Ska måla om huset i sommar och en kompis som arbetat som målare sa -välj inte någon "fuskakrylat". Ett av de fabrikat han nämnde var Haglunds, som enligt honom skulle vara bra. Någon som kan dela med sig av erfarenheter då det gäller fabrikat på akrylatfärg för fasadmålning?
 
Vi valde beckers enligt inrådan från min far som sålt färg hela sitt liv. Den har bara suttit på ett år så vi får vackert vänta och se om vi gjorde rätt... Jag litar dock på hans omdöme när det gäller färg.

Men som sagt, vi har inte sett det med egna ögon ännu. Fråga igen om ca 10 år.
 
Jag har väldigt goda erfarenheter utav Jotuns DemiDekk med Visir som grundfärg.

Nicke
 
F1-Nicke Ursäkta en fråga, men du verkar favorisera Demidekk.

Partisk eller praktisk erfarenhet?
 
common skrev:
Vi valde beckers enligt inrådan från min far som sålt färg hela sitt liv. Den har bara suttit på ett år så vi får vackert vänta och se om vi gjorde rätt... Jag litar dock på hans omdöme när det gäller färg.
Common!

Din far råkar inte känna till nåt om "Beckers Elit Träfasadfärg matt" som omnämns i länken, skulle vara intressant att höra en åsikt från någon som kan Beckers färger :D Ser den månne ut som slamfärg när den är uppmålad, hållbarhet osv.

//Christina.


http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1081498543
 
BESKT skrev:
F1-Nicke Ursäkta en fråga, men du verkar favorisera Demidekk.

Partisk eller praktisk erfarenhet?
Jag hatar morderna färger, har åt mig själv bara målat med linoljefärg, rödfärg och rödtjära.......MEN morsan och farsan tilläggsisolerade sitt hus -85 och målade det gult med Demidekk och Visir (om det hette så då) till grundning, sedan dess är hela huset ommålat endast en gång (möjligen sydgaveln 2 ggr) det finns inte minsta tillstymmelse till röta i panelen !

Däremot målades altan, entre och balkongräcke också med Demidekk och det var ingen höjdare, ruttnade totalt efter några år, fyrsidigt målade staketribbor höll bara 5-6 år kanske !

Alltså.......grundas det "efter ordning" med oljebaserad grundfärg (och man inte målar staket e.t.c) så verkar Demidekk vara mycket bra färg !
 
byggimpert skrev:
Common!

Din far råkar inte känna till nåt om "Beckers Elit Träfasadfärg matt" som omnämns i länken, skulle vara intressant att höra en åsikt från någon som kan Beckers färger :D Ser den månne ut som slamfärg när den är uppmålad, hållbarhet osv.

//Christina.
Jag ska fråga honom nästa gång vi träffas. Om svaret dröjer så får du påminna mig.

 
Hej

Någon som har erfarenheter med Alcro?

//Anders
 
common skrev:
Jag ska fråga honom nästa gång vi träffas. Om svaret dröjer så får du påminna mig.
common, har du månne träffat honom ;)

//Christina.
 
Träffar honom till helgen. Ska fråga då.
 
common skrev:
Träffar honom till helgen. Ska fråga då.
TACK :D

//Christina.
 
Jag ringde honom, litar inte riktigt på mitt minne...

Enligt honom som kanske är lite "färgad" i sitt omdöme (säljer ju beckers) så är det en bra färg. Den ser ut som en slamfärg men har bättre hållbarhet. Den har en oljegrund som gör att man kan måla den över andra färger.

Finns i falurött, gult och svart tror jag han sa. Man kan blanda dem med varandra för ytterligare kulörer men de kan inte brytas i färgmaskin.

Hoppas att detta svarar på dina frågor.
 
Common, tack så mycket för hjälpen :D

//Christina.
 
Vet inte om jag har förtått det rätt, men är inte "Beckers Elit Träfasadfärg matt" samma som "Alcro nya rödfärg special" ??

Alcro nya rödfärg special är en av de fyra färger som blev underkända i GP:s test enligt en länk i ett tidigare inlägg i denna tråd.

(Tittade på Alcros hemsida, det finns ingen färg som heter rödfärg special, men av beskrivningen misstänker man "Almoge Faluröd")

Jag tycker att frågan är av största intresse, då jag funderar på att måla mitt sommarhus just med en oljefärg som liknar falu rödfärg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.