Hej, Har ett oisolerat garage med platta på mark som har några underliga fuktproblem. Skulle behöva er på forumet hjälp för att försöka lista ut vad orsaken kan vara och vad jag kan göra för att åtgärda det. Börjar med att visa några bilder:
Fuktfläckar och mögel på en oisolerad garagevägg med skadad syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i garage med synliga fuktskador längst ned och oskadade träreglar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktfläckar på ovansidan av en träsyll mot en betongplatta i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gult oisolerat garage med vit port, bil framför, och sopsorteringskärl vid sidan, potentiell fuktproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista bilden visar utsidan av väggen som har störst problem.

Det är alltså en oisolerad platta på mark, syllen består av regel med syllpapp under. När vi flyttade in för 1,5 år sedan så hade det sett ut såhär i några år, besiktningsmannen var osäker på vad det kunde vara med trodde på kapillärstigande fukt. Har efter det haft här flera byggnadskunniga som ingen riktigt kunnat svara vad det kan bero på. Vi vet att förra ägaren har parkerat bilen här på vintern, en orsak skulle alltså kunna vara att det är smält snö som syllen har sugit upp, vi har även vart inne på att det kan vara vatten som rinner in under den nya porten de installerade ganska nyligen.

Jag har dock tyckt att nu på hösten när det blivit fuktigt ute och börjar regna mer att problemet har eskalerat, jag brukar kolla när det regnar och tycker mig då känna att syllen är fuktig på nytt, och att det alltså inte bara är äldre fuktskador. Men det underliga i det är att det är "ovansidan" på syllbrädan som är fuktig, om ni kollar närmare på bilderna kan man se att fuktskadorna är på toppen av den övre syllbrädan, den nedre syllbrädan är helt torr.

Vad kan det bero på? Jag hade som plan att isolera väggar och tak och snygga till garaget i allmänhet, en tanke jag nu börjar ge upp.. Utan att ha åtgärdat det här problemet vågar jag inte isolera och stänga in problemet, utan att då kunna kontrollera om det blir värre eller inte.
 
Redigerat:
Tomture61
Hur ser det ut från utsidan , hur nära ligger ytterpanelen från marken , är det mitt på väggen , i ett hörn , vad ser vi i bild , en gipsskiva .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur ser det ut från utsidan , hur nära ligger ytterpanelen från marken , är det mitt på väggen , i ett hörn , vad ser vi i bild , en gipsskiva .
råkade lägga upp tråden innan jag skrivit klart, finns mer information och bilder i inlägget nu.
 
Tomture61
Är det en gipsskiva vi ser som är fuktskadad
Är fuktskadan i ett hörn
Är fuktskadan nära porten
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det en gipsskiva vi ser som är fuktskadad
Är fuktskadan i ett hörn
Är fuktskadan nära porten
Nej det är vindpappen man ser där fukten vandrat uppåt (Eller nedåt) Väggarna består av regelverk-vindpapp-lockpanel.
Fuktskadan är utsprid, dock är det största problemområdet som jag tagit bild på nära hörnet precis där porten är, sedan är det mindre områden längre in med endast mindre synbara fuktmärken.
 
Tomture61
Då är fuktskadan nära stupröret . Vart tar regnvattnet vägen ?
Sett det förut , fuktskador nära porten . Troligen drar fuktig utomhus luft in genom en otät port.

När mitt eget garage var oisolerat men hade tak / ytterpanel / dörr / port / fönster / vindduk / isolerad platta så var golvet blött av fukt nära porten + fönster var fuktiga på insidan .
Min egen ytterpanel ligger 25 cm från marken , plattan 5 cm från marknivå , träväggen står på lättbetongstenar .

En oisolerad cementplatta där syllen sitter så nära marken / cementplattan är inte optimalt , tyvärr .
 
Redigerat:
Tomture61
Ser alla väggar ut på samma sätt (på insidan)
Av dina bilder ser det ut som fuktskadan är värst där soptunnan står !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då är fuktskadan nära stupröret . Vart tar regnvattnet vägen ?
Sett det förut , fuktskador nära porten . Troligen drar fuktig utomhus luft in genom en otät port.

När mitt eget garage var oisolerat men hade tak / ytterpanel / dörr / port / fönster / vindduk / isolerad platta så var golvet blött av fukt nära porten + fönster var fuktiga på insidan .
Min egen ytterpanel ligger 25 cm från marken , plattan 5 cm från marknivå , träväggen står på lättbetongstenar .

En oisolerad cementplatta där syllen sitter så nära marken / cementplattan är inte optimalt , tyvärr .
Ja det låter som en trolig orsak tyvärr.. Är ju tyvärr en ytterst olämplig konstruktion de valde att bygga 1981 som huset är ifrån.. Har inte sett några problem med stuprören, men har inte kollat närmare på det heller, så skall kika närmare på det också.

De bytte porten för ungefär 10 år sedan, jag har vart inne på att problemen kanske har eskalerat efter det. Nu är det en takskjutport som skall täta med en gummilist längst ner. Tyvärr har de lagt garageuppfarten för högt så det är ca 1 cm höjdskillnad mellan garage och uppfarten, det tillsammans med ett väldigt kort takutsprång åt det hållet gör att när det regnar samlas regnvatten i en halvmåne innanför porten. Men att den fukten skall leta sig bort 5-6 meter och skada syllen så långt bort?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser alla väggar ut på samma sätt (på insidan)
Av dina bilder ser det ut som fuktskadan är värst där soptunnan står !
Det är värst där jag har bild, ungefär där soptunnan står. Men det finns på flera ställen längre in i garaget också. På båda långsidorna, på den andra långsidan var problemen nog värst under fönstren. Men där är det inte lika påtagligt.
 
Tomture61
Fukt är luftburet , regnvatten inte ( det kan övergå till fukt beroende på temp)

Litet takutsprång gör att regnet träffar mer av väggen , kanske därför du har fått fuktskador på nedre delen av ytterväggen .
 
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Väggarna består av regelverk-vindpapp-lockpanel.
Blåser det ofta där ni bor/där garaget står?

Lockpanel är inte vattentät. Mest troligt är att det är regnvatten som rinner längs panelen och fuktar upp vindpappen, och om det blåser lite så trycks mer vatten in och det blir fuktränder även på ovansidan av syllen.

Ser ut på bilderna som att det inte finns ngn luftspalt, utan att vindpapp och fasadbrädor har direktkontakt?
Om det är så, så måste du nog åtgärda det innan du kan isolera.

På vårt hus har vi panel direkt mot vindskydd, vindutsatt, men vi har asfaboard som vindspärr. Den står emot vatten mkt bättre. Bytte panel på den mest slagregnsutsatta gaveln förra året. Asfaboarden var sliten efter 40 års tjänst, men helt frisk. Även på insidan mot isoleringen. Syllen helt opåverkad av fukt.

I garaget, som liksom ditt ännu är oisolerat, ser jag att det fuktat igenom i en skarv mellan två asfaboardskivor. Är helt övertygad om att det beror på att insidan inte är vindtät. Då kan vinden trycka in vatten. Hade det varit isolerat och klätt med vindtätt mtrl, såsom t ex skarvspacklade gipsskivor, på insidan hade vinden inte kunnat trycka in ngt vatten i skarven.

Nu är ju din vindpapp förstörd av mögel så den måste bort oavsett.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Blåser det ofta där ni bor/där garaget står?

Lockpanel är inte vattentät. Mest troligt är att det är regnvatten som rinner längs panelen och fuktar upp vindpappen, och om det blåser lite så trycks mer vatten in och det blir fuktränder även på ovansidan av syllen.

Ser ut på bilderna som att det inte finns ngn luftspalt, utan att vindpapp och fasadbrädor har direktkontakt?
Om det är så, så måste du nog åtgärda det innan du kan isolera.

På vårt hus har vi panel direkt mot vindskydd, vindutsatt, men vi har asfaboard som vindspärr. Den står emot vatten mkt bättre. Bytte panel på den mest slagregnsutsatta gaveln förra året. Asfaboarden var sliten efter 40 års tjänst, men helt frisk. Även på insidan mot isoleringen. Syllen helt opåverkad av fukt.

I garaget, som liksom ditt ännu är oisolerat, ser jag att det fuktat igenom i en skarv mellan två asfaboardskivor. Är helt övertygad om att det beror på att insidan inte är vindtät. Då kan vinden trycka in vatten. Hade det varit isolerat och klätt med vindtätt mtrl, såsom t ex skarvspacklade gipsskivor, på insidan hade vinden inte kunnat trycka in ngt vatten i skarven.

Nu är ju din vindpapp förstörd av mögel så den måste bort oavsett.
Skulle inte säga att det blåser mer än normalt där. Men jag tycker din förklaring låter trolig i det här fallet. Som du skriver så sitter det panel med lock direkt mot vindpappen.

Om detta nu stämmer, att det är regnvatten som pressats genom panelen och vindpappen, och orsakat fuktskadorna på syllen, så finns det ingen annan lösning än att byta panel och då sätta dit typ liggande lock för att skapa en luftspalt?
 
Hur är det med ventilationen? Till- och frånluftsventiler?
 
A
Är det öppet till nock i taket eller ett undertak? Kondensskydd?
 
Immobil Immobil skrev:
Hur är det med ventilationen? Till- och frånluftsventiler?
Handyman 1 skrev:
Är det öppet till nock i taket eller ett undertak? Kondensskydd?
Ventilationsgaller finns högt på ena långsidan. Sedan är det även öppet längst med hela långsidorna, vid takutsprånget. Är endast insektsnät och lite gles panel. se bild: Inredning av vinden med öppna sparrar, ett ventilationsgaller och gles panel med insektsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det även syns på den bilden är det öppet till nock, något konsensskydd tror jag inte det är. Vindpappen som nu börjar mögla bort består av en glatt yta utåt, typ som modern vindpapp fast tunnare. Sedan är den andra sidan av vindpappen ett annat mer papp-likt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.