L Leif-Harald skrev:
Våra förutsättningar är att vi vill hitta en modell för att bygga för under 12 000 per m2 (dvs t ex 996 000 för 83 m2), vi kommer inte framåt med tomt förrän vi kan bygga betydligt billigare än t ex ett Varbergshus för ca 20 000/m2. Tomtpriserna är svåra att påverka i vårt område, men bygget kan vi påverka.
Tråden startades för att jag saknar mer aktuella exempel än de i forumet som är 5-10 år bakåt.
Solceller är ju egentligen självfinansierande genom lägre elkostnader, men de hör till vår "plan", alltså inte den viktigaste faktorn här:thinking:
Tack för inläggen hittills - kul med ett levande forum:D
Du borde kanske kolla med Älvsbyhus :) vet inte hur billiga dom är per m2 just nu men de är BILLIGA.
 
S
L Leif-Harald skrev:
Våra förutsättningar är att vi vill hitta en modell för att bygga för under 12 000 per m2 (dvs t ex 996 000 för 83 m2), vi kommer inte framåt med tomt förrän vi kan bygga betydligt billigare än t ex ett Varbergshus för ca 20 000/m2. Tomtpriserna är svåra att påverka i vårt område, men bygget kan vi påverka.
Tråden startades för att jag saknar mer aktuella exempel än de i forumet som är 5-10 år bakåt.
Solceller är ju egentligen självfinansierande genom lägre elkostnader, men de hör till vår "plan", alltså inte den viktigaste faktorn här:thinking:
Tack för inläggen hittills - kul med ett levande forum:D
Vänta lite nu. Solceller blir knappast självfinansierande förrän investeringskostnaden är betald. Jag har kollat lite på priser. Min kåk är ca 90 kvm. Det skulle enligt offert ta ca 12 år innan jag går plus. En sak många glömmer är att du fortfarande är ansluten till gängse nät. Abonnemangsavgiften brukar ligga på 3-500 plus moms i månaden beroende på nätägare. Detta ska också in i kalkylen. Jag gör åt ganska lite el, knappt 8000 kvh per år. Med lite tur skulle jag kunna bli självförsörjande men om jag ska kunna sälja överskottsel, vilket man gärna lockar solcellsköpare med, så måste jag vara ansluten till nät. Sedan är det osäkert om man får så bra betalt för elen man säljer att det täcker abonnemanget. Måste man sedan dessutom köpa el så är man ju back. Sedan kan man diskutera varför man får mera i stöd om man köper en elbil än installerar solceller.
Det är ju en stor miljöförbättring om villaägare kunde producera säg hälften av sitt årsbehov av el. Fram för miljöbonus på solel, en rejäl sådan.
 
  • Gilla
bissylissy små hundar och 5 till
  • Laddar…
Om det nu är bara huset som ska kosta under miljonen. Bara papper och anslutningar kostar ju en halv miljon :|
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Det finns en del man kan göra för att få sitt hus billigt.

Bygg så konventionellt som möjligt. Det är inte läge att testa nya oprövade tekniker när man är på en tight budget. Du gör allt jobbet själv, eller hitta någon som jobbar gratis. Hitta byggmateriel genom okonventionella kanaler. Utomlands, begagnat. Det krävs naturligtvis att man vet vad man ska ha och kan organisera transporter och undviker att bli lurad.

Halmhus och timmerhus blir förmodligen betydligt dyrare. Tänk på att själva stommen till huset är en relativt liten del av hela kostnaden.

Ja, passivhus är dyrare än konventionella.

Jag vet inte vad solceller kostar, men jag gissar att de är mycket dyrare än takpapp.
men solcellerna är ju inte i stället för takpappen!
 
  • Gilla
Kreativt kaos
  • Laddar…
Hej! Jag har inte hunnit läsa alla inlägg så jag kanske inte kommer med något nytt, men jag vill tipsa om husleverantören Movehome (tillverkas av Trivselhus) och deras husmodell Home #501. En enplansvilla på 101 kvm med bra standard i grundutförande. Den kostar 898 000 kr i grundutförande om man köper den som byggsats.

Vi är själv mitt uppe i att bygga Home #701 med tight budget. Har lagt ner mycket tid på att jämföra olika husleverantörer och hittade ingen som kunde matcha Movehomes serie Home vad gäller pris i förhållande till standard (förmodligen är Älvsbyhus billigare men de har betydligt lägre standard).

Dessutom är alla Movehomes hus Svanenmärkta vilket innebär en bättre boendemiljö med mindre kemikalier.

Lycka till med husbygget :)
 
  • Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
“Planning is all”. Jag har nu byggt 5 hus, varav 1 trähus med källare. Jag har XL-ark du kan få. Fyller man i dem så ser man var pengarna ligger. Menar du själva husets pris eller ”all inclusive”, dvs tomt och anslutningar? Senaste 3, byggda 2004 och framåt låg på 17000kr/kvm med allt. Dessa är murade även invändigt. Men tomt och inkopplngar kan sluka första miljonen. Riktlinje är att om du kan komma ner i produktionstid, säg 1500 timmar, så är det bara att kolla materialkostnaderna. Jag lägger in min egen tid som kostnad, eftersom den ersätter inhyrd personal.
 
  • Gilla
Johannes_nyberg och 7 till
  • Laddar…
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?

Det finns många bra och billiga byggmaterial som du dessutom kan bygga ganska snabbt med: Vägg: träregelstomme med stående reglar + liggande gör att du får lite köldbryggor och därmed ett högre isolervärde inifrån och ut: 13mm gips/ 45x45 regel med 45mm stenull horisont./ diff.spärr 0,2 mmplastfolie /45x195 med stenullsskiva stående/vindskydd Icopal Windy/luftspaltsläkt 25mm/ spikläkt28x70/ träpanel 22mm.

Tak: gips /diffspärr/ Gles 28x70/ takstol/ med stenull mellan+ stenullsmatta ovanpå underarm/.
Yttertak: luftspalt 25x25+ 2.sort board/ råspont 22mm/ papp YAP 2200/ 25x50 strö ooch spikläkt/ Benders betongpannor. Solceller kan lägga på efteråt när du sparat ihop lite mer pengar
Fönster väljer du efter syd lager sortiment och passar på vid kampanjer från fönstertillverkarn . (Brukar komma tidigt på våren eller början på hösten) värmepump luft/luft fungerar bra .
Kök : Ikea har bra kök och maskiner till rätt priser likväl som garderober. Ta in offerter på alla byggmaterial och fråga gärna mer än en leverantör . I Göteborgsområdet har du Beijer Bygg på Hisingen , en stor och kvalitetsmedveten och komplett leverantör
3D-emoji av en sovande enhörning med regnbågsfärgat horn och lila manke, symboliserar sömn eller trötthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Emoji av en sovande enhörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
 
  • Gilla
Leif-Harald och 1 till
  • Laddar…
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
Hej. Har inte läst alla andras svar men ger ett svar på ursprungsfrågan.

Vill man bygga billigt så ska de vara enkelt.
- Krypgrund/varmgrund (med undertryck, kolla hur Älvsbyhus gör)
- Frånluftsvärmepump med radiatorer klarar lätt energikraven (inget FTX och golvvärme)
- Välisolerat men inte överdrivet
- Badrum med våtrumsskivor/matta
- Laminatgolv
- Inget gips, kör med spånskiva (se Älvsbyhus)
- IKEA kök

Tror absolut det är möjligt att bygga ett bra hus till den kostanden du vill (om du kan lägga till solceller utöver). Men man får göra avkall på sådant som är självklart för många idag (inklusive mig).
FTX, Golvvärme, kakel & klinker, ett kvalitetskök m.m skulle inte jag vilja bygga utan 2020.

Sen förstår jag inte varför m2 priset är viktigt, är väl totalpriset som spelar roll vid en tight budget? Planera huset smart så kanske ni kan bygga 10-20 m2 mindre och spara stora summor.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?



Kolla med masonite beams. Vi byggde en stomme på 40kvm med deras material för ca 10 000kr
 
  • Gilla
Joalca2 och 1 till
  • Laddar…
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
(y)
hej, vi byggde billigt hus via CA-Boden i Härnösand, byggsats och vi gjorde allt själva förutom el och en del VVS. Landade på 800000kr för ca 100kvm & gäststuga på 15 kvm
 
  • Gilla
bissylissy små hundar och 3 till
  • Laddar…
Jag byggde fritidshus för ca 13 500 kr/kvm exkl VA (på knappt 60 kvm) år 2015, jag gjorde en kalkyl på utbyggnad för ett år sen och noterade att materialpriser har gått upp 15-20%, dock utan större konkurrensutsättning men tror ändå på en betydande uppgång.

Jag gjorde i princip allt själv. De saker jag inte gjorde själv var:
Schaktarbeten (blev fakturerad 17 timmar om jag minns rätt)
Inkoppling värmepump och viss rördragning (dock drog jag golvvärme och div tapprör i plattan själv)
elinstallationsarbeten, dock gjorde jag dragning av rör med elektrikerns goda godkännande.
isolering av takbjälklag


De delar som jag tror jag kan ha gjort billigare är

* Grundläggning, platta-på-mark är inte billigast
* FTX-ventilation - trevligt men går väl bra med friskluftsventiler och badrumsfläkt eller något :)
* Vattenburen golvvärme, kostade väl ca 6000 att få ner det materialet i plattan.
* Luft/vatten VP - kunde ha haft luft/luft + el-VVB. men går extremt billigt och bra komfort :)
* Ångspärr, körde isola tyvek + airguard sd5 som vindskydd och ångspärr, manschetter överallt.... var rätt dyrt, hade gått med konventioenlla produkter men känns kvalitativt :)
*Takbeläggning, kanske det enda jag ångrar, la Benders Carisma, ser ju fan aldrig taket förutom när jag går på en väg långt bort då och mellan träden (då ser det bra ut iof), kunde lika gärna ha lagt takpapp.
* Limträkonstruktion, en konventionell låda hade varit billigare förstås.
* Kamin + skorssten

utan ovanstånde hade jag nog landat på 12 tkr/kvm, ish :)
 
  • Gilla
Leif-Harald
  • Laddar…
Ett litet hus blir alltid dyrare per m2. Tex älvsbyhus Greta på 107 m2 för ca 15300 per m2 nyckelfärdigt. Eller deras modell Ella på 129m2 för 13900 per m2. Mina erfarenheter av att bygga ett hus på 35 m2 säger mig att grund och hantverkare är dyrt, framför allt vvs. Reglar, skivor och isolering är billigt. Kök kan bli dyyyrt...eller billigt :), badrum likaså. Sen alla avgifter till kommunen är också dyrt. Passivhus kräver en väldigt noggranhet, vilket är dyrt. Solceller är inte dyrt men räkna med mellan 100 000 - 200 000 för det.
 
  • Gilla
Leif-Harald och 1 till
  • Laddar…
Köpa hus ett tiotal mil från Göteborg och flytta det till götet? Kommer du säkert undan billigt. (om du nu inte måste bygga själv).
 
  • Gilla
Leif-Harald och 2 till
  • Laddar…
F Fruge skrev:
Hej! Jag har inte hunnit läsa alla inlägg så jag kanske inte kommer med något nytt, men jag vill tipsa om husleverantören Movehome (tillverkas av Trivselhus) och deras husmodell Home #501. En enplansvilla på 101 kvm med bra standard i grundutförande. Den kostar 898 000 kr i grundutförande om man köper den som byggsats.

Vi är själv mitt uppe i att bygga Home #701 med tight budget. Har lagt ner mycket tid på att jämföra olika husleverantörer och hittade ingen som kunde matcha Movehomes serie Home vad gäller pris i förhållande till standard (förmodligen är Älvsbyhus billigare men de har betydligt lägre standard).

Dessutom är alla Movehomes hus Svanenmärkta vilket innebär en bättre boendemiljö med mindre kemikalier.

Lycka till med husbygget :)
fast byggsats innebär väll utan någon hjälp att resa? Tolkar ts inlägg som att semlan tänka sig att göra lite men inte allt. Tight att klämma in den kostnaden under miljonen. Men riktigt bra förslag i övrigt.
 
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
Hej där. Gör så mycket ni kan själva. Varje timme ni slipper köpa är en femhundring. Vi byggde ett en o halv plans på 180 kvm. till min dotter o familj för ca8000 kr/kvm. Med tomt eget avlopp borrat efter vatten o allt fullt färdigt. Vi gjorde i princip allt själva och lät elektriker och rörmokare koppla in allt.
Gick lite över 2000 timmar.
Hårt arbete i några månader betalar sig.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.