Okej hur blev det sen ? Blev det nån skillnad ?
 
Kan inte säga att det blir nån skillnad. Svårt att bedöma draget. Kan man mäta flödet på något vis?
 
R Runnis skrev:
Kan inte säga att det blir nån skillnad. Svårt att bedöma draget. Kan man mäta flödet på något vis?
När du hade tröd slocknade den när du stängde luckan?
 
ROSTIGASTE ROSTIGASTE skrev:
När du hade tröd slocknade den när du stängde luckan?
Nej det brann på bra. Jag stängde både luckan och tilluftsspjället.
 
Märkligt.. hade det varit dåligt drag så borde det märkts när du stängt luckan . :thinking:
 
Har du testat att ha ytterdörr eller nått fönster öppet när du försökt tända en brasa?
Själv så måste jag alltid stänga av köksfläkten när jag ska tända . Annars så drar röken in.
 
ROSTIGASTE ROSTIGASTE skrev:
Märkligt.. hade det varit dåligt drag så borde det märkts när du stängt luckan . :thinking:
Blev ingen skillnad faktiskt. Tre nästan fulla burkar med t-röd har ja eldat upp.
Normalt är kaminen typ vit invändigt och helt fri från sot efter att jag har eldat. Nu svartbrun och glaset som ja gör rent typ en gång i månaden blev helt igensotat på ett inlägg.
Jag kan inte heller förstå vad som är knas.
Rätt skönt att inte elda faktiskt och höra fläktens sus. Jag drog igång luftvärmepumpen istället.
Sotig kamin med en öppen, nästan tom konservburk inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ROSTIGASTE ROSTIGASTE skrev:
Har du testat att ha ytterdörr eller nått fönster öppet när du försökt tända en brasa?
Själv så måste jag alltid stänga av köksfläkten när jag ska tända . Annars så drar röken in.
Absolut! Hade altandörren öppen idag. Det har jag aldrig behövt någon gång på över 8år. Lagar sambon mat samtidigt som jag ska tända en brasa brukar jag smyga upp ett köksfönster. Det har aldrig varit något problem.
 
R Runnis skrev:
Absolut! Hade altandörren öppen idag. Det har jag aldrig behövt någon gång på över 8år. Lagar sambon mat samtidigt som jag ska tända en brasa brukar jag smyga upp ett köksfönster. Det har aldrig varit något problem.
Okej märkligt . Men skönt att luftvärmepumpen verkar funka iallafall (y):rofl:
 
Har du haft ur sidostenarna ?
 
R RoBo skrev:
Har du haft ur sidostenarna ?
Japp, dom tog ja ut. Eller det är inte stenar längre. Vi bytte till en ny kassett (Contura) och det är skivor av något material som inte brinner. En skiva på var sida och en i bakkant. Jag ser lite sot i de yttre kanalernas innerväggar. Jag tog även ut plåten över själva förbränningsutrymmet som ska centrera lågorna men det blir ingen skillnad.
 
Men det har fungerat med den nya kassetten ?
 
R RoBo skrev:
Men det har fungerat med den nya kassetten ?
Ja vi bodde med den gamla kassetten i 7 månader maj-nov. December 2012 sattes nya kassetten in.
 
Ny vecka, nytt eldningsförsök.
Plåten som ska centrera lågorna ovanför kassetten i har jag inte satt tillbaka. Det är klar och hög luft ute idag och ett par grannar har tänt i sina kaminer. Jag provar jag med.
Jag staplar alltid korsvis och nu blev det typ 7st tunna vedklampar och en tändkub i botten. Det tar sig alltid lite långsamt när kaminen är nystädad. Normalt är det nån kolbit kvar från föregående eldning som ger fart åt en nytändning. Nu har det brunnit i 30 minuter utan att det luktar nån rök inne. Svårt att bedöma men jag tycker inte att det är samma drag som det brukar vara. Lågorna är i och för sig långa och bra tryck i glöden i botten. Nu börjar även insidan i kaminen bli ren från sot.
 
Uppdatering i Cronspiseldandet.

Sotaren va här och kollade med kamera. Utförde en ordentlig sotning. Det var en hel del sot i ett par kanaler. Sotare proveldade lite papper i sidokanalerna och tände en liten brasa. Det såg ut att brinna okej. När sotaren åkte la jag in lite mera ved. Men dra åt helvete vad det brinner nu!!! Så här bra har det aldrig brunnit tidigare under våra 8,5år i huset. Öppnar jag luckan 3-4cm och släpper den sugs den igen.
Nu vet jag inte vad en timmes sotning kostar men ett sådant här besök vill jag ha varje år.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.