Jag hade lätt tagit in en besiktningsman. Dels för att få svart på vitt på mina egna iakttagelser men även få upp eventuella brister som jag själv inte hade reagerat på.

Svaret från firman känns också lite skumt. "justera i efterhand" mjaaa... Neheddu
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Törs man fråga hur stort taket är, samt vad det kostade enligt fakturan ( som ev är felaktig)
 
Hej, besikta och gör detta med besiktningsman och takfirman närvarande. Det är viktigt och sedan låt dig inte pratas bort av takfirman. Det är väldig svårt att diskutera med fackfolk o man blir snabbt överkörd.
Anbefaler alla att använda besiktningsman efter takbyte.
Lycka till.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
N Niclas_a skrev:
Redan många som kommit med inputs att där är många fel.
Anledningen till att sista pann-raden lutar/hänger för mycket är att man bör lägga en 45-regel istället för läkt längst ner mot takfoten. Just för att undvika detta (ser för jäkligt ut).

lycka till! Hoppas firman åtgärdar allt!
Precis, eller en dubbel bärläkt. Det är elementa.
 
  • Gilla
Mathias Hedström
  • Laddar…
C Christian-johansson skrev:
Jag vågar nästan gissa på västra Götalands Tak....
Egna erfarenheter?
Känner du möjligtvis till någon bra firma att rekommendera?
 
  • Gilla
Lilsun
  • Laddar…
Rätt mycket fel här. Plåtarbetena ser ju generellt halvtaskiga ut, speciellt runt och på kupor/vindskivor. Obehandlad vindskiva i princip mot plåten. Inte heller något instick av plåten ovanför så allt vatten kommer rinna ner under denna samt ståndaren på sidan.

Nedersta pannraden skulle varit höjd så lutningen var samma. Även fågelband bör adderas.

Det verkar vara en hel del pannor som inte ligger rätt i falserna vilket är amatörmäsigt.

Översta pannradens skruvhål ska självklart inte synas rakt fram ifrån utan döljas av nockpannan. Ventinocken kommer ju dock alltid synas vilket någon annan påpekade som ett fel. Rätt jobbigt att justera detta när samtliga läktavstånd är fel. Man får i så fall lyfta de översta 3-4 raderna och ta 5 mm per rad eller så för att sprida ut diffen.

Det verkar inte heller som att dessa pannorna är skruvade. De två översta raderna ska vara skruvade. Samt alla pannor i anslutning till hinder och de två nedersta. I övrigt ännu fler typ var femte beroende på lutning.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag tycker du har rätt i alla punkter. Jag hade försökt göra det med bättre kvalitet själv, om det var mitt tak. så en firma borde kunna bättre än så.
Jag såg att det var en repa vid mittersta skruven/spiken på skorstensinfattningen i första bilden.

Det är ju så klart viktigt att det är tätt OCH ser bra ut. MEN hur ser det ut under om ytan ser ut så här..?
 
  • Gilla
Lilsun och 1 till
  • Laddar…
A
Håll inne pengar, så mycket att du kan åtgärda felen på deras bekostnad plus lite till.
Anlita en besiktningsman omgående.
Bestrid fakturor om du får påminnelse på det som du håller inne.

Nockpanna och minst den översta pannraden samt de två nedre ska skruvas. Lyft på en nockpanna, kanske sitter allt löst.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
A
C Christian-johansson skrev:
Tjena du kan kontakta ARN läs mer där
Glöm ARN, det är meningslöst, de ger rekommendationer inget annat.
 
A
S Swebfn skrev:
Hej.
Jag har delbetalt jobbet, och idag damp slutfakturan ner i brevlådan.

Det finns dessvärre vissa felaktigheter på fakturan, så den behöver justeras/ändras innan jag kan betala..
Samt att jag har rätt enligt avtalet att hålla inne 10% av totalsumman tills dess att besiktning är gjord och felaktigheter är åtgärdade.


Mailade direkt till takfirman och påpekade felaktigheterna med fakturan, fick svar omgående att det "bara är att justera".
Har nu även fått respons angående de bilder jag har skickat, min kontakt på takfirman säger att han inte håller med om alla bilder/punkter men att 3 av punkterna kommer att åtgärdas under nästa vecka. Vilka punkter det gäller vet jag inte.

Han skriver även att jag kan anlita en besiktningsman och om entreprenaden blir godkänd kommer takfirman att: "ta betalt för detta".
Jag förstår dessvärre inte riktigt vad han menar med att ta betalt.
Du kan hålla mer än 10%, men då måste du bestrida fakturan. Skriv såhär:
Faktura nr xxx bestrids.
Ostridigt belopp xxxx kr betalas.

Om du bara håller 10% är du rökt, du måste hålla så pass mycket så du kan anlita någon annan att åtgärda felen
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Hej glöm föralldel inte att filma hela besiktningen och få med varje ord och detalj som ska åtgärdas så du kan överbevisa firman när de säger att:

-Det sa inte besiktningsmannen..

- Jo det gjorde han!!

Och så visar du filmen.

Och ta stillbilder och skriv ut å lägg in i en folder så du kan bocka av vart efter eller klaga igen. Ge dig inte.

Lycka till. :)
 
  • Gilla
Lilsun och 4 till
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Hej glöm föralldel inte att filma hela besiktningen och få med varje ord och detalj som ska åtgärdas så du kan överbevisa firman ....
Skriver inte besikningsmannen ett protokoll eller utlåtande med alla brister?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jo det brukar de nog göra men det är en sak att läsa å en annan att se vad han pekar på. Också kan han komma med kommentarer som inte kommer på papper som är nog så viktiga.
 
Staffans2000
Plåten mot sidan av skorstenen är inte faksad in i tegelfogarna utan lagd utanpå med fogmassa. Helt fel.

Staffan
 
C Christian-johansson skrev:
Tjena du kan kontakta ARN läs mer där
ARN är inget att lita på jag vet det....av egen erfarenhet!
 
  • Gilla
2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.