mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild] [bild]
Bye Bye gängsäkringar..
kommer du att tråda om?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
D djanlov skrev:
kommer du att tråda om?
Absolut! Jag är fruktansvärt allergisk mot röda jordledare!
 
  • Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
Installation av rör och ventilation i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldragning med oorganiserade kablar och rör som sticker ut från öppning i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jorå! Men såatte..
 
  • Gilla
muraren2 och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild] [bild]
Jorå! Men såatte..
Gött med gjutet valv och sedan reglat så man kan gömma allt. Lättare att dra allt logiskt :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Gött med gjutet valv och sedan reglat så man kan gömma allt. Lättare att dra allt logiskt :)
Jo det finns massor med logik på ovansidan av golvet. I källaren där allt kommer fram härskar tyvärr kaos!
..måsta nog ta upp och märka slangarna med siffror så jag vet vad som är vad innan jag förseglar golvet ovanifrån!
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Får ju nästan känslan att farbror är en elfarbror :crysmile:

Just el (som jag faktiskt inte pillar i själv även om jag kan en del) är så jäkla gött att få ordning på. Huvudbyggnaden fick en normal normcentral när kökets gjordes och då mätte elektrikern upp alla uttag och fördelade faserna. Nästa steg blir att byta centraler i gästhus, garaget (När det är dags att isolera invändigt) och snickarboden (där även ett par dödshandskar ska bytas ut). Gästhuset har haft sina utmaningar med möss som gjort kortis så även om det fungerar just nu så blir det nog en del nya ledningar där.

Men iaf. Jagär så imponerad av ditt jobb. Det är ju ett ordentligt arbete med många "skitiga och tråkiga" moment men som kommer vara värt allt när ni sen kan bo i en modern byggnad där allt är gjort by the bökk
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jösses vilken tråd :oops: Vilket slit!

Vad har ni för tidsperspektiv? När är planen att inflytt ska ske?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Får ju nästan känslan att farbror är en elfarbror :crysmile:

Just el (som jag faktiskt inte pillar i själv även om jag kan en del) är så jäkla gött att få ordning på. Huvudbyggnaden fick en normal normcentral när kökets gjordes och då mätte elektrikern upp alla uttag och fördelade faserna. Nästa steg blir att byta centraler i gästhus, garaget (När det är dags att isolera invändigt) och snickarboden (där även ett par dödshandskar ska bytas ut). Gästhuset har haft sina utmaningar med möss som gjort kortis så även om det fungerar just nu så blir det nog en del nya ledningar där.

Men iaf. Jagär så imponerad av ditt jobb. Det är ju ett ordentligt arbete med många "skitiga och tråkiga" moment men som kommer vara värt allt när ni sen kan bo i en modern byggnad där allt är gjort by the bökk
Elfarbror och elfarbror men jag har haft elfirma i egen regi i ca tio år tidigare innan jag valt att prova på lite andra olika saker så jag är inte helt novis i ämnet. :D Även hunnit med en AB som elinstallatör på vägen.
Men för att återgå till ämnet, det känns riktigt skönt att få ordning på alla gamla trådar och rör som varit sedan 60 talet och få ut nån extra grupp till köket!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jösses vilken tråd :oops: Vilket slit!

Vad har ni för tidsperspektiv? När är planen att inflytt ska ske?
Det var nog så att en händig jävel trodde att vi skulle varit inne för ett halvår sedan ungefär. Men nu lutar det åt att vi ska vara glada om vi kan fira jul i huset nu i år! :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vägg med elinstallation och utstickande kablar vid förberedelse för plywoodskiva och rotgips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plywoodskiva monterad på vägg bredvid en area med elledningar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Istället för att hålla på att djävlas med en lättbetongvägg med tveksam puts som fästmaterial så sätter jag upp en plywoodskiva på väggen.
Plywoodskiva monterad på en vägg med utspridda elektriska kablar och stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna täcker jag sedan med ett lager rotgips för att inte ha brännbart rakt bakom elcentralen. Utrymmet till vänster om skivan kommer ev centralförteckningen att sättas upp på!
 
Installation av skiva i tak med utspridda elektriska kabelrör och kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med en delvis täckt elinstallation och synliga kablar, spacklad fog och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev lite pusslande då skivan inte riktigt räckte till men med spackel å skruvar så gick det ändå!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Draghjälp för byte av huvudledning med trassliga kablar och verktyg på trätrall och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passar på att leja in lite draghjälp och även byta huvudledningen när jag lika håller på!
 
  • Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
Smart där med plywoodskivan. (y)

//AA
 
  • Gilla
Byggdjuret och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild] [bild]
Blev lite pusslande då skivan inte riktigt räckte till men med spackel å skruvar så gick det ändå!
Vilken härlig djungel du har..... Med alla slangar... Du har koll på alla? :D
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Vilken härlig djungel du har..... Med alla slangar... Du har koll på alla? :D
Eh.. Jo dom.. Dom som är grå ska det gå ström i.. Och data! I några i mitten, en kanske kan det få gå en cat 6 i. Du ser den i mitten, den är det nog! :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.