L
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
 
  • Gilla
Moheda1973 och 4 till
  • Laddar…
Solcellsanläggning och passivhus funkar inte i samma mening som bygga superbilligt.

Billigast skulle jag säga blir att bygga med överskott. Tyvärr kan det medföra lång byggtid och svårt att lyfta från ett kreditiv då jag skulle misstänka att det blir många inköp utan kvitton/faktura från företag.

Du har även nackdelen med att behöva anpassa efter det materiel som råkar dyka upp. Även det kan orsaka lång byggtid. Lång byggtid kan medföra dubbla boenden lång tid med byggkreditiv osv som påverkar byggkostnaderna.

Hur ser förutsättningarna ut i övrigt?
 
  • Gilla
banjoragge och 5 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Det finns en del man kan göra för att få sitt hus billigt.

Bygg så konventionellt som möjligt. Det är inte läge att testa nya oprövade tekniker när man är på en tight budget. Du gör allt jobbet själv, eller hitta någon som jobbar gratis. Hitta byggmateriel genom okonventionella kanaler. Utomlands, begagnat. Det krävs naturligtvis att man vet vad man ska ha och kan organisera transporter och undviker att bli lurad.

Halmhus och timmerhus blir förmodligen betydligt dyrare. Tänk på att själva stommen till huset är en relativt liten del av hela kostnaden.

Ja, passivhus är dyrare än konventionella.

Jag vet inte vad solceller kostar, men jag gissar att de är mycket dyrare än takpapp.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
En stor kostnad är fönstren. Köp därför felbeställda eller nästan nya begagnade, till en bråkdel av normalpriset. Köper du dem först, kan huset anpassas därefter istället för tvärs om. Räkna med att spara 75% på det viset. Så gjorde jag och det blev hur bra som helst.

Staffan
 
  • Gilla
U i CAR och 20 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En stor kostnad är fönstren. Köp därför felbeställda eller nästan nya begagnade, till en bråkdel av normalpriset. Köper du dem först, kan huset anpassas därefter istället för tvärs om. Räkna med att spara 75% på det viset. Så gjorde jag och det blev hur bra som helst.

Staffan
Är verkligen fönstren så stor kostnad på 90m2 hus?

Fönstrer och dörrar till mitt 180+65m2 bygge tror jag kostade 180k totalt och då är det rätt mycket fönster. Nedbrutet till ex 12 fönster och 5k/st blir det 60k till 90m2. 25% av det blir en besparing på ca 45k eller 500kr/m2.
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Tid är det viktigaste om du vill bygga billigt. Har du tid, kan du hitta materialet och arbetet till de lägsta priser. Beroende på hur du finansierar kan tid givetvis också kosta pengar.
 
  • Gilla
Bassesme och 4 till
  • Laddar…
Vad klassas som billigt?
 
L
Våra förutsättningar är att vi vill hitta en modell för att bygga för under 12 000 per m2 (dvs t ex 996 000 för 83 m2), vi kommer inte framåt med tomt förrän vi kan bygga betydligt billigare än t ex ett Varbergshus för ca 20 000/m2. Tomtpriserna är svåra att påverka i vårt område, men bygget kan vi påverka.
Tråden startades för att jag saknar mer aktuella exempel än de i forumet som är 5-10 år bakåt.
Solceller är ju egentligen självfinansierande genom lägre elkostnader, men de hör till vår "plan", alltså inte den viktigaste faktorn här:thinking:
Tack för inläggen hittills - kul med ett levande forum:D
 
  • Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är verkligen fönstren så stor kostnad på 90m2 hus?

Fönstrer och dörrar till mitt 180+65m2 bygge tror jag kostade 180k totalt och då är det rätt mycket fönster. Nedbrutet till ex 12 fönster och 5k/st blir det 60k till 90m2. 25% av det blir en besparing på ca 45k eller 500kr/m2.
När jag byggde blev jag förvånad över att dörrar och fönster inte är en större post. Vi tog in offert från alla möjliga leverantörer och landade tillslut på nordan ntech, treglas med alu på utsidan. Skiljde ca 10 % mot polska plastfönster som hur man än vrider och vänder på det ser ut som skit i jämförelse.
Min slutsats är att billiga plastfönster är väldigt billiga om man ska ha några få men att skillnaden blir mindre till ett helt objekt.

Ett sätt att hålla nere kostnaden på fönster är att välja en stor del fasta. Kan dessutom bli snyggare eftersom karmen blir smal.
 
  • Gilla
Kimajo och 1 till
  • Laddar…
Billigast borde vara nån form av industri fastighet tänkte på det till mig själv för några år sen där allt är byggt av standard storlekar på allt har set liknande lösningar utomlands
 
L Leif-Harald skrev:
Våra förutsättningar är att vi vill hitta en modell för att bygga för under 12 000 per m2 (dvs t ex 996 000 för 83 m2), vi kommer inte framåt med tomt förrän vi kan bygga betydligt billigare än t ex ett Varbergshus för ca 20 000/m2. Tomtpriserna är svåra att påverka i vårt område, men bygget kan vi påverka.
Tråden startades för att jag saknar mer aktuella exempel än de i forumet som är 5-10 år bakåt.
Solceller är ju egentligen självfinansierande genom lägre elkostnader, men de hör till vår "plan", alltså inte den viktigaste faktorn här:thinking:
Tack för inläggen hittills - kul med ett levande forum:D
Bygger en sommarhus. Har en känsla av att anslutningskostnader, vatten och el, grunden, el som du inte får göra själv och vvs samt en del svåra moment som man behöver hjälp med lätt gick upp till 12000/m2
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 1 till
  • Laddar…
L Leif-Harald skrev:
Våra förutsättningar är att vi vill hitta en modell för att bygga för under 12 000 per m2 (dvs t ex 996 000 för 83 m2), vi kommer inte framåt med tomt förrän vi kan bygga betydligt billigare än t ex ett Varbergshus för ca 20 000/m2. Tomtpriserna är svåra att påverka i vårt område, men bygget kan vi påverka.
Tråden startades för att jag saknar mer aktuella exempel än de i forumet som är 5-10 år bakåt.
Solceller är ju egentligen självfinansierande genom lägre elkostnader, men de hör till vår "plan", alltså inte den viktigaste faktorn här:thinking:
Tack för inläggen hittills - kul med ett levande forum:D
Det är möjligt att solcellerna lönar sig i framtiden, det är väl egentligen en annan diskussion. Men lönsamheten ligger i vilket fall en sådär tjugo år framåt i tiden.

En snabb koll och det verkar som 50m² solceller kostar ca 170.000. Det blir alltså ytterligare 2.000 kr på ert kvadratmeterpris.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle kolla utomlands efter ett kit hus
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
Man kommer nästan alltid i den situationen att man får växla tid med pengar. Om man kan vänta och kan spendera mycket tid på sitt bygge blir det billigare, har man ont om tid och det ska det gå fort blir det dyrare.

Mitt tips på begagnat material förutsätter alltså att du har gott om tid som du kan använda att leta efter detta material. Det förutsätter också att du har någonstans att lagra det du hittar.

Särskilt känsligt med tid är om man har några andra kostnader som rullar på. Man kanske har ett byggnadskreditiv som tickar på, eller man har en hyra att betala eller saker magasinerade som kostar hyra hela tiden. Fastighetsskatten är högre för obebyggda tomter än för bebyggda. Då får man jämföra de löpande kostnaderna med vad man kan spara på att leta efter begagnat.

Mina försök att fynda byggnadsmaterial har väl gått sådär. En del kom till användning, en del visade sig inte passa ihop med annat som jag köpt senare. En del blev förstört under lagringen.

Ett helt klick-trägolv visade sig vara omöjligt att sätta ihop. Om det blivit förstört för att det lagrats en okänd tid eller om det var ett fabrikationsfel på det från början vet jag inte. Men eftersom jag köpt det i befintligt skick av en privatperson kunde jag inte reklamera det.

Det är inte heller bara att plocka åt sig det begagnade på samma sätt som man kan köpa i en affär. Jag hittade till exempel ett helt kök som hade passat utmärkt. Men säljarna hade villkorat köpet så att köparen måste plocka ner köket själv, på en bestämd dag. Då blev det genast mindre intressant. Att vara hemma hos en okänd privatperson och laborera med deras väggar, el och vvs kändes väldigt okomfortabelt. Sedan detta med det bestämda datumet, som gjorde det hela väldigt opraktiskt för min del. Så det blev inget begagnat kök. (Jag tror inte de fick det sålt alls.)
 
  • Gilla
Leif-Harald och 2 till
  • Laddar…
L Leif-Harald skrev:
Vi vill bygga ett 1-planshus på 80-90 m2 i Göteborgsområdet
Hur kan vi bygga själva huset för superlåg kostnad? 10-15 000:-/m2 ?
Fokus ligger på huset, de andra delarna har vi koll på ;)
Vi kan leva med att delar inte är "färdiga" bara huset kan besiktigas så att vi kan lyfta bolånet
Vi kan göra en vissa delar själva, men kärnfrågan är byggmetod/material/hantverkare?
Kan halmhus/timmerhus vara ett alternativ?
Vi utgår från att vi täcker taken med solceller
Är en hög isoleringsgrad (passivhusstandard) fördyrande?
Det låter som du skall ha hantverkare fram till huset blir besiktigat, det innebär ett ganska färdigt hus, tror inte det går med en budget på ca 1 milj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.