Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Nu är det dags för uppdatering igen, har suttit och haft hjärtsnurr de senaste dagarna. Det är så otroligt klantigt av mig, men jag tog bort all betong under en innervägg. Det resulterade i att väggen hängde i luften och det såg bra ut, fram tills för några dagar sedan. Stod och grävde och hörde ett högt knakande, vänder mig om och möts av detta: [bild]
Efter några samtal till olika firmor så fick jag turligt nog tag på en som ville komma och lösa detta i semestertider.
Medans han har varit hemma och fixat detta så har jag dragit nya avloppsrör samt vattenledningar:[bild]
Idag lämnade elektrikern och jag gick loss på väggen som bara va jobbig. Insåg när den försvann att allt arbete underlättade en hel del, gott om plats och röra sig på:[bild]
Så nu blev det lite ändringar i planen där nere, lite färre väggar och bättre planlösning!
I slutet på veckan ska jag förhoppningsvis påbörjat golvvärme i källaren.
Må gott!
Ja du hade tur där det kunde hänt en olycka
 
Blir alltid fundersam över hur jag ska klara detta projekt, är så mycket nytt som man får lära sig!
Nu är iallafall isoleringen helt klar, golvvärmen är på plats och armeringen börjar landa där den ska. Allt jag gjort än har visat sig vara svårare än trott, men skam den som ger sig.
Här har ni iallafall uppdatering på hur de ser ut i dagsläget, alla tips är uppskattade!
Isolering och golvvärmerör färdiginstallerade med pågående armeringsarbete inför betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med nylagt golvvärme och armeringsnät i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad golvvärme och armering på ett golv under en byggnadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme och armering installerade på isolerad betonggrund i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad golvkonstruktion med golvvärme rör och armeringsplattor, inklusive ett par gummistövlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman och 2 till
  • Laddar…
K
Hur du ska klara av det? Du är ju snart i mål! Bra jobbat! :)

Armeringen skall ligga med 1 rutas överlapp, ser att du har det på flesta ställen, men på åtminstone 1 har du inget överlapp, där finns en stor risk att betongen kommer spricka när den torkar.

Du kanske redan planerat för det, men montera fördelaren till GV och låt slingorna vara trycksatta under gjutningen.

Vid uppstickande avlopp, kontrollmät att du inte får en muffände olämpligt nära ytan om du skall tätskikta utrummet i framtiden. Uppstickande slätände skall ju sitta väl förankrat när man monterar manchett etc.

Har du någon golvbrunn någonstans, så gjut fast den i förväg.
 
Hej igen, helt glömt av att uppdatera denna tråden men nu är det dags igen. Det har hänt väldigt mycket sen sist tycker jag, även om det är en hel del kvar.
Efter att jag fått ihop golvvärmen helt själv så gav jag mig även på att provtryck den, jag va väldigt nöjd med det resultatet. När det va gjort och armeringen va på plats så la jag ut alla vp-rör som skulle bli till både el och termostater i de olika rummen.
Installation av golvvärme med armeringsnät och vp-rör klart för betonggjutning i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kom dagen jag väntat på så länge, gjutning stod på schemat. Jag låg i valet och kvalet om att göra det själv med lite hjälp givetvis. Det slutade med att det kom en firma med kort varsel och gjorde det, jag gjorde en liten gjutning på utsidan där den nya pumpen ska stå.
Gjutning av betong på armeringsnät med synliga VP-rör och golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer jämnar ut nylagt betonggolv i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyjuten betonggolv i ett rum med synliga ledningar på väggen och ett suddigt objekt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betonggolv i ett renoveringsprojekt med stege och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betonggolv i ett renoveringsprojekt med stege och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betonggolv i källare med värmesystem och elinstallationer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nygjutet betonggolv och installationsrör för värme och el på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betonggolv med synliga värmeslingor och utstickande vp-rör vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt betonggolv med installationsrör och väggfastigheter i ett blivande pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På sista bilden har jag börjat lite med det nya pannrummet. Då det blev en miss i kommunikationen så har vi en väääldigt lång torktid på betongen så något badrum det närmaste är inte att tänka på.
Så nu väntar vi ivrigt på den 28/9, då kommer en IVT Air-X 409 och monteras och vi får äntligen in värme i huset igen.
Någon som har erfarenheter av den värmepumpen?
Men en fråga till er kunniga, jag ska byta fönster i hela källaren och undrar därför om ni har någon bra sida att beställa ifrån?
Ha en fortsatt trevlig söndag så ska jag fortsätta njuta av det som är gjort än så länge!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Hej igen, helt glömt av att uppdatera denna tråden men nu är det dags igen. Det har hänt väldigt mycket sen sist tycker jag, även om det är en hel del kvar.
Efter att jag fått ihop golvvärmen helt själv så gav jag mig även på att provtryck den, jag va väldigt nöjd med det resultatet. När det va gjort och armeringen va på plats så la jag ut alla vp-rör som skulle bli till både el och termostater i de olika rummen.
[bild]
Sen kom dagen jag väntat på så länge, gjutning stod på schemat. Jag låg i valet och kvalet om att göra det själv med lite hjälp givetvis. Det slutade med att det kom en firma med kort varsel och gjorde det, jag gjorde en liten gjutning på utsidan där den nya pumpen ska stå.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
På sista bilden har jag börjat lite med det nya pannrummet. Då det blev en miss i kommunikationen så har vi en väääldigt lång torktid på betongen så något badrum det närmaste är inte att tänka på.
Så nu väntar vi ivrigt på den 28/9, då kommer en IVT Air-X 409 och monteras och vi får äntligen in värme i huset igen.
Någon som har erfarenheter av den värmepumpen?
Men en fråga till er kunniga, jag ska byta fönster i hela källaren och undrar därför om ni har någon bra sida att beställa ifrån?
Ha en fortsatt trevlig söndag så ska jag fortsätta njuta av det som är gjort än så länge!
Applåder för progressen i projektet...
Segt vänta på torktid... men använd tiden för logistik och planering för när det går så lasta in skivor etc till innerväggar etc och långa reglar innan du börjar bygga så slipper du kånka en massa
Beställ på pall och ställ in med bil med kran
 
  • Gilla
Familjenyheter
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Applåder för progressen i projektet...
Segt vänta på torktid... men använd tiden för logistik och planering för när det går så lasta in skivor etc till innerväggar etc och långa reglar innan du börjar bygga så slipper du kånka en massa
Beställ på pall och ställ in med bil med kran
Tanken är att göra precis så, men jag har ett tråkigt jobb kvar. Jag måste slipa alla ytterväggar och putsa om dom. Men efter det ska jag börja lasta in material och få ordning på allt (y)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Tanken är att göra precis så, men jag har ett tråkigt jobb kvar. Jag måste slipa alla ytterväggar och putsa om dom. Men efter det ska jag börja lasta in material och få ordning på allt (y)
läget nu är ju bara utförsbacke jämfört....
 
Godkväll!
Nya fönster är beställda, kommer förhoppningsvis v.47. Värmepumpen är installerad, även om jag inte är helt nöjd med jobbet osv så har vi ändå värme igen.
Och som alltid så har jag frågor till er på byggahus, hur vet jag vad det är för färg som är målat med på putsväggarna? Vill veta om jag behöver knacka ner allt eller om jag kan putsa och kakla rakt på det?
Vägg med skadat lager av gammal färg och puts, exponerat underlager och en gammal eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller i ett stycke puts från en vägg för att undersöka färg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mjukvarutönten
  • Laddar…
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Godkväll.
Har en källare på 80kvm som jag ska börja renovera inom kort. Här på tråden kommer jag publicera bilder och uppdatera er om projektet. Då jag mer eller mindre har fastnat på denna sidan och läser om allt, så har jag förstått att det finns en massa kunniga personer här som kanske kan hjälpa mig under resans gång.
Jag börjar med en fråga direkt, vilka väggar tror ni är bärande i källaren? Själv TROR jag att det är de jag har målat blått runt men är osäker. Vill riva så många som går, då vi inte är nöjda med planlösningen. Väldigt tacksam för hjälp och svar.
Mvh Rasmus
[bild]
[bild]
[bild]
Du kan gå och knacka på en vägg om du är osäker och när det låter ihålligt och ljust är det trä och tungt och hårt betong ! Mvh Annelie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.