grävgubben vill ha det så är för att han tänker padda hårt med grovt, lägg lägg 0/16 runt och lite i botten + ovan så håller det.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Staffans2000
J jonaserik skrev:
Har ingen betydelse var du lägger röret, det som är viktigt är att få ner det en bit ( min 0,5 m ) så att det inte får för stor påfrestning från ovan med biltryck. Sen att inte grävgubben vill ha det så är för att han tänker padda hårt med grovt, lägg lägg 0/16 runt och lite i botten + ovan så håller det.
Det vore idealiskt.
Men det går också utmärkt att fuska på alla punkter. Det är helt enkelt inte så noga.

Staffan
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tag ett vanligt 4tum markavloppsrör, som det var tänkt från början.
Problemet är väl just att det inte var tänkt från början. Jag tycker bara att det ser ut att kunna passa så bra.

J jonaserik skrev:
Har ingen betydelse var du lägger röret, det som är viktigt är att få ner det en bit ( min 0,5 m ) så att det inte får för stor påfrestning från ovan med biltryck.
Kommer inte vara biltryck där om inte någon kör in på gräsmattan och det är väl planen att de inte ska. Däremot kommer röret nog komma ner 0,3-0,5 m ungefär. 0,3 är dock typ vid en rabatt så kör någon där har vi större problem. För att få ner det mer skulle man behöva gräva mer i schaktet och närmast huset ligger också en fiber nedgrävd som begränsar.

Jag får se vad han säger när han är på plats. Jag ser inte riktigt problemet.
 
Staffans2000
De rören är mycket starkare än man kan tro. Tre dm duger gott för såväl Amazonen som skräpbilar.

Staffan
 
Jo och det ska gå regnvatten i den så skulle det bli en spricka så är det ju inte avlopp som ligger och sipprar på fel plats. Får se när vi pratat på plats om det inte går att lösa.
 
Staffans2000
O OlaF skrev:
Får se när vi pratat på plats om det inte går att lösa.
Så klart. Det är ju redan löst.


Staffan
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Grävaren var väldigt avig och vill inte alls ha ett rör där om det inte är med riktigt rörschakt. Ner till frostfritt helst också vilket blir mysigt när det är sprängsten djupare än vad som är grävt nu. Möjligen kunde han gräva ett metersjupt rörschakt lite bredvid och bygga med dräneringsmaterial och hela kittet men det känner jag inte att det skulle vara värt. Hela poängen var ju att det var lagom grävt för en så här okritisk sak.

Så det blir nog vattentunna eller eventuellt markränna som skarv mellan grusuppfart och gräsmatta. Något ska det ju vara i skarven så lika gärna markränna som något annat.
 
  • Gilla
S.Björkèn
  • Laddar…
Staffans2000
Eller också talar du om vem som betalar och därmed bestämmer, genom att säga: -jag hör vad du säger, men jag vill ha det så iallafall.

Staffan
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Du är hård Staffan inte likt dig, måste vara Bulldozer som kapat tangentbordet.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du är hård Staffan inte likt dig, måste vara Bulldozer som kapat tangentbordet.
Javisst är det så i bland, men kunden bestämmer om det inte är helt åt H-E med det och betalar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.