Man kan också tänka annorlunda. I en storstadsregion så är kvadratmeterpriset högt, med andra ord så ju fler kvadratmeter du får ut ur ditt bygge desto billigare blir det. Genom att bygga en trä stomme tillsammans med pir isolering så kan väggen bli väldigt tunn 10cm (pir 0,2 i u-värde på 10cm ) och ger då ett antal extra kvm boyta kontra en traditionell isolering. Det är billigare att köpa plast och ull men tar mer tid att bygga än pir, och pir är vansinnigt mycket bättre isolermaterial. Så om du tjänar 0,2 kvadrat per löpmeter vägg och bygger 9x10m så får du 36 löpm x 0,2 = 7,2kvm extra i göteborg ca 50000kr kvm = 360000kr du tjänar kontra andra byggsätt i förhållande till samma u-värde. Då är valet av dyrare isolermatrial lätt värt pengarna...
 
  • Gilla
Leif-Harald och 3 till
  • Laddar…
Solceller är ju egentligen självfinansierande genom lägre elkostnader skrev:
Om du verkligen vill minska kostnaderna så är det faktiskt väldigt svårt att räkna hem investeringen i solceller. Att man vill ha dem för helt andra skäl är en sak, men varje år när jag räknar på det (vill verkligen själv ha) så kommer jag fram till att det INTE bär sig ännu. I alla fall om man INTE 1) har själv behov (!) av kylning på sommaren, B) man INTE har en pool som man vill värma extra under sommaren.

Orsaken är att solcellslösningen måste köpas och installeras, sedan även underhållas och repareras periodiskt under hela solcellens livstid. (vilket sällan är med i säljarnas eller entusiasternas kalkyler). Sedan har man dåligt betalt för såld el jämfört med köpt el. Sedan så är effektiviteten låg när man faktiskt har behov av värme (sommar) och när man faktiskt använder direkt el (kvällstid). Och kostnaden för att kunna spara el (både i batterier och/eller i vattensystem) är väldigt stora investeringar om man räknar över solcellernas livstid.

Nu får jag en hel drös med invändningar, finns såklart en massa finurligheter, men är grundfinansieringen en utmaning så är det tydligaste rådet att inte köpa solceller från start annat än om man absolut VILL ha det, att man verkligen GILLAR det etc, inte för att det är så lätt att räkna hem det över tid.

Isolering och dess extra arbete och annat byggmaterial är väldigt kostsamt, så därför är alla passivhus och plus-hus väldigt kostnadsdrivande vid byggtillfället. Och betalar absolut av sig, men på låååång tid.

Så, utifrån att man har ett behov av att bygga till låg kostnad så finns förutom storlek en osexig sak man kan göra, som sparar in stora kostnader både i byggskedet, och som inte alls är så ekonomiskt ofördelaktigt över tid som man tror:

Bygg redan från början med avsikt att kombinera luft/luft-värmeväxlare och direktverkande el. Dvs se till att ha en planlösning som hjälper istället för stjälper luft/luft värmeväxlingen och som kör på moderna el-element under fönstren för att slippa imma och kallras (sådana där moderna element som inte blir heta utan sådana som suger luft nertill och blåser ut upptill).

Tänk så här. Ett el-element kostar knappt något per styck och behöver bara ett eluttag. Kräver ingen hantverkare alls. De kan tom ha lösa stickproppar.

Nackdelen med direktverkande el i moderna täta och isolerade hus, är faktiskt inte ens el-priserna över tid, utan andrahandsvärdet av hela fastigheten. När man säljer är det attraktivare om det finns t.ex berg- eller luft/vattenvärmeväxlare, fet varmvattenberedare, mantlad vedkamin och vattenburen golvvärme etc. Men ska man bo där själv i 20 år så blir det extremt svårt att bygga billigare än att slänga upp ett par moderna luft/luft burkar och moderna el-element. Även över tid.

Det är liksom inte ens bara en fråga om luft/vatten värmeväxlare med stora varmvattenberedare, slangar och annat, jämfört med luft/Luft värmeväxlare + element, utan mer om hela konstruktionen och behovet av arbetskostnader för uppförandet av hela huset.
 
Jag skulle gärna bygga med High Cube containers 20 och 40 fot (High Cube för att få <240 cm takhöjd). En U-formad byggnad där takbeläggningen går 1,5-2 meter upp och sedan övergår i glastak som även täcker öppningen i U'et så jag får en rejäl vinterträdgård med trappa upp från nedervåningen.Invändiga väggelement med 5 cm isolering och resten plus fasad på utsidan. Samla om möjligt alla våtdelar (kökets matlagningsdel, tvättstuga och badrum) i en container för enklare bygge. Hyr en hall och bygg delarna där så man kan lyfta färdiga sektioner på plats.
 
  • Gilla
Leif-Harald
  • Laddar…
Danielhallgren Danielhallgren skrev:
Kolla med masonite beams. Vi byggde en stomme på 40kvm med deras material för ca 10 000kr
Exakt vad fick ni för de där tio tusen?
 
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?

I programmet Husdrömmar gjorde de en kort utflykt till en ö där en man byggt ett industrihus och använde som bostadshus. 10000/kvadrat. Jag har letat, men ännu inte hittat avsnittet...
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
men solcellerna är ju inte i stället för takpappen!
Tack för att du påpekar att jag inte är så pass tydlig att alla förstår vad jag menar. Det är något jag inte alltid tänker på.

Min text var bara några ganska osorterade tankar runt billiga byggen. Jag menar nu inte att man bygger taket med antingen solpaneler eller takpapp. Jag hade snarare i tankarna hur det färdiga huset skulle se ut. Antingen ser man takpapp (som jag tog som exempel eftersom det är en förhållandevis billig takbeklädnad) eller så ser man solpanelerna. Jag är medveten om att det oftast måste finnas någon slags tätskikt under panelerna. Jag hoppas du förstår hur jag menar. Annars får du säga till, så ska jag försöka förklara bättre.
 
  • Gilla
Leif-Harald
  • Laddar…
L Leif-Harald skrev:
Våra förutsättningar är att vi vill hitta en modell för att bygga för under 12 000 per m2 (dvs t ex 996 000 för 83 m2), vi kommer inte framåt med tomt förrän vi kan bygga betydligt billigare än t ex ett Varbergshus för ca 20 000/m2. Tomtpriserna är svåra att påverka i vårt område, men bygget kan vi påverka.
Tråden startades för att jag saknar mer aktuella exempel än de i forumet som är 5-10 år bakåt.
Solceller är ju egentligen självfinansierande genom lägre elkostnader, men de hör till vår "plan", alltså inte den viktigaste faktorn här:thinking:
Tack för inläggen hittills - kul med ett levande forum:D
Har själv jobbat i branschen för prefabricerade småhus. Varbergshus har hög flexibilitet och priset kryper därmed upp lite. Jag hade undersökt med Deromes A-hus, Fiskarheden, LB-hus eller liknande. Ett kataloghus i planelement ger er möjlighet att välja färdigställandegrad själva efter plånbok, tid och egen förmåga. Be om tips på montagelag hos de tillverkare som ej erbjuder tjänsten. Har sett många fina hus med mindre än bra montage.

Letar ni efter färdig bottenvåning med ej färdigställd interiör på ovanvångingen kan även modultillverkare så som Hjältevadshus och Smålandsvillan vara aktuella. Lycka till!
 
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
Ska man tolka det som att det är endast huset, byggnaden som skall ingå i dessa pengar?
Tomt, anslutningsavgifter, myndighetsavgifter, kreditkostnader osv tillkommer på detta?

I så fall är det fullt möjligt, men då blir det lösvirke eller byggsats som gäller. Sen får ni nog glömma både solceller och passivhusstandard.
 
A andersmc skrev:
Exakt vad fick ni för de där tio tusen?
Vi fick väggelement och takbalkar, kapat och uppmärkta. Otroligt lätt och smidigt att bygga med.
 
Vår granne beställde ett 2-vånings prefab hus från Estland, enligt svensk arkitektritning och alla svenska regler och krav.

Han byggde först grunden själv med lokal firma. Esterna byggde hela huset i fabrik. De kom sedan med hela surven på ett antal lastbilsekipage, deras team stannade en vecka medan de reste huset och fick det vädertätt etc, inklusive slutfasad i lärkträ, plåttak, stora fönsterpartier etc. Då var det bara innerskikten som inte var klara.

Då satte han igång ett lokala elektriker och VVS:are som fixade allt sådant.

Sedan återkom esterna med ett nytt team som slutförde isolering, satte upp spånplattor, gips, vattenburen golvvärme, listningar, spackling, målning, tapeter, träparkett, trappor, kök, badrum etc, etc, etc.

Fastän det var arkitektritat och helt enligt svenska regler och lagar så kostade huset totalt c:a hälften av de helsvenska offerterna. Och det var snabbt, i tid och inom budget.

Men generellt tror jag som någon skrev ovan att det är storlek som primärt driver kostnad. Därefter är det "torpargrund" istället för platta, luft/luft värmeväxlare plus el-element istället för berg/luft/vatten värmeväxlare och golvvärme, samt enklare val kring kök och badrum.

Man får nästan tänka sig att den enda "fabriken" man har 100% kontroll över är den där beslutsfabriken (!) man som beställare alltid har ansvaret för. Det är 1000-tals små beslut som ska göras. Välja färg, välja kulör, blandare, toastol, dörrhandtag, listprofil, tapeter, kakel, duschhandtag, parketter etc etc. Alla beslut känns som små, men de växer betydligt snabbare än man tror.
 
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
Vi bygger just nu i egen regi. Vi köpte isolerad stomme med takstolar via en hustillverkare i Litauen. Vi och alla som sett huset är överväldigade över den stabila kvaliten. Tjocka fina väggar. Fönster köpte vi via Bygghemma, 88000,- för 20 fönster varav två runda (dyra). Tror absolut du kan klara din budget om du kan göra en del själv. Vår hustillverkare, som heter Ekomedis, www.Ekomedis.lt, kan leverera helt nyckelfärdigt också-mycket bra pris! Enormt noggranna, informativa och servicemindiga. Dyrast nu är elektriker och rörmokare-men nödvändigt.
 
  • Gilla
Livly och 4 till
  • Laddar…
Om jag skulle bygga billigt skulle jag undvika onödigt många vinklar, vrår, fönster och dörrar i fasaden/taket. Förutom att fönster och dörrar kostar så drar det med sig massa extra arbete i form av montering, plåtarbete, mer tid för att sätta panel, mer tid till finsnickeri runt varje fönster/dörr, målningsarbete osv. Denna kostnaden är betydlig större än skillnaden på fast eller öppningsbart fönster.

Jag tror man kan spara mycket pengar på rätt arkitektur och enkla lösningar.
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Hitta ett gammalt timmerhus som nån vill bli av med, plocka ner och bygg upp igen på nya tomten.
Med lite tur får du stommen helt gratis.
Eller ett 'modulhus' i nån avfolkningsbyggd som är någorlunda lätt att montera isär och flytta.
 
  • Gilla
Leif-Harald
  • Laddar…
Vår bankkvinna köpte ett Älvsbyhus i Norrlands inland och körde ner det till Stockholm.

Sparade rätt mycket på det och har nu en tomt i Norrland som grannarna får disponera fritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.