Ska montera uterum på en gjuten platta, men vad ska man ha under för att motverka stt det vandrar in fukt under? Ska man lägga ett plåtbläck runt om plattan för stt montera skenorna där på? Eller är en syll en tänkbar lösning? Eller är det bara skruva fast längst ut o lägga en fog runtom?
 
Annars är ju ett alternativ att klämma en tätningslist under skenan.
 
Plåt och fog !

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Plåt och fog !

Med vänlig hälsning, fremax
Och fästa nedre skenan genom plåten? Vad skulle man ta för plåt som passar, någon nockplåt?
 
M Mattias_Eson skrev:
Annars är ju ett alternativ att klämma en tätningslist under skenan.
Ja de bör ju vara tätt med, om inte plattan suger in fukt under listen?
 
Är plattan alltså större än uterummet?
Eller kommer skjutdörrarna stå längs ytterkanten?
 
Kostar inte många kronor att få tillbockat från plåtis, 150:-/m kanske.
Jag brukar limma fast plåten , och sedan en fog mellan plåt och skena. Ibland fäster jag med bleckskruv.
Allt beror på vilket system det är.

Med vänlig hälsning, fremax
 
JoakimJohansson JoakimJohansson skrev:
Ja de bör ju vara tätt med, om inte plattan suger in fukt under listen?
L
J Joh_81 skrev:
Är plattan alltså större än uterummet?
Eller kommer skjutdörrarna stå längs ytterkanten?
Dom kommer står längs ytterkanten, samma storlek
 
Jag har satt plåtar, liknande fönsterbleck, fast ytan uppviket i bakkant. Limma lätt mot betongen, sen lite extra lim/silikon under skjutdörrskenan. Jag satte några skruv och plugg ner i betongen också.
 
J Joh_81 skrev:
Jag satte några skruv och plugg ner i betongen också.
Beror ju på vilket fabrikat det är på skjutdörr och karm/skena. Vissa tillverkare tillåter inte infästningar i nedre skenan för att eliminera läckage.
 
  • Gilla
JFeldt
  • Laddar…
R roli skrev:
Beror ju på vilket fabrikat det är på skjutdörr och karm/skena. Vissa tillverkare tillåter inte infästningar i nedre skenan för att eliminera läckage.
Willab garden är det i detta fall.
 
Beroende på vilken typ av Willab parti det är så skall vissa fästas med skruv i bottenskenan medans andra inte skall det, framgår av montageanvisningarna.

När vi monterade våra partier använde jag en bockad aluminiumplåt som gick in under första profilen på partiets karm och är uppbockad där så långt som karmprofilen tillåter. Tätade med fogmassa mellan aluminiumplåt och skena samt med fogskum mellan skena och betong. Den bockade aluminiumplåten sitter endast fast med hjälp av fogmassan samt karmens tyngd. Vår skena fick inte skruvas fast nedåt då detta skulle påverka vattentätheten. Vårt parti är ett med karm runt om och med bruten köldbrygga. Kan vara så att de partier som har bruten köldbrygga och karmlösning inte skall monteras med skruv i den nedre skenan men där gissar jag....
 
R roli skrev:
Beroende på vilken typ av Willab parti det är så skall vissa fästas med skruv i bottenskenan medans andra inte skall det, framgår av montageanvisningarna.

När vi monterade våra partier använde jag en bockad aluminiumplåt som gick in under första profilen på partiets karm och är uppbockad där så långt som karmprofilen tillåter. Tätade med fogmassa mellan aluminiumplåt och skena samt med fogskum mellan skena och betong. Den bockade aluminiumplåten sitter endast fast med hjälp av fogmassan samt karmens tyngd. Vår skena fick inte skruvas fast nedåt då detta skulle påverka vattentätheten. Vårt parti är ett med karm runt om och med bruten köldbrygga. Kan vara så att de partier som har bruten köldbrygga och karmlösning inte skall monteras med skruv i den nedre skenan men där gissar jag....
Wg62eco heter dom. Hoppas monteringsanvisningar medföljer leveransen sen så får ja se hur det ör med dessa,
 
Montageanvisningarna kan du hitta på Willab hemsida. Kan ju vara bra/intressant att läsa innan leverans ;):D
 
Kapar tråden då jag har samma fråga. Men i mitt fall är plattan större än själva uterummet. Är lite rädd att om jag sätter plåt under skenan till skjutdörrarna (Willab Garden WG 62 Eco) att det blir ett litet fall bakåt, in mot själva skenan. Vad tror ni, räcker det då att ha en sträng med fog för att förhindra att vatten tränger in under skenan?
Byggplats med pågående arbete på betongplatta för uterum, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.