F Frippegubben skrev:
Timring för nedmontering [länk]
Nah. Om det vore en god idé generellt så skulle inte timmerstommar mer eller mindre skänkas bort.
Stommen är inte en speciellt stor del av kostnaden i ett nybygge, dessutom blir allt rakt med en ny stomme.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Jag har byggt 70 kvm för 9333 kr kvm + moms (816000). Varav tomt 50000 kr. LLVP + elelement, Falurött, enklare kök, enklare badrum med dusch och tvättmaskin. Bra fönster och dörr. Tjälldén varmgrund och Vittinge tak, aluzink plåtdetaljer. Lejde bort grävning, jag var spadgubbe, el och badrumsmattan.

Huset innan 1,5 plans 125 kvm, 425000 för tomten slutade på 2200000 inkl. tomten. (Lejde 50%)

Nya huset 105 kvm med 750000 för tomten kalkylerat till 3000000 inkl (Lejer 90%)

Lycka till!
 
  • Gilla
Leif-Harald
  • Laddar…
BBC hade för några år sedan ett program som hette "The £100k house", det finns inte kvar på BBC längre. Men prova på Youtube. Kan kanske ge idéer.
 
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
Dina frågor gör att man får intrycket av att du nog inte vet tillräckligt mycket om byggnationer för att du ska ge de på ett sådant här projekt. Satsa på något vanligt mindre bygge och gör så mycket du kan själv , men utan kunskaper ska du inte ge dej in på okänt område , det kan sluta med höga kostnader i slutändan och ett undermåligt resultat.
Självbyggare
 
Även om det är ovanlig i Sverige idag, går det normalt att lägga tak med vanliga solpaneler som ytskikt, även om inre tätskikt krävs. Gör ingen större skillnad i pris om du väljer papp, men intressant om du vill ha någon form av tegeltak, skiffer...

Annars från en annan BBC program har jag lärt att de ända som kom ut inom budget från deras byggprojekt hade en kombination av följande:
- Enkel grundläggning
- Bor på eller i direkt närheten med byggplatsen och kan ha översyn dagligen
- Har kunskap av byggbranschen och kan agera som projektledare själva

Att glömma något och behöva göra om/komplettera i efterhand är det som kostar när man bygger själv.
 
Som många skriver går det inte att enkelt "komma undan" anläggningsarbeten, el,vvs etc. Inte i Sverige. Det är dyrt att bygga i Sverige. Alla vill köra Lexus. Det blir ju väldigt bra och säkert på alla sätt och vis men det är ju det vi betalar för. Den svenska modellen.

Det enda sättet att få ned kostnaden därefter är att köpa ett "färdigt" hus. I Norrland står oerhört många torra gedigna timmerkåkar som man kan få köpa i stort sett gratis. I vårt sommarstugeområde utanför Hudiksvall så står ett sådant. Det är 100 kvm kanske och väldigt, väldigt fint skick. Jag talade med ägarna och de hade köpt det för några hundra tusen (inklusive tomt). Den ursprungliga kåken var i en plan med en övervåning med lågt i tak men de hade lagt på några varv timmer för att få fullhöjd även på övervåningen och köpt riktiga takstolar.

Som många skriver är tiden det som driver kostnad. Om du inte har tid att stapla timmer i en här ovan dylik konstruktion, vilket i sig inte är svårt, du behöver en yxa, motorsåg och lindrev, så behöver du anlita en snickare för att resa stommen. Det tar tid. Driver kostnad. Men om du kan resa huset självt så har du definitivt sparat jäkligt mycket pengar. Men, det är klart, man skall tycka det är roligt också.
 
  • Gilla
Leif-Harald
  • Laddar…
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?

Detsamma frågan har jag. Jag vill bygga till en gammal hus. Nya delen skulle var modern och lite annorlunda som den bestående men samma traditionellt röda finish med svart tak och vita fönster.

Troligen är fönster jätte dyra men vad tycker ni om tex SparFönster ? Där syns det var ganska prisvärd men är dom också bra ?

Jag är båda / och Svensk och Tysk (förlåt om jag skriver dåligt - bodde tyvärr för länge i Tyskland). Husbygg är oftas lite billigare i Sverige pågrund att lågenergi delvis inte användes så ofta. I Tyskland är det galen - du kan nästan inte bygga utan fläkt och kuftkonditionering.

Arbetskraft är också största delen i min uppfatting. Jag har med många kompisar som hjälper till. Så få jag ner kostnader ganskla bra. Virke är det minsta, även isolering, mm om man köpa det inte för dyrt. Då få man kolla och beställa smart.
 
  • Gilla
Leif-Harald
  • Laddar…
Arbetetskostnader är ca 2/3 delar av byggkostnaden, men genom att göra allt arbete själv, bör det gå att komma ned under 15kkr/kvm. Bygg litet, konventionellt och med enkelt tekniskt standard är en självklarhet. Kanske är det ett litet vinterbonat hus m kök, badrum & sovrum á 30 kvm med en veranda á 60 kvm. Då kan du bygga vidare och expandera "vinterhuset" in på sommar-verandan i takt med att du har tid. Plintgrund, träregelstomme/lättbalk, panelfasad, papptak, omålat, tror jag det innebär. Men det kan vara dyrt att bygga billigt. Det kostar på relationer att bo i ett evigt bygge, och den dagen du ska sälja har du kanske inte samma värdeutveckling som grannarna.
 
  • Gilla
Leif-Harald
  • Laddar…
L
banjoragge banjoragge skrev:
“Planning is all”. Jag har nu byggt 5 hus, varav 1 trähus med källare. Jag har XL-ark du kan få. Fyller man i dem så ser man var pengarna ligger. Menar du själva husets pris eller ”all inclusive”, dvs tomt och anslutningar? Senaste 3, byggda 2004 och framåt låg på 17000kr/kvm med allt. Dessa är murade även invändigt. Men tomt och inkopplngar kan sluka första miljonen. Riktlinje är att om du kan komma ner i produktionstid, säg 1500 timmar, så är det bara att kolla materialkostnaderna. Jag lägger in min egen tid som kostnad, eftersom den ersätter inhyrd personal.
Ja du får gärna dela ditt Excel-ark!
 
Jag. håller på att projektera ett nytt hus på min tomt som jag planerar att bygga mycket på själv.
Du får gärna dela ditt excelark till mig.

//Mats
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
M Mr.W. skrev:
Jag. håller på att projektera ett nytt hus på min tomt som jag planerar att bygga mycket på själv.
Du får gärna dela ditt excelark till mig.

//Mats
Ligger en länk på #36. Det är i min Dropbox och du kan ladda ner därifrån.
M Mr.W. skrev:
Jag. håller på att projektera ett nytt hus på min tomt som jag planerar att bygga mycket på själv.
Du får gärna dela ditt excelark till mig.

//Mats
Ligger här, bara att ladda ner. https://www.dropbox.com/s/p84auyyy1h8hkdi/St Beddinge kalkyl.xlsx?dl=0
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är väl bara att lägga in i ett kalkylark och kolla! Alla kostnader ska ju med, tomtpris, inkopplingar, bygglov, lagfarter osv.
De anger "egen grundläggning" vilket borde vara platta på mark. Och då ska det in vatten o avlopp och kanske golvslingor. Ingen husfabrikant har tabeller där du kan fylla i allting som belastar ett bygge, det får man göra själv. Jag tror att tråden avser HELA kostnaden för ett hus, inte bara en huskropp.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Det är väl bara att lägga in i ett kalkylark och kolla! Alla kostnader ska ju med, tomtpris, inkopplingar, bygglov, lagfarter osv.
De anger "egen grundläggning" vilket borde vara platta på mark. Och då ska det in vatten o avlopp och kanske golvslingor. Ingen husfabrikant har tabeller där du kan fylla i allting som belastar ett bygge, det får man göra själv. Jag tror att tråden avser HELA kostnaden för ett hus, inte bara en huskropp.
Absolut. Men jag uppfattar att ts skall göra en del själv. Ett modul ladhus med en öppen enkel planlösning tänker jag borde dessutom vara det billigaste ur färdigställande punkt också. Det torde vara relativt enkla moment med låg risk.
Undrar om man kan välja på att köra kryp eller om platta behövs, lär ju göra en hel del på priset.
Bara o räkna.
 
  • Gilla
Leif-Harald och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Absolut. Men jag uppfattar att ts skall göra en del själv. Ett modul ladhus med en öppen enkel planlösning tänker jag borde dessutom vara det billigaste ur färdigställande punkt också. Det torde vara relativt enkla moment med låg risk.
Undrar om man kan välja på att köra kryp eller om platta behövs, lär ju göra en hel del på priset.
Bara o räkna.
En kompis jobbade som skadereglerare för småhus på ett försäkringsbolag. Han sa att "trähus söder om Dalälven och krypgrunder skulle förbjudas" Krypgrunden håller jag med om, Skulle aldrig byggt det och sedan satt ett fint hus ovanpå. Byggde källare (suterräng ) i Leca på ett trähus och det funkade klockrent. Hade vedspis i källaren så den blev lite värmemagasin också;) Trähus med suterrängkällare byggt i skogsmiljö, med veranda och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RepJonas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.